Στο στόχαστρο της Κομισιόν μπαίνει η πειρατεία αθλητικών και άλλων ζωντανών εκδηλώσεων ευρείας εμπορικής κλίμακας, όπως συναυλιών και θεατρικών παραστάσεων, σε μια προσπάθεια να προστατευτεί η πνευματική ιδιοκτησία. Για το λόγο αυτό η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προχώρησε την προηγούμενη εβδομάδα στην έκδοση σύστασης σχετικά με την καταπολέμηση του φαινομένου, ενθαρρύνοντας τα κράτη μέλη, τις εθνικές αρχές τους, τους κατόχους δικαιωμάτων και τους παρόχους ενδιάμεσων υπηρεσιών να λάβουν αποτελεσματικά, ισορροπημένα και κατάλληλα μέτρα.
Η σύσταση της Κομισιόν
Ειδικότερα, η σχετική σύσταση επικεντρώνεται σε τρεις κύριους τομείς, στην έγκαιρη διεκπεραίωση των ειδοποιήσεων που σχετίζονται με ζωντανές εκδηλώσεις, στις δυναμικές προσωρινές διαταγές και στις εμπορικές προσφορές και την ευαισθητοποίηση του κοινού.
Στην πρώτη περίπτωση, με βάση την πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες, τονίζεται η σημασία ανάληψης επείγουσας δράσης από τους παρόχους υπηρεσιών φιλοξενίας προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η ζημία που προκαλείται από την παράνομη μετάδοση συνεχούς ροής.
Όσον αφορά τις δυναμικές προσωρινές διαταγές και σύμφωνα με τα ένδικα μέσα που προβλέπονται στην οδηγία σχετικά με την επιβολή των δικαιωμάτων διανοητικής ιδιοκτησίας, η σύσταση ενθαρρύνει τη χρήση προσωρινών διαταγών φραγής, προσαρμοσμένων στις ζωντανές εκδηλώσεις. Όσον αφορά τις ζωντανές αθλητικές εκδηλώσεις, ενθαρρύνονται τα κράτη μέλη να χορηγούν στους διοργανωτές τους έννομο συμφέρον για να ζητούν την έκδοση προσωρινών διαταγών, όπου αυτό δεν είναι σήμερα εφικτό.
Τέλος συνιστάται επίσης στους διοργανωτές αθλητικών και άλλων ζωντανών εκδηλώσεων, καθώς και στους ραδιοτηλεοπτικούς φορείς, να αυξήσουν τη διαθεσιμότητα, την οικονομική προσιτότητα και την ελκυστικότητα των εμπορικών τους προσφορών προς τους τελικούς χρήστες σε ολόκληρη την Ένωση. Τα κράτη μέλη καλούνται να ευαισθητοποιήσουν τους καταναλωτές σχετικά με τις νόμιμες προσφορές που υπάρχουν για να απολαύσουν αυτού του είδους το περιεχόμενο, καθώς και τις αρχές επιβολής του νόμου σχετικά με το ζήτημα της πειρατείας.
Πέρα από τους τρεις αυτούς τομείς και δεδομένου ότι η πειρατεία αποτελεί διασυνοριακό φαινόμενο, η σύσταση ενισχύει τη συνεργασία μεταξύ των αρμόδιων εθνικών αρχών, καθώς και μεταξύ των κατόχων δικαιωμάτων και των ενδιαμέσων, ώστε να διασφαλιστεί η τακτική ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των διοικητικών αρχών σχετικά με τα μέτρα που εφαρμόζονται, τις προκλήσεις και τις ορθές πρακτικές για την αντιμετώπιση της διαδικτυακής πειρατείας ζωντανών εκδηλώσεων.
Παράλληλα μάλιστα προβλέπει και την θέσπιση ενός σταθερού συστήματος παρακολούθησης για την αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και για την εξέταση περαιτέρω μέτρων, εάν αυτά κριθούν απαραίτητα. Το σταθερό αυτό σύστημα παρακολούθησης καταπολέμησης της πειρατείας θα πραγματοποιηθεί με την υποστήριξη του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για την Παραβίαση των Δικαιωμάτων Διανοητικής Ιδιοκτησίας (παρατηρητήριο του EUIPO) και θα περιλαμβάνει τη θέσπιση σαφών βασικών δεικτών επιδόσεων (ΒΔΕ) για τη διενέργεια αποτελεσματικής παρακολούθησης.
Η πειρατεία στην Ελλάδα
Με τον τρόπο αυτό, της κλιμάκωσης της καταπολέμησης τέτοιων φαινομένων, εκτιμάται ότι θα ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των κλάδων του αθλητισμού και της δημιουργικότητας εντός της Ένωσης και θα περιοριστούν οι κίνδυνοι που απορρέουν από το φαινόμενο, το οποίο είναι ευρέως διαδεδομένο και στη χώρα μας.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι στην περίπτωση της Ελλάδας ο αριθμός των νοικοκυριών που παρακολουθούν νόμιμα συνδρομητικό περιεχόμενο, διατηρώντας συνδρομή σε κάποια σχετική πλατφόρμα φτάνει το 1.238.000 σύμφωνα με την παγκόσμια εταιρεία ερευνών Omdia. Μάλιστα η διείσδυση της συνδρομητικής στα νοικοκυριά βαίνει αυξανόμενη, αφού διαμορφώνεται στο 31% την τρέχουσα χρονιά από 30% που ήταν την αμέσως προηγούμενη. Θα πρέπει να σημειωθεί μάλιστα ότι ο συγκεκριμένος αριθμός δεν περιλαμβάνει τις συνδέσεις των ελληνικών νοικοκυριών στις διεθνείς πλατφόρμες του Netflix και του Disney+, καθώς οι τελευταίες δεν δημοσιεύουν τις επιδόσεις τους για κάθε χώρα ξεχωριστά. Παράγοντες της αγοράς όμως εκτιμούν ότι ανέρχονται περίπου στις 500.000.
Ακόμα κι αν συνυπολογίσουμε τις συνδρομές στις διεθνείς πλατφόρμες, η διείσδυση της συνδρομητικής στη χώρα μας, κινείται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από πολλές άλλες χώρες - από τις 15 χώρες που εξετάζει η Omdia οι 12 έχουν πολλαπλάσια διείσδυση σε σχέση με την Ελλάδα.
Παρόλα αυτά κι ενώ υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης της εν λόγω αγοράς, ο ρυθμός ανάπτυξης της συνδρομητικής στην Ελλάδα δεν ξεπερνά το 3%. Γεγονός που καθιστά απαγορευτικές περαιτέρω επενδύσεις σε περιεχόμενο από πλευράς των παρόχων, όπως επισημαίνουν στελέχη του χώρου.
Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι σύμφωνα με τους υπολογισμούς των παρόχων οι πειρατικές συνδέσεις κυμαίνονται σήμερα από 500.000 έως 900.000, χωρίς και πάλι να υπολογίζεται σε αυτές ο διαμοιρασμός κωδικών στις διεθνείς πλατφόρμες ή το κατέβασμα ταινιών.
Οι κίνδυνοι της πειρατείας
Οι κίνδυνοι που απορρέουν από την πειρατεία, εκτείνονται ωστόσο πολύ πέρα από το «φρένο» που τραβά στην περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς το εν λόγω φαινόμενο.
Στους πρόσθετους κινδύνους περιλαμβάνεται για παράδειγμα η ενδεχόμενη εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού, ειδικά στην τρέχουσα συγκυρία όπου τα σπίτια των καταναλωτών γίνονται όλο και πιο έξυπνα, με πολλαπλές διασυνδεδεμένες συσκευές.
Φυσικά μεγάλες είναι οι απώλειες και από άποψη εσόδων. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Audiovisual Anti-Piracy Alliance (AAPA) – Συμμαχία κατά της οπτικοακουστική πειρατείας, μόνον στην Ισπανία (που επίσης η διείσδυση είναι χαμηλή) η πειρατεία κοστίζει περισσότερα από 2 δισ. ευρώ ετησίως, οδηγώντας ταυτόχρονα στην απώλεια 20.000 θέσεων εργασίας.
Αντίστοιχα το ενδεχόμενο εγκατάστασης μιας εφαρμογής κακόβουλου λογισμικού στις πειρατικές συνδέσεις συνδρομητικής τηλεόρασης, βάσει της ίδιας μελέτης, είναι 57%.