Ελ. Βενιζέλος: Επιταχύνει το πλάνο επέκτασης - Προβλέπει ανάπτυξη και το 2025

Νίκη Παπάζογλου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ελ. Βενιζέλος: Επιταχύνει το πλάνο επέκτασης - Προβλέπει ανάπτυξη και το 2025
Τα σχέδια για την επιτάχυνση της επέκτασης του Ελ. Βενιζέλος - Τα ρεκόρ του 2024 - Οι προβλέψεις για το νέο έτος

Επιτάχυνση της επέκτασης του Αεροδρομίου αλλά και επίσπευση της ανάπτυξης των μη αεροπορικών δραστηριοτήτων, περιλαμβάνουν τα άμεσα σχέδια του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μετά από μια χρονιά νέων ιστορικών υψηλών στις επιδόσεις. Για τον λόγο αυτό μάλιστα σχεδιάζει να προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, μέσω ενός προαιρετικού Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend) έως 100 εκατ. ευρώ από τα κέρδη του 2024, τα οποία θα προστεθούν στα 140 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των επόμενων τριών ετών.

Νωρίτερα ο στόχος εξυπηρέτησης 40 εκατ. επιβατών

«Η επιτάχυνση της επέκτασης του Αεροδρομίου θα δημιουργήσει σημαντική αξία για τους μετόχους μας, εξασφαλίζοντας ενισχυμένες αποδόσεις από τις Αεροπορικές Δραστηριότητες μέσω της σταδιακής αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου σύμφωνα με το ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει την Εταιρεία, καθώς και ταχύτερη αξιοποίηση των προοπτικών των Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων» ανέφερε χαρακτηριστικά ο CEO του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, με την αφορμή της παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2024. Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα ανέφερε ότι οι δύο φάσεις ανάπτυξης 33MAP και 44ΜMAP πρόκειται να ενοποιηθούν με στόχο το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας να μπορεί να εξυπηρετεί 33 εκατ. επισκέπτες νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό και έως και 40 εκατ. επιβατών έως το 2032.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας επιταχύνεται η περαιτέρω επέκταση του κτιρίου του κύριου αεροσταθμού (MTB) και του κτιρίου δορυφορικού αεροσταθμού (STB), με συνολική αύξηση των χώρων κατά περίπου 148.000 τ.μ. (+68%). Στόχος η παροχή πρόσθετων εγκαταστάσεων διαχείρισης επιβατών, πρόσθετων αιθουσών επιβίβασης, νέων θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών, διευρυμένων χώρων λιανικής πώλησης και εστίασης. Επιπλέον το πλάνο προβλέπει και τροποποιήσεις του οδικού δικτύου και λοιπών υποδομών με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των επισκεπτών.

Σύμφωνα με τον παλαιότερο προγραμματισμό συνεχίζονται ωστόσο τα άλλα μέρη του Προγράμματος Επέκτασης Αεροδρομίου, που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη των 32 θέσεων στάθμευσης αεροσκαφών στο βόρειο τμήμα της πίστας και τον νέο πολυώροφο χώρο στάθμευσης οχημάτων, με το χρονοδιάγραμμα να προβλέπει την ολοκλήρωσή τους έως το β' τριμήνου του 2027. Ωστόσο το αεροδρόμιο δρομολογεί στοχευμένα μέτρα, μεταξύ των οποίων και ανάπτυξη πρόσθετων υπαίθριων θέσεων στους υφιστάμενους χώρους στάθμευσης, για να αντιμετωπιστεί η υψηλή ζήτηση για χώρους στάθμευσης.

Η επίσπευση του πλάνου επέκτασης είχε αρχίσει να γίνεται αισθητή ήδη από πέρυσι όπου ο ΔΔΑ προέβη στην προκήρυξη τριών σχετικών διαγωνισμών. Να θυμίσουμε ότι το 2024 προκηρύχθηκε ανοιχτός Διεθνής Διαγωνισμού και ορισμός του Γραφείου Μελετών για την επέκταση του κύριου και δορυφορικού αεροσταθμού. Παράλληλα προκηρύχθηκε ανοιχτός Διεθνής Διαγωνισμός για την κατασκευή (Design and Build) του πολυώροφου χώρου στάθμευσης οχημάτων και των έργων στο βόρειο τμήμα της πίστας Αεροδρομίου, καθώς και διαγωνισμός και ανάθεση σε έμπειρο και εξειδικευμένο Γραφείο Διαχείρισης Έργου (Project Management Office) για την παρακολούθηση και τη σχετική υποστήριξη σε όλη τη διάρκεια του Προγράμματος Επέκτασης Αεροδρομίου.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΑΑ, ο συνδυασμός των 2 φάσεων θα αποφέρει πολλαπλά οφέλη. Αφενός θα υπάρξει βελτιστοποίηση της δυναμικότητας δεδομένου ότι ο ΔΑΑ θα μπορεί να υποδέχεται 40 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως έναντι των 33 εκατομμυρίων επιβατών. Παράλληλα μέσω της επιτάχυνσης της ανάπτυξης των χώρων Μη Αεροπορικών Δραστηριοτήτων από 13.500 τ.μ. τώρα σε 34.000 τ.μ. θα προκύψει αύξηση της τάξης του +150% έναντι +60% του αρχικού σχεδίου, με ότι αυτό συνεπάγεται για τα έσοδα από μη αεροπορικές δραστηριότητες και δεδομένων των υψηλών επιβατικών ροών. Τέλος θα βελτιωθεί περαιτέρω και το επίπεδο υπηρεσιών με την έγκαιρη εφαρμογή βελτιστοποιημένων διαδικασιών για την εξυπηρέτηση των επιβατών και τη μείωση των οχλήσεων κατά τη διάρκεια των έργων κατασκευής.

Σημειωτέον ότι το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα - αποτυπωμένο σε τιμές 2024- εκτιμάται σε περίπου 1.280 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος 2025-32. Μέχρι το 50% των επενδύσεων αναμένεται να υλοποιηθεί έως το 2028 και το υπόλοιπο μέρος μέχρι το 2032. Όσο για την χρηματοδότησή του θα προέλθει κυρίως από δανεισμό, ο οποίος, όπως σημειώνει ο ΔΑΑ, έχει, σε μεγάλο βαθμό, ήδη εξασφαλιστεί. Επιπροσθέτως του δανεισμού χρηματοδότηση θα προκύψει εν μέρει από το Κεφάλαιο Αεροπορικών Δραστηριοτήτων μέσω του Προγράμματος Επανεπένδυσης Μερίσματος (Scrip Dividend) που δρομολογεί ο ΔΑΑ.

Χρονιά ρεκόρ για την επιβατική κίνηση

Η επίσπευση της επέκτασης κρίνεται αναγκαία δεδομένης της ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης του ΔΑΑ μετά την πανδημία. Αρκεί να αναφέρουμε ότι το 2024 αποτέλεσε ακόμα μια χρονιά ρεκόρ για το Αεροδρόμιο, το οποίο υποδέχτηκε 31,9 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 13% σε σχέση με το 2023, όπου και πάλι είχε καταγράψει ιστορικά υψηλά μεγέθη. Πέρα όμως από την υψηλότερη επίδοση στην ιστορία του, ο ΔΑΑ εμφάνισε το ίδιο έτος και τη μεγαλύτερη επίδοση σε σχέση με τα περισσότερα από τα μεγάλα αεροδρόμια της Ευρώπης ενώ σε σύγκριση με το 2019 η επιβατική κίνηση ήταν αυξημένη κατά 24,5%.

Ειδοποιός διαφορά της τρέχουσας χρονιάς ήταν μάλιστα και το γεγονός ότι η αύξηση της επιβατικής κίνησης παρουσίασε διψήφιο ρυθμό αύξησης τους περισσότερους μήνες του έτους. Για την ακρίβεια το πρώτο τρίμηνο του έτους και παρά την παραδοσιακά χαμηλή τουριστική επίδοση, η αύξηση έφτασε το 16,5% συνεχιζόμενη σε παρόμοια επίπεδα κατά το δεύτερο τρίμηνο (+15,7%). Η ισχυρή αύξηση των επιβατών διατηρήθηκε επίσης κατά το τρίτο και το τέταρτο τρίμηνο, με 9,8% και 12,3% αντίστοιχα.

Τροφοδότης της ανόδου ήταν κατά κύριο λόγο η διεθνής επιβατική κίνηση, η οποία ενισχύθηκε με πολύ υψηλότερο ρυθμό έναντι της εγχώριας. Συγκεκριμένα ο ΔΑΑ υποδέχτηκε 22,4 εκατ. διεθνείς επισκέπτες έναντι 19,4 εκατ. του 2023 καταγράφοντας αύξηση 15,7%. Στον αντίποδα η κίνηση εσωτερικού αυξήθηκε κατά 7,3% με το αεροδρόμιο να υποδέχεται 9,4 εκατ. επισκεπτών έναντι 8,8 εκατ. επισκεπτών του 2023.

Κομβικό ρόλο σε αυτό έπαιξε και η αύξηση των απευθείας συνδέσεων. Την προηγούμενη χρονιά η η Αθήνα συνδέθηκε απευθείας μέσω τακτικών δρομολογίων με 157 προορισμούς-πόλεις έναντι 156 το 2023, σε 55 χώρες ενώ υποδέχτηκε και δύο ακόμα αεροπορικές εταιρείες, με το σύνολό τους να φτάνει τις 68 έναντι των 66 της αμέσως προηγούμενης χρονιάς. Παράλληλα ο ΔΑΑ εμπλούτισε το Πρόγραμμα Αναπτυξιακών Κινήτρων για δρομολόγια σε ώρες με χαμηλότερα επίπεδα κίνησης, προσφέροντας ελκυστικές εκπτώσεις στις αεροπορικές εταιρείες.

Ανάπτυξη μη αεροπορικών δραστηριοτήτων

Συνδυαστικά ο ΔΑΑ ενίσχυσε και τις μη εμπορικές δραστηριότητές του διατηρώντας 73 εμπορικές συμβάσεις με ένα ευρύ χαρτοφυλάκιο που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, 23 επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, 5 επιχειρήσεις εστίασης, 15 επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών προς τους επιβάτες και μία εταιρεία δραστηριοποιούμενη στο χώρο των media και της διαφήμισης. Εντός του την προηγούμενη χρονιά φιλοξενούσε 157 καταστήματα, συμπεριλαμβανομένων 72 εμπορικών καταστημάτων, 51 χώρων εστίασης και 34 καταστημάτων παροχής υπηρεσιών, που κάλυπταν συνολικά πάνω από 13.600 τετραγωνικά μέτρα, με το συνολικό ποσοστό πληρότητας των εμπορικών χώρων στους αεροσταθμούς του ΔΑΑ ήταν περίπου 99%. Μάλιστα περίπου το 24% των συνολικών εμπορικών χώρων των αεροσταθμών, που αντιστοιχεί σε περίπου 3.300 τετραγωνικά μέτρα, είτε ανακαινίστηκε είτε ανανεώθηκε, με αποτέλεσμα τη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών και τελικά την αύξηση των πωλήσεων.

Χάρη στην συνδυασμένη ανάπτυξη των εμπορικών και μη εμπορικών δραστηριοτήτων της η εταιρεία κατάφερε να αυξήσει τα έσοδά της και τα λοιπά εισοδήματα κατά 10,2% σε 665,5 εκατ. ευρώ σε σχέση με 603,72 εκατ. ευρώ το 2023. Το Προσαρμοσμένο EBITDA ανήλθε σε 424,8 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 15,7% σε σύγκριση με το 2023, ενώ το περιθώριο Προσαρμοσμένου EBITDA ανήλθε σε 63,8% ενώ τα Κέρδη μετά από Φόρους αυξήθηκαν κατά 4,4 εκατ. ευρώ σε 235,9 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 1,9% σε σχέση με τα 231,5 εκατ. ευρώ το 2023. Πλέον το καθαρό χρέος του ΔΑΑ διαμορφώνεται σε 623,1 εκατ. ευρώ ενώ ο Δείκτης Καθαρού Χρέους προς Προσαρμοσμένο EBITDA στο 1,5x και κατά την Ετήσια γενική Συνέλευση που θα πραγματοποιηθεί θα προταθεί μέρισμα 0,78 ευρώ ανά μετοχή.

Όσο για την τρέχουσα χρονιά η διοίκηση του Ελ. Βενιζέλος εκτιμά ότι θα η άνοδος θα συνεχιστεί εμφανίζοντας ωστόσο μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό, με τις μακροπρόθεσμες προβλέψεις να κάνουν λόγο για χαμηλό μονοψήφιο ρυθμό αύξησης της κίνησης.

Για το σκοπό αυτό άλλωστε ο ΔΑΑ θα συνεχίσει να δίνει έμφαση στην υποστήριξη των υφιστάμενων αεροπορικών αλλά και στην εισαγωγή νέων δρομολογίων σε μακρινούς προορισμούς υψηλής απόδοσης, όπως είναι οι πρόσφατα ανακοινωθείσες νέες συνδέσεις της Αθήνας με το Λος Άντζελες και τη Σάρλοτ των ΗΠΑ.

Για την αποφυγή τυχόν αρρυθμιών κατά την καλοκαιρινή περίοδο και κατά τις ώρες αιχμής δε, ο ΔΑΑ έχει ήδη λάβει έγκριση από την Αρμόδια Αρχή για τη μεταβολή της κατηγορίας του αεροδρομίου από «μη συντονισμένο» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων» για τη θερινή περίοδο του 2025, έτσι ώστε να αποφευχθεί η περαιτέρω επιβάρυνση των ωρών αιχμής και να υπάρξει ανάπτυξη των λιγότερο επιβαρυμένων ωρών κίνησης με ισόρροπο και ελεγχόμενο τρόπο.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Διαβάστε ακόμη

Ελ. Βενιζέλος: Άνοδος 14,5% στην επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο

Τουρισμός για Όλους 2025: Ξεκινούν οι αιτήσεις με αυξημένα ποσά ενίσχυσης

Τουρισμός: Οι αγορές που έφεραν τα ρεκόρ του 2024 και οι αστερίσκοι για το 2025

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider