Σε υψηλά για την εποχή επίπεδα παραμένει η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας και στους δημοφιλείς φθινοπωρινούς προορισμούς, με το τέλος της σεζόν να τοποθετείται στο απώτατο σημείο της - το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου - οπότε και οι περισσότερες αεροπορικές ολοκληρώνουν τις πτήσεις. Η συνθήκη προμηνύει ένα ελπιδοφόρο αποτέλεσμα από άποψη εσόδων, παρά τις αμφιβολίες που δημιούργησαν κατά την διάρκεια της χρονιάς οι πληθωριστικές πιέσεις και οι φυσικές καταστροφές που βίωσε η χώρα. Για τη συνέχεια βέβαια, η κατάσταση στη Γάζα έχει προσθέσει έναν νέο αστερίσκο στην τουριστική εξίσωση, με τους φορείς να κάνουν λόγο για άμεσες αλλά κι έμμεσες επιπτώσεις, αν ο πόλεμος κρατήσει επί μακρόν.
Διψήφια αύξηση της επιβατικής κίνησης σε σχέση με το 2019
Τη δυναμική της φθινοπωρινής σεζόν προοικονομεί η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας, η οποία ξεπέρασε τα περσινά αλλά και αυτά της χρυσής χρονιάς του 2019 επίπεδα. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Υπηρεσίας της Πολιτικής Αεροπορίας, ο φετινός Σεπτέμβριος στο σύνολο των αεροδρομίων της χώρας, σημείωσε αύξηση διακίνησης επιβατών κατά 9,3% σε σύγκριση με το 2022 και κατά 13,9% σε σύγκριση με το 2019, καθώς το 2023 διακινήθηκαν 9.710.481, το 2022 διακινήθηκαν 8.881.695 και το 2019 διακινήθηκαν 8.523.771 επιβάτες.
Σε επίπεδο εννεαμήνου δε, το σύνολο των διακινούμενων επιβατών στα αεροδρόμια, (αφίξεις και αναχωρήσεις επιβατών εξωτερικού και εσωτερικού), έφτασε τα 59.901.542, έναντι 52.670.370 το αντίστοιχο διάστημα του 2022 και 53.418.973 επιβατών το 2019. Από τα ανωτέρω στατιστικά στοιχεία, προκύπτει αύξηση επιβατικής κίνησης 13,7% σε σχέση με το 2022 και αύξηση 12,1% σε σχέση με το 2019.
Ακόμα και τον Οκτώβριο δε, οι προγραμματισμένες θέσεις σε διεθνείς πτήσεις για τη χώρα μας, σημειώνουν μικρή μείωση από 5% έως 10% και μόνο τις τελευταίες ημέρες του Οκτωβρίου (30/10 - 05/11) μειώνονται κατά 40%. Στο σύνολο του μήνα δε υπολογίζονται βάσει των στοιχείων του ΙΝΣΕΤΕ κατά 5,9% περισσότερες από τις αντίστοιχες του 2022.
Άμεσες και έμμεσες οι επιπτώσεις του πολέμου στο Ισραήλ
Πέρα όμως από αυτή την, κατά γενική ομολογία, πολύ καλή εικόνα, η κατάσταση στη Μέση Ανατολή σε συνδυασμό με τα γεγονότα των Βρυξελλών αλλά και το προληπτικό κλείσιμο των αεροδρομίων στη Γαλλία την περασμένη εβδομάδα, έχει προκαλέσει ανησυχία, τόσο για το άμεσο, όσο και για το απώτερο μέλλον.
Ήδη, στις άμεσες επιπτώσεις συμπεριλαμβάνονται οι ακυρώσεις κρατήσεων σε ξενοδοχεία μεμονωμένων ταξιδιωτών ή γκρουπ σε δημοφιλείς στους Ισραηλινούς προορισμούς, όπως η Θεσσαλονίκη ή άλλοι εναλλακτικοί προορισμοί στην ηπειρωτική Ελλάδα. Σημειωτέον ότι η αγορά του Ισραήλ αποτελεί το 2% του εισερχόμενου τουρισμού της χώρας παρουσιάζοντας έντονα ανοδικές τάσεις πριν το ξέσπασμα του πολέμου. Για συγκεκριμένους προορισμούς δε όπως η Θεσσαλονίκη, οι Ισραηλινοί πραγματοποιούν το 11% των διανυκτερεύσεων που πραγματοποιούνται στην πόλη, στηρίζοντας μάλιστα τον προορισμό και εκτός θερινής περιόδου.
Το γεγονός επεσήμανε άλλωστε και η υπουργός Τουρισμού, σε συνάντηση που είχε με τους δημοσιογράφους την προηγούμενη εβδομάδα, τονίζοντας ότι η αγορά του Ισραήλ, στηρίζει την προσπάθεια διεύρυνσης της περιόδου. Αν και όπως είπε, είναι ακόμα νωρίς για συμπεράσματα, η εμπόλεμη κατάσταση στη γειτονική μας περιοχή θα μπορούσε να έχει άμεσες αλλά και εν δυνάμει έμμεσες επιπτώσεις, που έχουν να κάνουν με τη διαμόρφωση κλίματος αρνητικού για ταξίδια συνολικά, στην περιοχή, όπως π.χ. έγινε την περίοδο του πολέμου στον Κόλπο τη δεκαετία του 1990.
Αντίστοιχη άποψη εξέφρασε και ο απελθών πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γρηγόρης Τάσιος, στο πλαίσιο του απολογισμού που έκανε με αφορμή την ολοκλήρωση της δεύτερης θητείας του. Μιλώντας για τις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, επεσήμανε πως όποια κράτηση είχε πραγματοποιηθεί για το επόμενο χρονικό διάστημα από Ισραηλινούς έχει ακυρωθεί, χωρίς ωστόσο, να μπορεί να προβλέψει τις επιπτώσεις που θα έχει η σύρραξη στη Μέση Ανατολή στο εγχώριο τουριστικό προϊόν το 2024. «Η ισραηλινή είναι μια πολύ σημαντική αγορά την Ελλάδα. Οι Ισραηλινοί είναι τουρίστες που ταξιδεύουν 12 μήνες τον χρόνο και πέρα από αμιγώς τουριστικούς προορισμούς όπως η Κρήτη, η Ρόδος και η Κως, επισκέπτονται όλο τον χρόνο την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τα Ιωάννινα», είπε χαρακτηριστικά. Κι αυτό την ώρα που η χώρα μας συμπεριλήφθηκε φέτος στο τοπ 3 των αγαπημένων προορισμών των Ισραηλινών ταξιδιωτών.
Το κύμα ανησυχίας περιλαμβάνει, πλέον, μια ακόμα συνισταμένη, αυτή της έξαρσης της ισλαμικής τρομοκρατίας, μετά και τα γεγονότα των Βρυξελλών αλλά και το «προληπτικό» κλείσιμο αεροδρομίων στη Γαλλία την περασμένη εβδομάδα που ταλαιπώρησε αμέτρητους επιβάτες. Τέτοια περιστατικά ενισχύουν το αρνητικό κλίμα για ταξίδια συνολικά, επισημαίνουν παράγοντες του κλάδου.
Ερωτηματικό για την κρουαζιέρα
Ερωτηματικό γεννάται και για την πορεία της κρουαζιέρας κυρίως για το 2024, δεδομένου ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας θα κληθούν σύντομα να οριστικοποιήσουν τα προγράμματά τους για την επόμενη αλλά και τη μεθεπόμενη χρονιά, ενώ και οι πιστοί της κρουαζιέρας κλείνουν αυτό το διάστημα τα επόμενά τους ταξίδια.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου, η ελληνική αγορά κρουαζιέρας και ειδικότερα κάποια ελληνικά νησιά φαίνεται να βγαίνουν κερδισμένοι την τρέχουσα χρονιά από τα τραγικά γεγονότα στο Ισραήλ, αφού οι τραγικές εξελίξεις υποχρεώνουν τα κρουαζιερόπλοια να ακολουθήσουν άλλες ρότες προκειμένου να αποφύγουν την εμπόλεμη ζώνη.
Αν όμως η κατάσταση δεν εξομαλυνθεί σύντομα η κρουαζιέρα σ’ όλη την Ανατολική Μεσόγειο άρα και στη χώρα μας, θα επηρεασθεί αρνητικά καθώς πολλές εταιρείες θα επιλέξουν να μην δρομολογήσουν πλοία στην περιοχή. Να θυμίσουμε άλλωστε ότι στο πλαίσιο αυτό, η Celestyal Cruises, η εταιρεία που χρησιμοποιεί τον Πειραιά και το Λαύριο ως home port, εξετάζει νέους εναλλακτικούς προορισμούς όπως είναι η Αδριατική, όπως επεσήμανε ο Διευθύνων Σύμβουλος της, κ. Κρις Θεοφιλίδης στο περιθώριο της εκδήλωσης παρουσίασης του νέου κρουαζιερόπλοιου της εταιρείας του Celestyal Journey το προηγούμενο Σάββατο στον Πειραιά. «Σαν εταιρεία το 2024 έχουμε μόνο τρεις προσεγγίσεις για το Ισραήλ οπότε δεν είναι ιδιαίτερο πρόβλημα. Αντιθέτως άλλες εταιρείες κρουαζιέρας που έχουν πολύ περισσότερες προσεγγίσεις και ορισμένες εξ αυτών και home port τη Χάιφα ή άλλα λιμάνια θα πρέπει να λάβουν πιο δραστικές αποφάσεις. αποφάσεις».