Απτά σημεία ανάκαμψης από την πανδημία έδειξε ένα σημαντικό ποσοστό εισηγμένων κατά το α' τρίμηνο, δίνοντας σήμα για ισχυρότερη μεγέθυνση στο β' εξάμηνο, καθώς η εμβολιαστική κάλυψη θα ενισχύεται και η οικονομία θα ανεβάζει ρυθμούς λαμβάνοντας ώθηση και από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Καθοριστικό ρόλο στα πρώτα βήματα επιστροφής στην κανονικότητα για τις εισηγμένες, είχε η προσαρμογή των μοντέλων ανάπτυξής τους στο τοπίο που δημιούργησε ο κορονοϊός, δείχνοντας έτσι μεγαλύτερη ευελιξία κινήσεων στο δεύτερο «κύμα» της πανδημίας.
Έτσι, από τις 26 εισηγμένες, (εκτός των τραπεζών) που ανακοίνωσαν τα οικονομικά τους μεγέθη για το α' τρίμηνο, οι 17 είδαν των κύκλο εργασιών τους να ενισχύεται, ενώ οι 21 εκ του συνόλου κατέγραψαν είτε αύξηση της κερδοφορίας τους, είτε υποχώρηση των ζημιών, με πέντε να επιδεινώνουν τη θέση τους, καταγράφοντας υψηλότερες ζημιές/μείωση των κερδών. Παράλληλα, τα EBITDA ενισχύθηκαν σε 19 εισηγμένες εκ των 24 για το α' τρίμηνο. Συνολικά λοιπόν, με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, αποτυπώνεται πως τα έσοδα μειώθηκαν κατά 4,49% σε ετήσια βάση, τα EBITDA ενισχύθηκαν κατά 127,11% και τα κέρδη κατά 278,58%.
Ως προς το ζήτημα της σύγκρισης, προς το τέλος του α' τριμήνου του περσινού έτους πέρασαν τα πρώτα σκληρά περιοριστικά μέτρα που διήρκεσαν σχεδόν τρεις μήνες, ενώ σταδιακά, φτάνοντας στο 2021 και με «αιχμή του δόρατος» το εμβολιαστικό πρόγραμμα, τα μέτρα άρχισαν να εξομαλύνονται σε ένταση. Έτσι, το σταδιακό άνοιγμα των οικονομικών δραστηριοτήτων χωρίς την ύπαρξη, πλέον, του «click inside» και «click away», δίνει σαφή ώθηση στον κλάδο του retail (ΟΠΑΠ, Jumbo, Fourlis, και Πλαίσιο/σημαντική στήριξη στο ισχυρό e-commerce, logistics), στην προσπάθεια να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος, και να ισχυροποιηθούν τα business plans των εταιρειών. Ένα πρώτο δείγμα για τη φετινή τους πορεία έδωσαν τόσο η Jumbo που παρά την ανάγκη ενίσχυσης του διαδικτυακού καναλιού, αύξησε τις πωλήσεις της το α' τετράμηνο κατά 24% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020, όσο και η Coca Cola που ανακοίνωσε αύξηση πωλήσεων κατά 2,7% σε ουδέτερη νομισματική βάση.
Σε επιμέρους κλάδους, η ταχεία άνοδος των τιμών πετρελαίου, αποτέλεσε «στήριγμα» για τα ΕΛΠΕ που έδειξαν ωστόσο να επηρεάζονται ακόμη από τις επιπτώσεις της πανδημίας, αναμένοντας ισχυρότερη ανάκαμψη στα επόμενα τρίμηνα. Επιπλέον, ο όμιλος μέσω του «Vision 2025» μετασχηματίζεται στοχεύοντας (i) σε μείωση κατά 50% των εκπομπών CO2 έως το 2030, με δέσμευση για net zero έως το 2050, (ii) στην αναβάθμιση της δραστηριότητας διύλισης και (iii) στην ενίσχυση της παρουσίας του στον κλάδο των ΑΠΕ.
Από την άλλη, περαιτέρω ισχυροποίηση και δυναμική επέδειξαν οι θυγατρικές του ομίλου Viohalco, ElvalHalcor και Cenergy για το α' τρίμηνο. Για την πρώτη, η αυξημένη ζήτηση για αλουμίνιο (οι όγκοι πωλήσεων αυξήθηκαν κατά 10,5%, οδηγούμενοι κυρίως από τα προϊόντα έλασης αλουμινίου, χαλκού και κραμάτων) αλλά και η έντονη ανοδική κίνηση των τιμών του χαλκού, ενίσχυσαν τον κύκλο εργασιών κατά 22% σε ετήσια βάση φτάνοντας τα 647,3 εκατ. ευρώ με εκτόξευση της κερδοφορίας (4.480%) στα 36 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, η εισηγμένη συνεχίζει το επενδυτικό της πλάνο (ψυχρό έλαστρο έξι ράουλων) στοχεύοντας στην ισχυροποίηση της δυναμικότητας της παραγωγής της. Αντίστοιχα και οι πωλήσεις της Cenergy ενισχύθηκαν, παρά τη μείωση των σωλήνων χάλυβα λαμβάνοντας ώθηση από το τμήμα των καλωδίων. Αξίζει να σημειώσουμε πως, η Cenergy μέσω των Ελληνικών Καλωδίων συμμετέχει στο Dogger Bank, το πρώτο υπεράκτιο αιολικό πάρκο στον κόσμο με τεχνολογία HVDC έχοντας διασφαλίσει την μεγαλύτερη μέχρι σήμερα σύμβαση για καλώδια παγκοσμίως (650 χλμ υποβρυχίων καλωδίων). Και για τις δύο εταιρείες οι προοπτικές διαφαίνονται ιδιαίτερα ισχυρές.
Συμπληρωματικά σε αυτούς και με έντονο εξαγωγικό προφίλ, σημαντική βελτίωση των οικονομικών τους μεγεθών κατέγραψαν οι όμιλοι Titan και Πλαστικά Θράκης, με την πρώτη να έχει βασικό «μοχλό» τις ΗΠΑ αναμένοντας ώθηση και από την εγχώρια αγορά λόγω των μεσαίων και μεγάλης κλίμακας έργων (Ελληνικό, αεροδρόμιο στο Καστέλι, Γραμμή 4 του Μετρό) και τη δεύτερη να σημειώνει «άλμα» 615,24% στα καθαρά κέρδη σε ετήσια βάση υποστηριζόμενα από το σκέλος των τεχνικών υφασμάτων και την παραγωγή μασκών αλλά και ιατρικού υλικού που βρέθηκε στην αιχμή της ζήτησης. Ιδιαίτερα σημαντική ήταν και η ενίσχυση κατά 29 εκατ. ευρώ του free cash flow που αύξησε την ταμειακή θέση του ομίλου στα 61,8 εκατ. ευρώ και οδήγησε σε μείωση του καθαρού δανεισμού στα 9,17 εκατ. ευρώ από 38,21 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2020.
Επιπλέον, και η πληροφορική αποτελεί έναν πολλά υποσχόμενο και αναπτυσσόμενο κλάδο που αναμένεται να λάβει σημαντική ώθηση από τα έργα ψηφιακού μετασχηματισμού που θα ενσωματωθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και από την ανάγκη παροχής υπηρεσιών software και εξειδικευμένου λογισμικού. Η έντονη αναπτυξιακή πορεία του κλάδου αποτυπώθηκε άλλωστε και στα μεγέθη α' τριμήνου με τις Quest (+93 εκατ. ευρώ στα ταμεία από την πώληση του 85% των μετοχών της Cardlink στην Wordline), Epsilon Net και Entersoft να ενισχύουν σημαντικά τον κύκλο εργασιών τους, που συνοδεύτηκε και από την «εκτόξευση» της κερδοφορίας τους κατά 152,4%, 463,8% και 112,5% αντίστοιχα. Επιπλέον, αν και οι μετοχές των τριών έχουν καταγράψει «άλμα» 71,95%, 112,6% και 122,98% αντίστοιχα σε ετήσια βάση, πρόκειται για έναν κλάδο που μπορεί να προσφέρει περαιτέρω περιθώρια ανόδου.