Την ακύρωση της τροποποίησης του «Κώδικας Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης», σύμφωνα με την οποία θα έμπαινε εκ των προτέρων φραγή στα πενταψήφια με στόχο να αποφευχθούν οι υπέρογκες χρεώσεις στους καταναλωτές, αποφάσισε η ΕΕΤΤ, μετά και την αντίθεση των εταιρειών του κλάδου που συμμετείχαν σε σχετική δημόσια διαβούλευση.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με τα όσα ανακοίνωσε η αρχή, οι εταιρείες του κλάδου που συμμετείχαν στη δημόσια διαβούλευση «εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην πρόταση της ΕΕΤΤ για την προστασία των καταναλωτών να εφαρμοστεί εκ των προτέρων φραγή σε όλες τις υπηρεσίες που χρεώνονται με τη λήψη PSMS/PMMS σε όλους τους συνδρομητές των Παρόχων Δικτύου Εκκίνησης Κλήσεων, ώστε να διασφαλιστεί η εγγραφή στις υπηρεσίες αυτές και η λήψη τους με τη συναίνεση των συνδρομητών». Για το λόγο αυτό η «Αρχή δεν θα προχωρήσει στην παρούσα χρονική στιγμή στην τροποποίηση της ΑΠ ΕΕΤΤ 578/29/28.09.2010 (ΦΕΚ 1651/Β/15.10.2010) “Κώδικας Δεοντολογίας για την παροχή Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης».
Να θυμίσουμε ότι η EETT είχε θέσει τον Απρίλιο του 2021 σε δημόσια διαβούλευση τον νέο κανονισμό για τις πολυμεσικές υπηρεσίες, ο οποίος προέβλεπε να κλείσουν τα πενταψήφια νούμερα από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας και οι νέες συνδέσεις να συνάπτονται με φραγμένες τις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης και μόνο αν ο καταναλωτής το ζητήσει να γίνεται άρση της φραγής.
Η εν λόγω πρόταση για αλλαγή του μοντέλου από opt-out υπηρεσία σε opt-in, είχε ως στόχο τον περιορισμό των υπέρογκων χρεώσεων που έχουν παρατηρηθεί κατά διαστήματα από τέτοιου τύπου υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα οι ψηφοφορίες (π.χ. σε τηλεοπτικές εκπομπές), οι διαγωνισμοί, η αγορά (downloading) ringtones, τα videos παιχνιδιών μέσω SMS, ή και υπηρεσίες πληροφόρησης (π.χ. καιρός), αστρολογία/ χαρτομαντεία, υπηρεσίες ενηλίκων κ.ά.
Δεδομένου βέβαια ότι το πρόβλημα είναι διαχρονικό η Αρχή αναφέρει ότι θα επανεξετάσει συνολικά το θέμα των χρεώσεων υπηρεσιών τρίτων που πραγματοποιούνται είτε μέσω των αριθμοδοτικών σειρών Υπηρεσιών Πολυμεσικής Πληροφόρησης, ή χωρίς τη χρήση αυτών (με απευθείας χρέωση). Για το λόγο αυτό μάλιστα και λαμβάνοντας υπόψη και τις προτάσεις των συμμετεχόντων στην παρούσα διαβούλευση θα προχωρήσει σε νέα που θα προτείνει άλλα μέτρα για την προστασία των καταναλωτών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε χρόνο καταγράφονται χιλιάδες καταγγελίες από καταναλωτές για υπέρογκες χρεώσεις που γίνονται χωρίς να υπάρχει σαφής συγκατάθεση με το ύψος αυτών να εκτιμάται ότι ανέρχεται σε μερικές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Μόνο για το 2019 οι καταγγελίες τόσο στην ΕΕΤΤ όσο και στο Συνήγορο του Καταναλωτή ήταν αυξημένες με αποτέλεσμα το υπ. Ανάπτυξης να επιβάλει πρόστιμο ύψους 250.000 ευρώ σε μια εταιρεία παροχής ΥΠΠ και η ΕΕΤΤ να προχωρήσει στην αφαίρεση της άδειας λειτουργίας της συγκεκριμένης επιχείρησης.
Έκτοτε η ΕΕΤΤ σε μια προσπάθεια προστασίας των καταναλωτών τροποποίησε τον κανονισμό λειτουργίας των εταιρειών ΥΠΠ, ζητώντας πλέον αποδείξεις για τη συναίνεση του χρήστης στην λήψη των εν λόγω υπηρεσιών. Ειδικότερα, ζήτησε να υπάρχει το SMS από την πλευρά του καταναλωτή ότι συναινεί στην εγγραφή του στην υπηρεσία. Παρότι το εν λόγω μέτρο περιόρισε τις καταγγελίες δεν τις εξάλειψε εντελώς, με αποτέλεσμα η Αρχή να προτείνει τις προαναφερθείσες πρόσθετες αλλαγές, οι οποίες εντέλει απορρίφθηκαν και δεν θα εφαρμοστούν.