Ψήφο εμπιστοσύνης στη χώρα μας δίνουν όλο και περισσότεροι αερομεταφορείς, ανακοινώνοντας νέα δρομολόγια για διάφορους ελληνικούς προορισμούς παρά την καθίζηση που παρουσιάζει ο τουρισμός όλο το προηγούμενο διάστημα. Σύμφωνα με παράγοντες της αεροπορικής βιομηχανίας μάλιστα τα slots - χρονοθυρίδες για τους μήνες αιχμής έχουν υψηλή ζήτηση αν δεν έχουν ήδη «κλείσει».
Το πιο πρόσφατο παράδειγμα είναι αυτό της United Airlines η οποία ανακοίνωσε μέσα στην εβδομάδα ότι θα προσθέσει νέες πτήσεις προς την Ελλάδα, την Κροατία και την Ισλανδία ενόψει της έναρξης της σεζόν. Οι νέες εποχικές πτήσεις είναι προγραμματισμένες να ξεκινήσουν τον Ιούλιο και είναι ήδη διαθέσιμες για αγορά εισιτηρίων. Ειδικότερα η United θα προσφέρει νέες απευθείας πτήσεις μεταξύ του αεροδρομίου Newark Liberty International Airport και του Ντουμπρόβνικ της Κροατίας, μεταξύ της Ουάσινγκτον και της Αθήνας από το αεροδρόμιο Washington Dulles International Airport και μεταξύ του Chicago O’Hare International Airport και του Ρέικιαβικ της Ισλανδίας – με την προϋπόθεση της κυβερνητικής έγκρισης.
Στην περίπτωση της χώρας μας οι πτήσεις θα είναι καθημερινές και έχουν προγραμματιστεί να διαρκέσουν έως και τις 3 Οκτωβρίου (ανατολικά) & 4 Οκτωβρίου 2021 (δυτικά). Να θυμίσουμε ότι η εν λόγω αεροπορική έχει ένα ακόμα δρομολόγιο από την Νέα Υόρκη προς την Χώρα μας, το οποίο και επανέρχεται στις 3 Ιουνίου (ανατολική κατεύθυνση) & 5 Ιουνίου (δυτική).
Τα νέα αυτά δρομολόγια, όπως ανέφερε η εταιρεία, προστέθηκαν μετά και το ενδιαφέρον που εκδήλωσαν οι πελάτες της United τον προηγούμενο μήνα. Σύμφωνα με την εταιρεία οι αναζητήσεις πτήσεων προς την Κροατία, την Ελλάδα και την Ισλανδία κατέγραψα αύξηση της τάξης του 61%.
Η United βέβαια αποτελεί μόνο μια από μια σειρά εταιρειών που ανακοινώνουν νέες πτήσεις προς την Ελλάδα εκμεταλλευόμενες το ενδιαφέρον που δείχνουν οι τουρίστες για το ελληνικό καλοκαίρι. Πολλές εξ αυτών μάλιστα στρέφουν την προσοχή τους σε νησιωτικούς προορισμούς ή στην περιφέρεια, μετά και την τάση για απευθείας πτήσεις σε νησιωτικούς προορισμούς η οποία κυριάρχησε πέρυσι και υπολογίζεται να συνεχιστεί και φέτος.
Το δρόμο προς αυτή την κατεύθυνση άνοιξε η Aegean, η οποία ήδη από την προηγούμενη χρονιά προέβλεψε την ζήτηση για τα ελληνικά νησιά. Ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας έχει ανακοινώσει στο τέλος του 2020 ότι εκτός από την Αθήνα θα προσθέσει και περισσότερες πτήσεις από και προς τα περιφερειακά αεροδρόμια για να δώσει τη δυνατότητα των απευθείας συνδέσεων δημοφιλών ελληνικών προορισμών με το εξωτερικό, χωρίς ενδιάμεσους σταθμούς.
Παράλληλα και η Sky Express ετοιμάζεται να προσθέσει ακόμα περισσότερους προορισμούς του εξωτερικού στο πτητικό της πρόγραμμα. Ο έτερος ελληνικός αερομεταφορέας θα εντάξει στο πρόγραμμα πτήσεών της το Παρίσι, τη Λυών, τη Νάντη και το Αμβούργο ενώ αρχές Ιουνίου υπολογίζεται να ξεκινήσουν και οι πτήσεις για Βρυξέλλες. H αεροπορική συνδέει ήδη από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους την Αθήνα με την Λάρνακα ενώ δεν αποκλείεται να εγκαινιάσει απευθείας πτήση και με την Λονδίνο.
Αντίστοιχες κινήσεις έκανε και η Ryanair, η οποία ανακοίνωσε αρχικά την δημιουργία τριών νέων βάσεων σε ελληνικά νησιά για την φετινή καλοκαιρινή περίοδο, συγκεκριμένα σε Κέρκυρα, Ρόδο και Χανιά. Στη συνέχεια μάλιστα η αεροπορική προσέθεσε δύο ακόμα νέες διαδρομές ( Βαρσοβία -Ζάκυνθο και Βρυξέλλες - Σαντορίνη) καθώς και 60.000 επιπλέον θέσεις σε υπάρχοντα δρομολόγια μετά και το έντονο ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Την επιστροφή της στη Μύκονο έχει ανακοινώσει και η Qatar Airways με πτήσεις που ξεκινούν την επίσημη ημερομηνία ανοίγματος του Τουρισμού, δηλαδή στις 14 Μαΐου. Όπως ανακοίνωσε ο αερομεταφορέας το ιδιαίτερα δημοφιλές δρομολόγιο Ντόχα-Μύκονο, το οποίο είχε ξεκινήσει το 2018 και σταμάτησε λόγω κορονοϊού, θα επανέλθει και θα πραγματοποιείται τρεις φορές την εβδομάδα συνδέοντας το νησί των ανέμων με 35 πόλεις στην Ασία και τη Μέση Ανατολή.
Περισσότερα δρομολόγιο για τον δημοφιλή προορισμό των Χανίων προγραμματίζει για φέτος το καλοκαίρι και η Wizzair.
Αντίστοιχα η Jet 2 ετοιμάζεται να συνδέσει προορισμούς του Ηνωμένου Βασιλείου με διάφορα ελληνικά νησιά για φέτος το καλοκαίρι όπως Ρόδο, Κω, Κέρκυρα, Σκιάθο ενώ σκέψεις υπάρχουν και για τα Χανιά προς το τέλος όμως του καλοκαιριού.
Στους προορισμούς με τη μεγαλύτερη αύξηση όσον αφορά τις προγραμματισμένες θέσεις για φέτος το καλοκαίρι έχει συμπεριλάβει την Ελλάδα και η easyJet. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά οκτώ από τις βασικές τουριστικές αγορές της Μεσογείου για την αεροπορική χαμηλού κόστους- Ελλάδα, Ισπανία, Κύπρο, Κροατία, Μάλτα, Πορτογαλία, Τουρκία και Αίγυπτο- η χώρα μας καταγράφει κατά 747.000 περισσότερες διαθέσιμες θέσεις το καλοκαίρι του 2021 έναντι του 2019, η Πορτογαλία έρχεται δεύτερη με επιπλέον 673.000 θέσεις, η Τουρκία τρίτη με 599.000 επιπλέον θέσεις και η Αίγυπτος με 213.000 επιπλέον.
Ενισχυμένο πρόγραμμα προς την χώρα μας θα έχει και ο όμιλος Air France – KLM εντάσσοντας έξι ακόμα προορισμούς στο θερινό πρόγραμμά του. Πέρα από την Αθήνα, η Air France KLM θα πετά από το Παρίσι σε Θεσσαλονίκη, Μύκονο, Σαντορίνη, Κέρκυρα, Ρόδο και Ηράκλειο.
Παρά τις ελπίδες των αεροπορικών εταιρειών βέβαια για ανάκαμψη της ζήτησης φέτος το καλοκαίρι η εικόνα δεν παρουσιάζει σημαντικές βελτιώσεις,
Σημειωτέον ότι το πρώτο τρίμηνο του έτους η πτώση της επιβατικής κίνησης έφτασε το 81,7% στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια έναντι του πρώτου τριμήνου του 2020, έχοντας χάσει 395,5 εκατ. ταξιδιώτες, σύμφωνα με τα στοιχεία της ACI Europe. Αντίστοιχη ήταν η πτώση και στην Ελλάδα, όπου ο συνολικός αριθμός των διακινηθέντων επιβατών έφθασε το 1,1 εκατομμύριο επιβάτες, παρουσιάζοντας πτώση 79,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020 όπου είχαν διακινηθεί 5,4 εκατομμύρια επιβάτες.
Όπως όλα δείχνουν η «αιμορραγία» στις αεροπορικές συνεχίζεται με την Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) να κάνει λόγο για ζημιές που μπορεί να φτάσουν και τα 47,7 δισ. δολάρια για τον κλάδο φέτος. Αυτός είναι και ο λόγος που η IATA κρούει ακόμα μια φορά τον κώδωνα του κινδύνου στις κυβερνήσεις να καταλήξουν σε ένα ξεκάθαρο πλάνο επανεκκίνησης ώστε να μην χαθεί ούτε ο ελάχιστος χρόνος από την στιγμή που η επιδημιολογική κατάσταση βελτιωθεί.
Να σημειωθεί ότι βάσει των προβλέψεων της ΙΑΤΑ και φέτος θα υπάρξει αρνητικό καθαρό περιθώριο κέρδους στο -10,4%, μικρότερο ωστόσο από πέρυσι όπου η αντίστοιχη εκτίμηση προέβλεπε αρνητικό καθαρό περιθώριο κέρδους στο -33,9% με απώλειες της τάξεων των 126,5 δισ. δολαρίων. Βάσει των εκτιμήσεων της ελληνικής κυβέρνησης δε, η τουριστική κίνηση θα αγγίξει το 2021 το 50% του 2019.