Οι νέοι σήμερα επιλέγουν εκείνοι τους εργοδότες τους, παρά το αντίστροφο, καθώς πρόκειται για μία γενιά με ανεπτυγμένο ένστικτο και ενημέρωση που επιλέγει επαγγέλματα με διάρκεια, συνυπολογίζοντας τις αλλαγές που μπορεί να φέρει η Τεχνητή Νοημοσύνη στην αγορά τα επόμενα χρόνια.
Η GenZ (γεννημένοι στα τέλη της δεκαετίας του 1990 έως τις αρχές της δεκαετίας του 2010) φέρνει αλλαγές στον κόσμο της εργασίας, υιοθετώντας ηθικές και περιβαλλοντικές αξίες, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και θέτοντας νέα πρότυπα για το «business as usual».
Καθώς οι νέοι έρχονται με την ορμή μίας εποχής που κινείται ταχύτατα, σε μία σε μια αγορά εργασίας που διατηρεί πιο παλιούς ρυθμούς, «βαριούνται» να δουλέψουν με τον τρόπο που δουλεύει η αγορά σήμερα και απαιτούν ταχύτητα και γρήγορη αναγνώριση.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας της Deloitte, που παρουσιάστηκαν στο πλαίσιο του Gen Z Summit, οι Zoomers διατυπώνουν υψηλές απαιτήσεις από τους εργοδότες και τις επιχειρήσεις γενικότερα και διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην επέκταση των προσδοκιών που τίθενται στους εργοδότες την τελευταία δεκαετία.
Είναι χαρακτηριστικό ότι περίπου 6 στους 10 νέους θεωρούν ότι έχουν τη δυνατότητα να προωθήσουν την αλλαγή στους οργανισμούς που εργάζονται.
Τα 3 προαπαιτούμενα
Στην Ελλάδα σχεδόν ένας στους δύο (45%) δηλώνουν ότι οι ίδιοι και οι συνάδελφοί τους ασκούν πίεση στους εργοδότες τους να αναλάβουν δράση για την κλιματική αλλαγή, ενώ ένας στους τέσσερις έχει κάνει έρευνα σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τις πολιτικές του οργανισμού προτού ξεκινήσει να εργάζεται εκεί.
Μάλιστα το 21% των Ελλήνων GenZ έχουν ήδη αλλάξει δουλειά ή κλάδο λόγω περιβαλλοντικών ανησυχιών, ωστόσο το 59% συμφωνούν ότι οι εργοδότες τους κάνουν προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Εκτός, όμως, των περιβαλλοντικών ανησυχιών, η ίδια έρευνα δείχνει ότι τους Zoomers τους απασχολεί ιδιαίτερα και η τεχνολογική έκρηξη των τελευταίων ετών. Συγκεκριμένα το 60% των Ελλήνων Gen Z πιστεύει ότι η GenAI θα δημιουργήσει συνθήκες που θα καταστήσουν αναγκαία την επανεκπαίδευση και θα επηρεάσουν τις αποφάσεις για τη σταδιοδρομία τους.
Ένας στους πέντε νέους στην Ελλάδα δηλώνει συχνός χρήστης της GenAI στην εργασία και θεωρεί ότι πρέπει να αναζητήσει λιγότερο ευάλωτες στην αυτοματοποίηση θέσεις εργασίας.
Τα παραπάνω, μαζί με μία μετατόπιση προς μία πιο υγιή σχέση και ισορροπία μεταξύ εργασίας και προσωπικής ζωής, έχουν οδηγήσει σε σημαντικές διαφοροποιήσεις νοοτροπίας σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές.
Τι αλλάζει στον τρόπο σκέψης των νέων
Οι Zoomers απομακρύνονται από την τριτοβάθμια εκπαίδευση (το 33% των Ελλήνων Gen Z δεν επιδιώκει την τριτοβάθμια εκπαίδευση και το 35% αναζητά καριέρες που δεν την απαιτούν) και στρέφονται σε πιο ευέλικτες μορφές εργασίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 44% λέει ότι οι εργαζόμενοι με μερική απασχόληση θα πρέπει να έχουν ανάλογες ευκαιρίες επαγγελματικής εξέλιξης με τους εργαζόμενους με πλήρη απασχόληση και ζητά τη δημιουργία περισσότερων θέσεων εργασίας μερικής απασχόλησης, ενώ το 37% αναφέρει ότι θα πρέπει να εφαρμοστούν μειωμένες εβδομάδες εργασίας.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι οι Zoomers φέρνουν και μία ακόμα ποιοτική διαφορά στον εργασιακό χώρο: μιλούν ανοιχτά για θέματα ψυχικής υγείας, σπάζοντας τα ταμπού εκείνων που είχαν προηγηθεί.
Μάλιστα, πάνω από το 60% των Gen Z συμφωνούν ότι οι εργοδότες τους λαμβάνουν σοβαρά υπόψη την ψυχική υγεία των εργαζομένων τους και αισθάνονται άνετα να μιλήσουν ανοιχτά με τους διευθυντές τους για τις προκλήσεις ψυχικής υγείας.
Εντούτοις, στην Ελλάδα τα πράγματα παραμένουν στο συγκεκριμένο ζήτημα ένα βήμα πίσω: Το 37% των Ελλήνων της Gen Z σε σύγκριση με το 26% παγκοσμίως, λένε ότι οι ανώτεροι τους δεν μιλούν για την προτεραιότητα της ψυχικής υγείας στους οργανισμούς τους.
Οι ποιοτικές αυτές αλλαγές στον τρόπο σκέψης των νέων αποτυπώνονται και στον τρόπο που επιλέγουν επαγγελματικό προσανατολισμό. Όλα δείχνουν πως οι νέοι θέλουν ως πρώτες επιλογές καριέρας την επιχειρηματικότητα, τη συμβουλευτική και ψυχολογία, τη διοίκηση, τη φιλανθρωπία, τον εθελοντισμό και τον αθλητισμό.
Αφήνουν, δε, στις τελευταίες θέσεις τομείς όπως εκείνοι των κατασκευών, των logistics ή της ναυτιλίας που κατατάσσονται σε εκείνους που έχουν ανάπτυξη στη χώρα μας.