Ήταν το μακρινό 1999 όταν η Aegean Aviation ξεκίνησε το παρθενικό της ταξίδι, ένα «ταξίδι» που οραματίστηκε ο αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας από την Κρήτη, Θεόδωρος Βασιλάκης, και είχε ως προορισμό την δημιουργία μιας υψηλού επιπέδου ελληνικής αεροπορικής εταιρείας η οποία θα πετά με σύγχρονα αεροσκάφη σε ένα ευρύ δίκτυο προορισμών, δίνοντας έμφαση στην ποιότητα και στην ασφάλεια. Εκείνη την χρονιά, την πρώτη ως Aegean Airlines, η εταιρεία εξυπηρέτησε 312.500 επιβάτες περίπου, με 5.508 πτήσεις. Εικοσιένα χρόνια μετά, η εταιρεία – η οποία μεταφέρει περισσότερους από 14 εκατ επιβάτες σε πάνω από 150 προορισμούς – έχει γιγαντωθεί διατηρώντας ωστόσο το ίδιο εκείνο όραμα. Ποιοι είναι όμως οι σταθμοί αυτή της πορείας που έκαναν την Aegean να ανταγωνίζεται επάξια όλους τους μεγάλους ευρωπαϊκούς κολοσσούς και να έχει κερδίσει μια θέση μεταξύ των σημαντικότερων ελληνικών επιχειρήσεων;
Από VIP αεροδιακομιδές στο Χρηματιστήριο Αθηνών
Όλα ξεκίνησαν τον Ιανουάριο του 1992, όταν η Aegean Aviation έγινε η πρώτη ιδιωτική αεροπορική εταιρεία που απέκτησε άδεια αερομεταφορών. Δύο χρόνια αργότερα, η Aegean Aviation περιέρχεται στον όμιλο εταιρειών Βασιλάκη. Για τα επόμενα πέντε χρόνια η εταιρεία πραγματοποιεί πτήσεις VIP με έναν μικρό στόλο ιδιόκτητων LearJet. Όλα όμως αλλάζουν τον Μάρτιο του 1999, όπου η Aegean Aviation μετασχηματίζεται και ιδρύεται επισήμως η Aegean Airlines.
Δύο μήνες αργότερα η εταιρεία ξεκινά τις πρώτες εμπορικές πτήσεις της με δύο καινούργια αεροσκάφη τύπου JET AVRO RJ100. Το αρχικό δίκτυό της περιλαμβάνει δύο προορισμούς, το Ηράκλειο Κρήτης και την Θεσσαλονίκη. Ένα μήνα αργότερα προστίθενται στο δίκτυό της δύο νέοι προορισμοί (Ρόδος, Χανιά) ενώ τον Οκτώβρη ξεκινά να εξυπηρετεί την Αλεξανδρούπολη και την Κέρκυρα με το τρίτο RJ που αποκτά. Η δυναμική πορεία της συνεχίζεται μέχρι και το τέλος της χρονιάς, όπου και εξαγοράζει την Air Greece. Τον τελευταίο μήνα του έτους προσθέτει στο στόλο της το τέταρτο RJ εγκαινιάζοντας έναν ακόμα προορισμό αυτόν της Μυτιλήνης.
Μέσα στους επόμενους έξι μήνες προσθέτει στον πτητικό της στόλο δύο καινούργια AVRO RJ 100 καθώς κι 6 καινούργια τετρακινητήρια JET AVRO RJ 100 και 3 ATR 72 και εκτελεί πάνω από 80 πτήσεις καθημερινά σε 11 προορισμούς σε όλη την Ελλάδα. Θα χρειαστεί ένας χρόνος ακόμα για να ανοίξει τα φτερά της για το εξωτερικό, όταν ενώνει τις δυνάμεις τα με την Cronus Airlines.
Τον Οκτώβριο του 2003 η εταιρεία περνά στην ψηφιακή εποχή κι εγκαινιάζει πρώτη στην Ελλάδα την δυνατότητα έκδοσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ενώ δύο χρόνια αργότερα ξεκινάει πτήσεις κοινού κωδικού με τη Lufthansa και παραγγέλνει τα 8 πρώτα Α320 της Airbus. Θα ακολουθήσουν άλλα 23 Airbus Α320 και 4 Airbus Α321.
Η παραλαβή των πρώτων Airbus αεροσκαφών γίνεται την ίδια χρονιά που η εταιρεία πραγματοποιεί την δημόσια εγγραφή της στο Χρηματιστήριο Αθηνών.
Η Aegean εξαγοράζει την Olympic Air
Το 2010 ξεκινά για την Aegean μια νέα εποχή, όταν παίρνει την απόφαση να συγχωνευθεί με την Olympic Air και να δημιουργήσουν έναν «Εθνικό Πρωταθλητή» στις αερομεταφορές. Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε η νεοσυγχωνευθείσα εταιρεία να διατηρήσει την ονομασία και το λογότυπο των Ολυμπιακών Αερογραμμών και η ονομασία AEGEAN να αποσυρθεί μετά από μια μεταβατική περίοδο. Όπως προέβλεπαν τότε, η συγχώνευση θα είχε ολοκληρωθεί μέσα στην ίδια χρονιά και η νέα μεικτή εταιρεία θα ξεκινούσε να λειτουργεί τον Οκτώβριο του 2010. Ωστόσο, τον Ιούλιο του 2011 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή απορρίπτει το αίτημα συγχώνευσης των δύο εταιρειών με την αιτιολογία ότι θα δημιουργούνταν συνθήκες μονοπωλίου στην ελληνική αγορά.
Τον Οκτώβριο του 2012 η AEGEAN Airlines υποβάλει νέα πρόταση εξαγοράς της Olympic Air. Η Κομισιόν επανεξετάζει το ζήτημα και το 2013 δίνει το «πράσινο φως» για την συμφωνία με το σκεπτικό ότι στην αντίθετη περίπτωση το λουκέτο θα ήταν μονόδρομος για την Ολυμπιακή. Η εξαγορά του 100% των μετοχών της Olympic Air από την Aegean και η μεταβίβαση του συνόλου των μετοχών, με την υπογραφή της οριστικής συμφωνίας ανάμεσα στην Aegean και τη Marfin Investment Group AE. ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο του 2013. Το τελικό τίμημα της εξαγοράς ορίζεται στα 72 εκατ. ευρώ τα οποία θα καταβληθούν σε πέντε ισόποσες ετήσιες δόσεις. Η εξαγορά «απογειώνει» το πτητικό πρόγραμμα της εταιρείας και το 2014 η Aegean ανακοινώνει 13.000.000 θέσεις στις πτήσεις της προς 87 προορισμούς εξωτερικού σε 32 χώρες και 33 προορισμούς εσωτερικού από 8 ελληνικές βάσεις καθώς και ενίσχυση του στόλου με 5 Airbus και 17 νέους προορισμούς εξωτερικού.
H Aegean προχωρά στη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα
Η χρονιά ορόσημο για την νέα εποχή της αεροπορικής εταιρείας θα έρθει τέσσερα χρόνια αργότερα όταν θα προχωρήσει στη μεγαλύτερη ιδιωτική επένδυση στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα τον Απρίλιο του 2018 κι αφού οι δύο μεγάλοι κατασκευαστές αεροσκαφών έχουν κονταροχτυπηθεί επί μήνες για να κερδίσουν την παραγγελία – μαμούθ για τα μεγέθη της ελληνικής αγοράς, η Aegean ανακοινώνει την παραγγελία έως και 42 αεροσκαφών από την ήδη συνεργάτιδά της, την γαλλογερμανική Airbus. Το ύψος της επένδυσης ανέρχεται σε περίπου 5 δισ. δολάρια (τιμή καταλόγου) και όπως διευκρινίζει η εταιρεία δεν θα χρηματοδοτηθεί από τις τράπεζες.
Κεφαλαιακή ένεση των 200 εκατ. ευρώ
Ένα χρόνο αργότερα η αεροπορική προχωρά στην έκδοση κοινού ομολογιακού δανείου ποσού από 150 έως 200 εκατ. ευρώ, κατόπιν απόφασης του διοικητικού συμβουλίου. Το επενδυτικό κοινό χαρίζει στην Aegean ψήφο εμπιστοσύνης και προσφέρει τελικώς 527,7 εκατομμύρια ευρώ κατά τη δημόσια προσφορά του επταετούς εταιρικού ομολόγου. Πρόκειται για μία από τις καλύτερες επιδόσεις εταιρικού ομολόγου που εκδίδει ελληνική εταιρεία.
Η τελική απόδοση των ομολογιών ορίζεται σε 3,60%, το επιτόκιό τους σε 3,60% και η τιμή διάθεσής τους σε 1.000 ευρώ εκάστη, ήτοι 100% της ονομαστικής αξίας της, με συνέπεια την άντληση κεφαλαίων ύψους 200 εκατ. ευρώ. «Η κεφαλαιακή ένεση των 200 εκατ. ευρώ, θα επιτρέψει στην εταιρεία να είναι ακόμη πιο αποτελεσματική κατά τη διαπραγμάτευση με το σύνολο των χρηματοδοτικών εταίρων της αεροπορικής βιομηχανίας, "μειώνοντας, σημαντικά, την εξάρτησή της από αυτούς στο στάδιο πριν από την παραλαβή" (pre-delivery) της νέας γενιάς αεροσκαφών» αναφέρει την περίοδο εκείνη ο πρόεδρος του αεροπορικού ομίλου, Ευτύχης Βασιλάκης.
Πράγματι η χρηματοδότηση, που εξασφαλίστηκε μέσω του ομολόγου, καλύπτει, τουλάχιστον, το 65% των απαιτούμενων πληρωμών πριν από την παράδοση των αεροσκαφών ωστόσο μέρος του ποσού διατίθεται και για την κατασκευή εκπαιδευτικού κέντρου και γραφείων στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών.
Με «Neo» στόλο απογειώνεται η Aegean
Το 2020 ξεκινά η τρίτη δεκαετία για την Aegean την οποία η εταιρεία υποδέχεται με μια φαντασμαγορική τελετή, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας της χώρας. Σε αυτή παρουσιάζει τα τρία πρώτα αεροσκάφη της παραγγελίας μαμούθ καθώς και τη νέα της εταιρική ταυτότητα η οποία την εισάγει σε μια νέα εποχή.
Τα νέα αεροσκάφη θα ξεκινήσουν τις πτήσεις τους εντός του Φεβρουαρίου και όπως δηλώνει η διοίκηση της εταιρείας θα συνεισφέρουν σημαντικά στην οικονομία, στην απασχόληση αλλά και στον κλάδο του τουρισμού αφού κάθε νέο αεροσκάφος ισοδυναμεί με 70 επιπλέον θέσεις εργασίας, 100.000 επισκέπτες και 80 εκατ. άμεσα έσοδα στον τουρισμό.
«Μεγαλώσαμε, ωριμάσαμε, βιώσαμε τοπικές και διεθνείς κρίσεις, κάναμε λάθη αλλά με επιμονή πετύχαμε πολλά, ίσως περισσότερα από όσα περίμενε ο ιδρυτής της εταιρείας» σημείωσε ο πρόεδρος της Aegean, Ευτύχης Βασιλάκης, κατά τη διάρκεια της τελετής. «Σήμερα η ιστορία συναντά το μέλλον» προσέθεσε. Ένα μέλλον που αν κρίνουμε από το παρελθόν προδιαγράφεται πολλά υποσχόμενο.