Ξεκινά από αύριο Παρασκευή 1η Ιουλίου η εφαρμογή της Ψηφιακής κάρτας εργασίας σε όλες τις τράπεζες και τα σουπερ μάρκετ που απασχολούν περισσότερους από 250 εργαζομένους.
Κατά το πρώτο στάδιο εφαρμογής της θα ενταχθούν στο νέο σύστημα ηλεκτρονικής καταμέτρησης των ωρών εργασίας περίπου 121.000 εργαζόμενοι, ενώ από το 2023 το νέο καθεστώς θα επεκταθεί σε βιομηχανία, ασφαλιστικές εταιρείες και εταιρείες security ενώ από το επόμενο καλοκαίρι και σε τουρισμό - επισιτισμό.
Για το πρώτο δίμηνο της μεταβατικής περιόδου εφαρμογής της Κάρτας δεν προβλέπονται έλεγχοι ούτε πρόστιμα στους εργοδότες που θα εφαρμόσουν την ψηφιακή ωρομέτρηση, όμως μετά τον Σεπτέμβριο όλα αυτά θα αλλάξουν.
Κατά την προσέλευση / αποχώρηση από την εργασία, ο εργαζόμενος θα «χτυπά» την κάρτα δηλώνοντας την έναρξη / λήξη του ωραρίου. Ο προγραμματισμός της εργασίας και οι πληροφορίες για τις πραγματικές ώρες έναρξης – λήξης της εργασίας θα εισάγονται ψηφιακά πλέον στο σύστημα ΕΡΓΑΝΗ II και θα είναι διαθέσιμες στους εργαζόμενους μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app, καθώς και μέσα από το myErgani web portal.
Η κάρτα μπορεί να είναι είτε σε φυσική -έντυπη - μορφή, όπως οι κάρτες που χρησιμοποιούν σήμερα πολλές επιχειρήσεις για την καταγραφή των ωρών εργασίας ή ψηφιακή εφαρμογή (application) στο κινητό τηλέφωνο του εργαζόμενου που θα παράγει έναν κωδικό QR code τον οποίο θα «σκανάρει» η αντίστοιχη ψηφιακή εφαρμογή της επιχείρησης. Πρόκειται ακριβώς για την διαδικασία που εφαρμόστηκε για το «σκανάρισμα» των πιστοποιητικών νόσησης, εμβολιασμού κλπ.
Ηδη από την Δευτέρα 27 Ιουνίου ενεργοποιήθηκε η εφαρμογή CardScanner app που συνδέεται στο παραγωγικό ΠΣ Εργάνη. Πρόκειται για την εφαρμογή που έχει διατεθεί στις επιχειρήσεις, η οποία «διαβάζει» την Ψηφιακή Κάρτα του εργαζόμενου κατά την είσοδο και την αποχώρηση από την εργασία, κατά παρόμοιο τρόπο με τη διαδικασία που ακολουθείτο για το «σκανάρισμα» των πιστοποιητικών εμβολιασμού.
Στη συνέ4χεια δόθηκε η δυνατότητα για δοκιμαστική χρήση της Ψηφιακής Κάρτας και ήδη πολλές επιχειρήσεις της πρώτης φάσης εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας (τράπεζες και σούπερ μάρκετ) "έτρεξαν" με επιτυχία δοκιμές.
Μέχρι χθες είχαν “κατεβάσει” στο κινητό τους τηλέφωνο την εφαρμογή myErgani app (στην οποία περιλαμβάνεται ως επέκταση η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας) 40.368 εργαζόμενοι, δηλαδή περίπου το ένα τρίτο των εργαζομένων που απασχολούνται σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ. Η εφαρμογή διατίθεται για συσκευές με λειτουργικό σύστημα android και iOS.
Εργαζόμενοι χωρίς σταθερό τόπο εργασίας
Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, οι εργαζόμενοι με μη σταθερό τόπο εργασίας, όπως π.χ. οδηγοί, φύλακες, συντηρητές και τεχνικοί θα εφαρμόζουν την Ψηφιακή κάρτα κατά την έναρξη ή την λήξη του ωραρίου τους όταν θα επισκέπτονται την έδρα της επιχείρησης.
Αρα, για κάποιον που ξεκινά ή /και ολοκληρώνει την εργασία του στις εγκαταστάσεις της επιχείρησης όπου και εργάζεται ισχύει κανονικά η κάρτα εργασίας.
Εργαζόμενοι σε τηλεργασία
Σε ό,τι αφορά την τηλεργασία και αν θα μπορεί το σύστημα να δέχεται προδήλωση τηλεργασίας σε μη σταθερές ημέρες εργασίας ανά εβδομάδα και με ποιο αρχείο θα ενημερώνουν οι εργοδότες το σύστημα -με το ημερήσιο ή με το εβδομαδιαίο, το υπουργείο Εργασίας απαντά ότι μπορεί να δηλώνεται εφόσον δεν είναι σταθερή εβδομαδιαία δήλωση με την ένδειξη «Από -Έως την εβδομάδα. Ή μεταβαλλόμενο».
Για την «ευέλικτη προσέλευση και υπό ποιες προϋποθέσεις μπορεί να συμπληρωθεί, σημειώνεται ότι αφορά όλους τους εργαζόμενους της επιχείρησης που είναι ενταγμένοι στην ψηφιακή οργάνωση του χρόνου, εφόσον έχει ενεργοποιηθεί η κάρτα εργασίας και εφόσον ο εργαζόμενος και ο εργοδότης έχουν συμφωνήσει της ως άνω εφαρμογή ωραρίου.
Δανειζόμενοι εργαζόμενοι
Αναφορικά με το δανειζόμενο προσωπικό, αναφέρεται ότι όπως γίνεται και για το υπόλοιπο προσωπικό έτσι και στο δανειζόμενο προσωπικό η επιχείρηση οφείλει να κάνει την απογραφική διαδικασία, εφόσον έχει εργαζόμενους που απασχολούνται με δανεισμό. Η ψηφιακή δήλωση οργάνωσης του χρόνου εργασίας σε κάθε περίπτωση δηλώνεται πριν την ανάληψη υπηρεσίας από τον εργαζόμενο.
Τι πρέπει να κάνουν οι εργαζόμενοι
Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να «κατεβάσουν» στο κινητό τους τηλέφωνο την εφαρμογή myErgani mobile app η οποία είναι διαθέσιμη δωρεάν στις πλατφόρμες Google Play και App Store, μέσω των επίσημων λογαριασμών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Η εφαρμογή παρέχει στους εργαζόμενους της πρώτης φάσης (τράπεζες και σούπερ μάρκετ), πρόσβαση στην ατομική Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας (σε μορφή QR Code), η οποία θα χρησιμοποιείται καθημερινά κατά την προσέλευση/αποχώρηση για την καταγραφή του πραγματικού χρόνου εργασίας. Συγκεκριμένα, κατά την έναρξη και λήξη της εργασίας ο εργαζόμενος θα προβάλλει τον QR κωδικό προς ανάγνωση από την αντίστοιχη εφαρμογή Ergani CardScanner mobile app που διατίθεται στους εργοδότες (διαδικασία αντίστοιχη με αυτήν που ακολουθείτο για τον έλεγχο των πιστοποιητικών εμβολιασμού). Μετά την επιτυχή ανάγνωση της Κάρτας Εργασίας, δηλαδή του QR code, ο εργαζόμενος θα βλέπει στην οθόνη ένα μήνυμα επιβεβαίωσης με τα στοιχεία της δήλωσης Κάρτας Εργασίας που πρόκειται να υποβληθεί αυτόματα και σε πραγματικό χρόνο στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ.
Μέσω της εφαρμογής myErgani mobile app οι εργαζόμενοι θα βλέπουν επίσης (για κάθε εργοδότη ξεχωριστά, αν υπάρχουν περισσότεροι από ένας) σε μορφή ημερολογίου τον προγραμματισμό του χρόνου εργασίας και τα πραγματικά δεδομένα απασχόλησης ανά ημέρα, με βάση τις πληροφορίες προσέλευσης/αποχώρησης που υποβάλλονται από τον μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας.
Το Ημερολόγιο Εργασίας που περιλαμβάνει το Πρόγραμμα Εργασίας και την Πραγματική Απασχόληση είναι επίσης άμεσα διαθέσιμο στον εργαζόμενο, εκτός από την ψηφιακή εφαρμογή και μέσα από τη διαδικτυακή πύλη για την ενημέρωση των εργαζόμενων: https://myErgani.gov.gr.
Σημειώνεται ότι η εφαρμογή myErgani mobile app παρέχει πλήθος χρήσιμων πληροφοριών στο σύνολο των εργαζομένων και όχι μόνο σε όσους εργάζονται στις επιχειρήσεις που υιοθετούν την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας. Μέσω της εφαρμογής ο εργαζόμενος, (αφού ταυτοποιηθεί με χρήση των κωδικών του taxisnet) αποκτά πρόσβαση στην καρτέλα χρήστη όπου είναι καταγεγραμμένα τα στοιχεία του ιδίου και του εργοδότη ή των εργοδοτών στους οποίους απασχολείται. Οι εργοδότες είναι ομαδοποιημένοι σε δύο κατηγορίες: Ενεργός και Παλαιότερος. Είτε απασχολείται σε έναν είτε σε περισσότερους εργοδότες ταυτόχρονα, η εφαρμογή δίνει την δυνατότητα παρακολούθησης της εκάστοτε εργασιακής σχέσης και των βασικών της χαρακτηριστικών, όπως οι εβδομαδιαίες ώρες απασχόλησης. Επιλέγοντας κάποιον από τους εργοδότες, προβάλλονται αναλυτικά στοιχεία του εργοδότη και της σχέσης εργασίας.
Παράλληλα, ο εργαζόμενος μπορεί να ενημερώνεται σε πραγματικό χρόνο για τις αλλαγές που πραγματοποιούνται στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ και τον αφορούν, μέσω προωθητικών ειδοποιήσεων (push notifications). Με στόχο τη διαφάνεια και την ολοκληρωμένη ενημέρωση του εργαζόμενου, η εφαρμογή παρέχει πρόσβαση σε όλες τις Δηλώσεις που υποβάλλονται από τον εργοδότη στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ (π.χ. έναρξη/λήξη απασχόλησης, μεταβολές/υπερωρίες/υπερεργασία, άδειες κ.ά.). Το ίδιο συμβαίνει και για τις πληρωμές από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στο πλαίσιο των διαφόρων δράσεων οικονομικής ενίσχυσης πληγέντων, ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, κ.α.. Επίσης, υπάρχει και ειδική ενότητα για την προβολή σημαντικών ανακοινώσεων από τους διαχειριστές του Π.Σ. Εργάνη ή το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Τι πρέπει να κάνουν οι επιχειρήσεις
Με την έναρξη της πρώτης φάσης εφαρμογής της Κάρτας Εργασίας από 1/7/2022, οι επιχειρήσεις της πρώτης φάσης εφαρμογής έχουν την υποχρέωση να κοινοποιούν στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ, καθημερινά και άμεσα, σε πραγματικό χρόνο, τα στοιχεία του πραγματικού χρόνου εργασίας (γεγονότα έναρξης και λήξης της εργασίας) για κάθε εργαζόμενο που εργάζεται με φυσική παρουσία την εκάστοτε ημέρα στον χώρο της επιχείρησης.
Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν τη δυνατότητα άμεσης διασύνδεσης του συστήματος ωρομέτρησης (εφόσον διαθέτουν τέτοιο) με τον νέο μηχανισμό της Κάρτας Εργασίας στο Π.Σ. Εργάνη, ενώ αν αυτό δεν είναι εφικτό, το Υπουργείο Εργασίας διαθέτει την εφαρμογή Ergani CardScanner.
Η εφαρμογή Ergani CardScanner υποστηρίζει φορητές συσκευές (smartphone και tablet) με λειτουργικό σύστημα Android OS ή iOS. Είναι απαραίτητη η χρήση συσκευής με κάμερα και η απρόσκοπτη σύνδεση στο διαδίκτυο μέσω WiFi ή/και 4G δικτύου κινητής τηλεφωνίας, για την άμεση υποβολή των γεγονότων προσέλευσης/αποχώρησης του εργαζόμενου. Προτείνεται η δυνατότητα χρήσης και των δύο δικτύων (WiFi και 4G) ώστε να διασφαλίζεται η εμπρόθεσμη υποβολή της δήλωσης σε περίπτωση τεχνικής βλάβης στο δίκτυο.
Οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη διαδικασία ταυτοποίησης με τους κωδικούς OΠΣ ΙΚΑ/ΕΦΚΑ της επιχείρησης ή με κωδικούς Παραρτήματος που έχουν δημιουργήσει στο Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ ειδικά για τον μηχανισμό υποβολής δηλώσεων Κάρτας Εργασία. Οι εργοδότες έχουν πρόσβαση στις δηλώσεις Κάρτας Εργασίας που υποβάλλονται αυτόματα από την εφαρμογή CardScanner για κάθε ανάγνωση Ψηφιακής Κάρτας Εργαζομένου, καθώς τα δεδομένα αποθηκεύονται και είναι διαθέσιμα στον εργοδότη μέσω της διαδικτυακής πύλης του Π.Σ. ΕΡΓΑΝΗ (eservices.yeka.gr).