Από την 1η του Φεβρουαρίου ξεκινά η λειτουργία της ενιαίας λίστας χειρουργείων, με στόχο τη σημαντική μείωση αναμονής των ασθενών. Σύμφωνα με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ), που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ, όλα τα νοσοκομεία του ΕΣΥ θα καθορίζουν τα χειρουργεία τους μέσω της ηλεκτρονικής ενιαίας λίστας, ενώ οι ασθενείς θα ενημερώνονται για την ημερομηνία που θα διενεργηθεί η επέμβασή τους μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email).
Η αναμονή για χειρουργείο, ανάλογα με την κρισιμότητα του περιστατικού, θα διαρκεί από δύο εβδομάδες έως και πάνω από 6 μήνες, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις ο ασθενής θα μπορεί να κάνει ένσταση.
Σύμφωνα με το σχετικό ΦΕΚ, μετά την κλινική εκτίμηση της κατάστασης του ασθενούς και την αξιολόγηση της σοβαρότητας της νόσου, το περιστατικό κατατάσσεται ως εξής:
Ένα περιστατικό θα χαρακτηρίζεται ως "επείγον" μετά από εκτίμηση του χειρουργού είτε στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), είτε στην κλινική από τον χειρουργό που εφημερεύει.
Ειδοποίηση μέσω email
H ΗΔΙΚΑ αποστέλλει (μέσω της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου που έχει δηλώσει ο ασθενής ή και μέσω της εφαρμογής MyHealthApp, αν είναι εγγεγραμμένος ο ασθενής) την προγραμματισμένη ημερομηνία που θα διενεργηθεί η χειρουργική επέμβαση.
Σε περίπτωση κωλύματος του χειρουργού για τη διενέργεια της επέμβασης, αφού ενημερωθεί ο ασθενής και δώσει τη συγκατάθεσή του, η επέμβαση δύναται να διενεργηθεί από άλλο χειρουργό του τμήματος, χωρίς να διαταραχθεί η σειρά της Λίστας.
Στη συνέχεια ο υπεύθυνος υπάλληλος ενημερώνει αμελλητί τον ασθενή για την προγραμματισμένη ημερομηνία διενέργειας της χειρουργικής επέμβασης.
Ο ασθενής ενημερώνεται και για κάθε πιθανή μεταβολή που τον αφορά, τόσο από το νοσοκομείο, όσο και από την ΗΔΙΚΑ με τους προαναφερόμενους τρόπους.
Αντιστοίχως, ο ασθενής οφείλει να ενημερώσει σε περίπτωση κωλύματός του το νοσοκομείο.
Καταγγελίες για παράκαμψη
Την ευθύνη της ορθής τήρησης των καταχωρίσεων της Ενιαίας Λίστας Χειρουργείων και του προγράμματος των χειρουργείων φέρει η Επιτροπή Χειρουργείου, η οποία λειτουργεί στα νοσοκομεία του ΕΣΥ.
Οι ασθενείς που θεωρούν ότι παραβιάζεται η σειρά προτεραιότητας μπορούν να υποβάλλουν καταγγελία στο Γραφείο Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών υπηρεσιών υγείας του εκάστοτε νοσοκομείου.
Η καταγγελία εξετάζεται από την Διοίκηση του Νοσοκομείου, η οποία οφείλει να παρέχει αιτιολογημένη απάντηση στον ασθενή εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, που δεν υπερβαίνει τον έναν μήνα.
Η απάντηση κοινοποιείται υποχρεωτικά στο Αυτοτελές Τμήμα Προστασίας Δικαιωμάτων Ληπτών Υπηρεσιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας.