Λιγότερες από 40 ημέρες έχουν μείνει έως την πλήρη εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας PSD2 που απελευθερώνει τις τραπεζικές υπηρεσίες και παραδίδει τα «κλειδιά» των δεδομένων τους ίδιους τους πελάτες, δηλαδή εμάς.
Στις 14 Σεπτεμβρίου, η ανοιχτή τραπεζική –ή αλλιώς open banking– παίρνει σάρκα και οστά και στη χώρα μας, με τις τράπεζες να ετοιμάζονται πυρετωδώς για την επόμενη ημέρα. Πηγές συστημικής τράπεζας αναφέρουν στο insider.gr ότι έως το τέλος του 2019 θα πλασάρουν νέες εφαρμογές στις δύο κατηγορίες που «απελευθερώνει» η PSD2: τις πληροφορίες λογαριασμού και τις υπηρεσίες πληρωμών.
Αυτό σημαίνει ότι ο πελάτης θα μπορεί να εξουσιοδοτήσει την τράπεζά του να εκχωρεί τα δεδομένα του λογαριασμού του, είτε πρόκειται για υπόλοιπα είτε για κινήσεις, σε έναν τρίτο πάροχο που θα συγκεντρώνει τα δεδομένα όλων των τραπεζικών του λογαριασμών σε μία μόνο εφαρμογή. Αυτός ο τρίτος πάροχος μπορεί να είναι μια Fintech ή μια τράπεζα που παίξει τον ρόλο του «στενού συνεργάτη» και θα διεκπεραιώνει τις συναλλαγές όλων των λογαριασμών από ένα μόνο app.
Αυτό που αλλάζει, ουσιαστικά, είναι ότι οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες πλέον να ανοίξουν την «κερκόπορτα» των δεδομένων που μέχρι πρότινος κρατούσαν για τις ίδιες. Τα δεδομένα αυτά είναι «θησαυρός» εάν αναλογιστεί κανείς ότι συνοψίζουν ολόκληρη τη ζωή μας σε αριθμούς: τα εισοδήματα και τις δαπάνες μας, τις αποταμιεύσεις μας, τι πληρώνουμε και πού, τις καταναλωτικές μας προτιμήσεις.
Μέχρι και σήμερα, δεν υπάρχει τρόπος να αντλήσουμε τα δεδομένα των συναλλαγών μας με τις τράπεζες για να τα αξιοποιήσουμε όπως εμείς νομίζουμε –ή να τα εκχωρήσουμε σε κάποιον που θα μας παρέχει μια επιπλέον υπηρεσία, όπως πχ. συμβουλές οικονομικής διαχείρισης ή επενδύσεων. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, αυτή η μεταβίβαση των δεδομένων θα γίνεται με τη συγκατάθεση του πελάτη της τράπεζας, διαφορετικά οι τράπεζες δεν μπορούν να αποκαλύψουν κανένα στοιχείο σε τρίτους.
Τι θα αλλάξει στην καθημερινότητά μας
Ας υποθέσουμε, για παράδειγμα, ότι μια εταιρεία δημιουργεί μία εφαρμογή μέσω της οποίας θα μπορούμε να βλέπουμε όλα τα υπόλοιπα των τραπεζικών λογαριασμών μας, καθώς και όλα τα δάνειά μας, μέσω ενός app στο κινητό μας. Θα πρέπει να δώσουμε στις τράπεζες με τις οποίες συνεργαζόμαστε την εντολή να δώσει τα στοιχεία μας στην Fintech.
Από τις 14 Σεπτεμβρίου, οι Fintech θα «κουμπώνουν» τις δικές τους εφαρμογές ώστε να αντλούν τα δεδομένα του συγκεκριμένου πελάτη, τα οποία θα εμφανίζονται στο κινητό του. Όσο καλύτερη είναι η εμπειρία του χρήστη, τόσο μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία θα έχει η εφαρμογή, συνεπώς, η μάχη για τους νέους «παίκτες», αλλά και τις τράπεζες, θα δοθεί σε επίπεδο τελικής εμπειρίας χρήστη.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα πρέπει να αντιμετωπίζουμε την αγορά ως ευρωπαϊκή, και όχι ως ελληνική, καθώς μέσω του ενιαίου πλαισίου που δημιουργείται, ξένες τράπεζες και εταιρείες θα μπορούν να προσφέρουν τα προϊόντα τους στους Έλληνες καταναλωτές, αλλά και ελληνικοί παίκτες θα μπορούν να διαθέσουν τις εφαρμογές τους στο εξωτερικό.