Πλώρη για νέα ρεκόρ έχει βάλει και φέτος η κρουαζιέρα, με εφαλτήριο την ανοδική πορεία των τελευταίων δύο ετών και την απήχηση που έχει η χώρα στους ταξιδιώτες παγκοσμίως. Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα αναμένεται οι εισπράξεις να κινηθούν περίξ του 1 δισ. ευρώ συμβάλλοντας στην διατήρηση, αν όχι στην υπέρβαση, των συνολικών επιδόσεων του κλάδου το 2024.
Τo αποτύπωμα του 2023
Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν το προηγούμενο έτος κατά το εντυπωσιακό 84,1%. Ανήλθαν δηλαδή σε 908,4 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 61 εκατ. ευρώ αφορούν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last port), ενώ τα 847,4 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν πρόσθετα έσοδα.
Κατά το επισκοπούμενο έτος καταγράφηκαν 5.152 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, 554 δηλαδή περισσότερες από το 2022 (4.598 αφίξεις). Όσο για τις συνολικές διανυκτερεύσεις επιβατών εκτός κρουαζιερόπλοιων, γεγονός που μαρτυρά πώς μπορούν να διαχυθούν τα οφέλη της συγκεκριμένης δραστηριότητας στην οικονομία, αυξήθηκαν το 2023 κατά 121,5% σε σύγκριση με το 2022 και διαμορφώθηκαν στις 9.421,9 χιλ. διανυκτερεύσεις. Τέλος οι συνολικοί επιβάτες κρουαζιέρας το 2023 παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 61,1% φτάνοντας τις 3.484,1 χιλιάδες, ενώ οι συνολικές επισκέψεις επιβατών κρουαζιέρας ανήλθαν σε 6.964,2 χιλ., έναντι 4.493,6 χιλ. επισκέψεων το 2022, παρουσιάζοντας άνοδο κατά 55%.
Μεγάλος τροφοδότης των προαναφερθέντων μεγεθών ήταν το λιμάνι του Πειραιά, με την συμμετοχή του επί του συνόλου των εισπράξεων να ανέρχεται στο 47,8%. Ακολούθησε το λιμάνι της Κέρκυρας και αυτό της Σαντορίνης με 13,3% και 8,5% επί των εισπράξεων, αντιστοίχως. Από άποψη αφίξεων κρουαζιερόπλοιων βέβαια, την πρωτοκαθεδρία είχε το λιμάνι της Σαντορίνης, η συμμετοχή του οποίου στο σύνολο των αφίξεων έφτασε στο 15,5%, με τον Πειραιά και την Μύκονο να ακολουθούν και το ποσοστό τους να διαμορφώνεται στο 14,8% και 14,5% αντίστοιχα.
Ένα στα τρία κρουαζιερόπλοια θα περάσουν από Ελλάδα το 2024
Κι όλα τα παραπάνω την ώρα που την χρονιά που πέρασε η επιβατική κίνηση των κρουαζιερόπλοιων κινήθηκε κατά 7% υψηλότερα από τα επίπεδα του 2019, της τελευταίας προπανδημικής χρονιάς, όπως ανέφερε η Μαρί-Καρολίν Λοράν, αρμόδια για την Ευρώπη γενική διευθύντρια της Διεθνούς Ένωσης Γραμμών Κρουαζιέρας (CLIA).
Για το τρέχον έτος η CLIA έχει βάλει ως στόχο να μεταφέρει με τα πλοία της 35,7 εκατ. Ταξιδιώτες ενώ προετοιμάζεται έως το 2027 να «πιάσει» το ορόσημο των 40 εκατομμυρίων επιβατών. Οι θετικές προοπτικές επιδρούν καταλυτικά και για στην χώρα μας, την οποία το 2024 σχεδιάζουν να προσεγγίσουν περίπου το 30% των ποντοπόρων κρουαζιερόπλοιων που υπάρχουν παγκοσμίως. Συγκεκριμένα από τα 431 κρουαζιερόπλοια που υπάρχουν παγκοσμίως 131 υπολογίζεται να πιάσουν λιμάνι και στην Ελλάδα.
Μάλιστα πάνω από τα ⅔ αυτών - συγκεκριμένα τα 92 από τα 131 - θα πραγματοποιήσουν homeport ή μερικώς homeport σε ελληνικά λιμάνια, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο την τάση που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια. Σημειωτέον ότι το homeport στην Ελλάδα αυξήθηκε μέσα σε έναν χρόνο κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες.
Η οικονομική συνεισφορά
Με τον τρόπο αυτό ο κλάδος θα διευρύνει περαιτέρω το αποτύπωμά του στην οικονομία, το οποίο είναι ήδη ευρύ. Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIΑ για την οικονομική συνεισφορά του κλάδου της κρουαζιέρας στη χώρα, από 1 δισ. ευρώ το 2019, η οικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας έφτασε τα 1,4 δισ. το 2022. Από αυτά, 0,8 δισ. ευρώ ήταν άμεσα έσοδα, ενώ τα υπόλοιπα (0,6 δισ. ευρώ) ήταν έμμεση και επαγόμενη συνεισφορά. Το ίδιο έτος (2022), ο κλάδος της κρουαζιέρας υποστήριξε περισσότερες από 14.300 θέσεις εργασίας, μέσω της άμεσης, της έμμεσης και της επαγόμενης συνεισφοράς. Επιπλέον η κατανάλωση των επιβατών συνεισέφερε 324 εκατ. ευρώ στο ελληνικό ΑΕΠ, αντιπροσωπεύοντας το 53% της συνολικής συνεισφοράς της κρουαζιέρας στην Ελλάδα
Να υπενθυμίσουμε ότι η συνεισφορά της κρουαζιέρας στην ελληνική οικονομία επιμερίζεται σε τέσσερις βασικές δραστηριότητες. Τις προμήθειες των εταιρειών κρουαζιέρας, τις ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες και την συντήρηση των πλοίων, την κατανάλωση των επιβατών στην ξηρά και τις δαπάνες των πληρωμάτων στην Ελλάδα.