Με κάρτα ακόμα και στο περίπτερο πληρώνουν οι Έλληνες

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Με κάρτα ακόμα και στο περίπτερο πληρώνουν οι Έλληνες
Μεγάλη ώθηση στη χρήση καρτών και στα ψηφιακά πορτοφόλια έδωσε η πανδημία του κορονοϊού.

Εποχές «capital controls» θυμίζει η αύξηση που καταγράφεται στη χρήση καρτών και στις ψηφιακές πληρωμές που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα το τελευταίο διάστημα, εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. Όπως μαρτυρούν τα στοιχεία η πανδημία αύξησε ακόμα περισσότερο την διείσδυση του πλαστικού χρήματος ενώ ώθησε αρκετούς καταναλωτές να χρησιμοποιούν κάρτα ακόμα και συναλλαγές των 2 ευρώ.

Ειδικότερα, η αξία των συναλλαγών στο σύνολο της αγοράς έφτασε το 2019 τα 36 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 14% εν συγκρίσει με το 2018, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο 7ο Digital Banking Forum, ο Αντίγονος Παπαδόπουλος, εμπορικός διευθυντής της Cardlink. Την ίδια περίοδο ο αριθμός των συναλλαγών έφτασε το 1 δισ., 23% περισσότερες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά ενώ κατά 30 χιλιάδες αυξήθηκε και ο αριθμός των τερματικών που υπάρχουν στην αγορά φτάνοντας πλέον τις 730.000. Πλέον οι κάρτες των ελληνικών τραπεζών αντιπροσωπεύουν το 90% του αριθμού των συναλλαγών (91% το 2018) και το 79% (77% το 2018) της αξίας των συναλλαγών.

Ωστόσο, η αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου αλλά κι η επιθυμία των καταναλωτών να έρχονται όσο το δυνατόν λιγότερο σε επαφή με μετρητά ήταν οι δύο βασικοί λόγοι που εκτίναξαν τις ψηφιακές πληρωμές το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους ενώ έκαναν ακόμα πιο έντονο και το φαινόμενο χρήσης κάρτας για μικρής αξίας συναλλαγές.

Ενδεικτικά, μετά τη λήψη των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας, στο δίκτυο της Cardlink, (το μεγαλύτερο δίκτυο τερματικών με περίπου 260 χιλιάδες POS), το ποσοστό των ανέπαφων συναλλαγών έφθασε στο 87% τον Ιούνιο, από το 78% που ήταν τον Φεβρουάριο και από το 71% που ήταν στο τέλος της προηγούμενης χρονιάς, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο.

Την ίδια στιγμή οι συναλλαγές μικρής αξίας έως 10 ευρώ, στο δίκτυο της Cardlink, έφθασαν να είναι το 41% τον Ιούνιο από 37% τον Φεβρουάριο και 32% στο τέλος του 2019, ενώ εκείνες έως 5 ευρώ έφθασαν στο 23% από 20% και 16% αντίστοιχα. Εντυπωσιακό στοιχείο είναι το ότι το 8% των συνολικών συναλλαγών με κάρτα τον Ιούνιο ήταν αξίας έως 2 ευρώ από 6% τον Φεβρουάριο και 5% τον περασμένο Δεκέμβριο.

Την αύξηση της χρήσης καρτών για μικρής αξίας συναλλαγές μαρτυρά και ο μέσος όρος αξίας των συναλλαγών ο οποίος έχει πέσει στα 26 ευρώ από 28 ευρώ τον Φεβρουάριο και 33 ευρώ τον περασμένο Δεκέμβριο.

Όσο για τις προτιμήσεις των Ελλήνων χρηστών, αφορούν κυρίως στις χρεωστικές κάρτες με το μερίδιό τους να φτάνει πλέον στο 80% από 77% τον Φεβρουάριο και 75% στο τέλος του 2019.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Βάσει των στοιχείων της Cardling, από τα ηλεκτρονικά καταστήματα που χρησιμοποιούν τις δικές της υπηρεσίες, τον Ιούνιο η μέση αξία των συναλλαγών με κάρτα για online αγορές ήταν στα 58 ευρώ από 60 ευρώ τον Φεβρουάριο και 70 ευρώ στο τέλος του 2019, ενώ το το 22% των online αγορών ήταν αξίας κάτω των 10 ευρώ από 20% τον Φεβρουάριο και 18% στο τέλος του 2019.

25.000 απέκτησαν κωδικούς ebanking μέσα σε μια εβδομάδα

Η επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού που έφερε ο κορονοϊός δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστες και τις τράπεζες. Κατά τους τελευταίους μήνες οι καταναλωτές χρησιμοποίησαν ακόμη περισσότερο τα ψηφιακά κανάλια των ελληνικών τραπεζών ενώ οι συναλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στα φυσικά καταστήματα έπεσαν σε μονοψήφια ποσοστά.

Στην περίπτωση της Alpha Bank, σύμφωνα με τον Άγη Παπαστεργίου, διευθυντή ψηφιακής τραπεζικής της τράπεζας, το ποσοστό των συναλλαγών στα καταστήματα την περίοδο της «καραντίνας» έπεσε στα επίπεδα του 7%, ενώ υπήρξε τεράστια αύξηση του αριθμού των πελατών που απέκτησαν κωδικούς για e-banking.

Αντίστοιχα, στην Εθνική Τράπεζα, το ποσοστό των συναλλαγών στα καταστήματα έπεσε κάποια στιγμή στο 7% ενώ ακόμα και σήμερα παραμένει σε μονοψήφιο ποσοστό, όπως ανέφερε ο διευθυντής digital business της τράπεζας, Δημήτρης Πλέσσας. Μάλιστα όπως τόνισε ο κ. Πλέσσας, ο αριθμός των πελατών που απέκτησαν κωδικούς για ebanking μέσω του smartphone τους (digital onboarding) έφθασε στις 25.000 μέσα σε μία εβδομάδα.

Πάνω από 30.000 οι ενεργοποιημένες κάρτες στο Apple Pay

Με τις λύσεις από τον κλάδο του fintech να πολλαπλασιάζονται και να εξελίσσονται διαρκώς, αύξηση παρατηρείται και στα ψηφιακά πορτοφόλια τεχνολογικών κολοσσών, ειδικά μετά την πανδημία.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Apple Pay, το οποίο καταγράφει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και στην ελληνική αγορά. Όπως επεσήμανε ο κ. Γρηγόρης Πολίτης, διευθυντής καρτών και χρηματοδοτήσεων της Alpha Bank, της μόνης συστημικής τράπεζας που υποστηρίζει μέχρι στιγμής το Apple Pay, μέσα στους λίγους μήνες στους οποίους είναι διαθέσιμη η υπηρεσία ο αριθμός των ενεργοποιημένων καρτών ξεπέρασε τις 30 χιλιάδες ενώ ο αριθμός των συναλλαγών αγγίζει τα επίπεδα των 200 χιλιάδων συναλλαγών το μήνα.

Τόσο ο αριθμός όσο και το πλήθος των συναλλαγών που πραγματοποιούν οι χρήστες με την βοήθεια του Apple Pay φτάνει το 10%, ενώ η μέση αξία συναλλαγών κινείται στα 22 ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider