Η κατηγορία των επαναφορτιζόμενων (Plug-in) υβριδικών αυτοκινήτων έχει μεγάλο ενδιαφέρον, καθώς θα λειτουργήσει ως γέφυρα για το πέρασμα από τις συμβατικές τεχνολογίες στην αμιγή ηλεκτροκίνηση. Βρεθήκαμε λοιπόν με μεγάλη προσμονή στη Βασιλεία τα Ελβετίας, για να οδηγήσουμε το Opel Grandland X Hybrid4 στα σύνορα με τη Γερμανία.
Το Opel Grandland X Hybrid4 θα βρίσκεται στη χώρα μας το Μάιο με τιμή 49.900 ευρώ. Το δεύτερο εξάμηνο του 2020 αναμένεται και η προσθιοκίνητη με 224 άλογα αντί των 300, η οποία στη Γερμανία θα τιμάται από 43.000 ευρώ.
Ούτε ένας, ούτε δύο κινητήρες
Το αυτοκίνητο που είχαμε στη διάθεσή μας ήταν τετρακίνητο και διέθετε έναν τούρμπο βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων με 200 ίππους και δύο ηλεκτρικά μοτέρ, με το πρώτο να αποδίδει 110 ίππους και να είναι ενσωματωμένο στο αυτόματο σαζμάν των 8 σχέσεων και το δεύτερο να κατανέμει άμεσα τους 113 ίππους του στον πίσω άξονα. Έτσι υλοποιείται ένα καινοτόμο σύστημα τετρακίνησης, το οποίο μας ενθουσίασε με τη σπιρτάδα του και την εξαιρετική του οδηγική αίσθηση στη διαδρομή του test drive μας.
Σύμφωνα με την Opel μπορεί να διανύσει το υβριδικό SUV της έως 59 χιλιόμετρα μόνον με τη μπαταρία του. Στην πράξη διαπιστώσαμε μία ηλεκτρική αυτονομία γύρω στα 35 χιλιόμετρα, όμως αυτή εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από τις διαθέσεις του οδηγού και το βάρος του δεξιού του ποδιού πάνω στο πεντάλ του γκαζιού. Ως γνωστόν στις δημοσιογραφικές αποστολές κινείσαι με ταχύτητες σαφώς πάνω από τον μέσο όρο, οπότε υπό κανονικές συνθήκες θα μπορούσε να κυμαίνεται η ηλεκτρική αυτονομία του γερμανικού μοντέλου κάπου μεταξύ 40 και 50 χιλιομέτρων.
Η κατανάλωση καυσίμου ανέρχεται με βάση τις τυποποιημένες μετρήσεις σε 1,4 λίτρα βενζίνης ανά 100 χλμ. Όταν κινηθήκαμε ωστόσο σχεδόν αποκλειστικά με τον βενζινοκινητήρα επειδή είχε εξαντληθεί η ενέργεια από τη μπαταρία, ξεπέρασε τα οκτώ λίτρα ανά 100 χλμ. πάντα με ένα σβέλτο στυλ οδήγησης και αρκετές επιταχύνσεις. Ο υπολογιστής ταξιδιού του αυτοκινήτου της δοκιμής μας, που είχε γράψει γύρω στις 3.000 χιλιόμετρα, έδειχνε μία μέση κατανάλωση 6,1 λίτρων την οποία θεωρούμε και πιο ρεαλιστική μετά την πρώτη μας οδηγική εμπειρία στο τιμόνι του Opel Grandland X Plug-in Hybrid.
Οι δυνατότητες φόρτισης
Το δυνατότερο μοντέλο της Opel εμφανίζει λοιπόν το χαμηλότερο κόστος καυσίμου, όταν χρησιμοποιείται για καθημερινές μετακινήσεις εντός πόλης. Σύμφωνα με έρευνες, των 80% των οδηγών στις αστικές περιοχές δεν διανύει περισσότερα από 50 χιλιόμετρα την ημέρα. Με αυτό το δεδομένο χρησιμοποιούνται κατά κύριο λόγο οι ηλεκτροκινητήρες του και πολύ λιγότερο ο βενζινοκινητήρας τούρμπο, οπότε έχουμε θεαματικότατη μείωση της κατανάλωσης ή ακόμη και μηδένισή της. Αξίζει επίσης να σημειώσουμε ότι το μέγιστο της αυτονομίας του ως ηλεκτρικό, κάθε αυτοκίνητο το επιτυγχάνει εντός πόλης, λόγω συνεχών επιβραδύνσεων που προσφέρουν ανάκτηση ενέργειας.
Εδώ ερχόμαστε στο κεφάλαιο της επαναφόρτισης της μπαταρίας των 13,2 kWh, η οποία διαρκεί επτάμισι ώρες όταν γίνεται από απλή οικιακή πρίζα σούκο. Με την εγκατάσταση ενός Wallbox μειώνεται ο χρόνος φόρτισης στις 1:50' ώρες, απαιτείται ωστόσο παροχή 32 Αmpere. Υπάρχει φυσικά και η δυνατότητα τοποθέτησης μιας green'up πρίζας, η οποία παρέχει ασφάλεια με χαμηλό κόστος, για φόρτιση έως 14Α αντί των 10 της απλής οικιακής πρίζας.
Πολλά προγράμματα οδήγησης
Στα ηλεκτροκίνητα μοντέλα είναι αυτονόητη η ύπαρξη διαφορετικών προγραμμάτων οδήγησης. Η Opel προσφέρει τα Electric, Hybrid, AWD 4X4 και Sport. Στο πρόγραμμα Electric ενεργοποιούνται μόνον οι ηλεκτροκινητήρες και εμπλέκεται ο κινητήρας βενζίνης, όταν τον απαιτεί συνειδητά ο οδηγός πατώντας δυνατά το γκάζι. Ως αμιγώς ηλεκτροκίνητο αποδεικνύεται το Grandland X Hybrid 4 ευχάριστα σπιρτόζο και μόνον πάνω από τα 100 χλμ./ώρα θα αναζητήσεις ίσως λίγο περισσότερη δύναμη. Ο βενζινοκινητήρας μπαίνει υποχρεωτικά στο παιχνίδι το αργότερο από τα 135 χλμ./ώρα και πάνω.
Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει επίσης το πρόγραμμα Hybrid, οπότε αποφασίζει το λογισμικό για τον συνδυασμό κινητήρων. Στο πρόγραμμα AWD 4X4 ενεργοποιούνται πάντα οι δύο ηλεκτροκινητήρες για τη δημιουργία συνθηκών τετρακίνησης, όποτε κινείται το όχημα σε ολισθηρό οδόστρωμα. Ακόμη και αν κολλήσει π.χ. στα χιόνια, υπάρχει πάντα διαθέσιμο ένα μικρό απόθεμα ενέργειας στη μπαταρία, ώστε να λειτουργήσουν και τα δύο ηλεκτρικά μοτέρ και να βγει από τη δύσκολη θέση.
Στο πρόγραμμα Sport έχουμε τη μέγιστη ισχύ διαθέσιμη και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 235 χλμ./ώρα. Όποιος δεν επιθυμεί να κινηθεί ηλεκτροκίνητα από την αρχή της διαδρομής του, αλλά θέλει να το κάνει αυτό μόλις προσεγγίσει κάποιο αστικό κέντρο, επιλέγει το πρόγραμμα ‘’e-Save’’που αποθηκεύει ενέργεια για χρήση της αργότερα. Σε αυτή την περίπτωση υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας για 10 χιλιόμετρα, για 20 χιλιόμετρα ή για ‘’Max’’, δηλαδή κινείσαι μόνον με τη βενζίνη, ώστε να έχεις μετά όλη την ενέργεια της μπαταρίας στη διάθεσή σου. Με αυτόν τον τρόπο δεν πετυχαίνεις σημαντική εξοικονόμηση καυσίμου, όμως κινείσαι ηλεκτρικά και με μηδενικούς ρύπους εντός κατοικημένων περιοχών.
Ανακτώντας ενέργεια
Τα Paddles του τιμονιού για το αυτόματο οκτατάχυτο σαζμάν δεν λειτουργούν όταν κινείται το υβριδικό Grandland X αμιγώς ηλεκτρικά. Μπορείς όμως να ανακτήσεις ενέργεια τραβώντας τον επιλογέα προς τα πίσω. Τότε περνά το σύστημα σε ένα μονοφασικό πρόγραμμα ανάκτησης ενέργειας, το οποίο λειτουργεί στην περίπτωση του μοντέλου της Opel εξαιρετικά μαλακά. Στον επιλογέα ταχυτήτων επίσης υπάρχει η ένδειξη D+, η οποία επιτρέπει τη μέγιστη ανάκτηση ενέργειας κατά την κίνηση του αυτοκινήτου χωρίς γκάζι, όχι όμως μέχρι του σημείου ακινητοποίησης του οχήματος, όπως συμβαίνει με άλλους κατασκευαστές.
Ένα χάιλαϊτ αποτελεί το μπλε φωτάκι στον καθρέπτη του οδηγού, που ανάβει πάντα όταν κινείται το Opel Grandland X Plug-in Hybrid αποκλειστικά και μόνον με τους ηλεκτροκινητήρες του. Αυτό αναμένεται να αποδειχθεί χρήσιμο στο μέλλον, εφόσον αρχίσουν να εφαρμόζονται πολιτικές αποκλεισμού των συμβατικών μοντέλων στα κέντρα των πόλεων και επιτρέπεται μόνον η κυκλοφορία ηλεκτροκίνητων οχημάτων μηδενικών ρύπων.
Χαλαρωτική και ευχάριστη οδήγηση Το ευρύχωρο SUV μας ικανοποίησε με την άνεση οδήγησης που προσφέρει ακόμη και σε δρόμους με όχι ιδιαίτερα ποιοτικό οδόστρωμα, ωστόσο εμφανίζει σχετικά αυξημένες κλίσεις στις στροφές και νιώθεις το βάρος των σχεδόν 1,9 τόνων του αμαξώματος. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα εξαιρετικά ευχάριστο αυτοκίνητο, ιδιαίτερα στο πρόγραμμα Sport όπου συνεργάζονται τέλεια ο βενζινοκινητήρας και οι δύο ηλεκτροκινητήρες. Σε αυτές τις συνθήκες επιταχύνει το Opel Grandland X Plug-in Hybrid 4 σε μόλις 6,1 δευτερόλεπτα από στάση έως 100 χλμ./ώρα και οι προσπεράσεις γίνονται σβέλτα και με ασφάλεια.
Το σύστημα πολυμέσων μας ικανοποίησε, αν και θα το θέλαμε πιο αναβαθμισμένο για ένα μοντέλο τέτοιου τιμολογιακού επιπέδου. Για παράδειγμα η οθόνη αφής των οκτώ ιντσών θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερη, αν και μας άρεσε η ύπαρξη κανονικών διακοπτών για τη ρύθμιση λειτουργιών όπως του συστήματος κλιματισμού. Κατά τα άλλα προσφέρεται υψηλή συνδεσιμότητα μέσω Android Auto, ενώ στο κόκπιτ προβλέπονται και αναλογικά όργανα σε αντίθεση με τα πιο «παιχνιδιάρικα» αδελφά μοντέλα του ομίλου PSA, όπως π.χ. του DS7 ή του Peugeot 3008. Να επισημάνουμε επίσης, ότι οι μπαταρίες μειώνουν τον όγκο του χώρου αποσκευών κατά 120 λίτρα σε σχέση με τα Opel Grandland X βενζίνης και πετρελαίου. Έτσι έχουμε ένα πορτ μπαγκάζ με χωρητικότητα μεταξύ 390 και 1.528 λίτρων, που κρίνεται αποδεκτό, αν και όχι κορυφαίο.
Ταμείο πρώτων εντυπώσεων
Εν κατακλείδι, το Opel Grandland X Hybrid 4 αποτελεί ένα απολύτως λειτουργικό SUV, το οποίο δεν απαιτεί συμβιβασμούς από τον οδηγό του. Το αντίθετο μάλιστα, καθώς μπορεί να κινηθεί σε πιο σπορτίφ ρυθμούς και με αισθητά χαμηλότερο κόστος χρήσης από τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αδελφάκια του. Αυτά έχουν και υψηλότερο όμως τίμημα, καθώς η τετρακίνητη έκδοση που αναμένεται το Μάιο στη χώρα μας, με φουλ ωστόσο εξοπλισμό, θα κοστίζει 49.900 ευρώ.
Σίγουρα θα έχει ενδιαφέρον για τους εταιρικούς πελάτες με τις νέες ευνοϊκές ρυθμίσεις που ισχύουν πλέον σε αυτές τις περιπτώσεις για τις μακροχρόνιες μισθώσεις. Και βέβαια θα πρέπει να περιμένουμε και τις εξαγγελίες περί κινήτρων για την αγορά και τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων στην Ελλάδα, που αναμένονται τους επόμενους μήνες. Το αυτοκίνητο θα συνοδεύεται επίσης από εγγύηση 8 ετών ή 180.000 χιλιομέτρων για τις μπαταρίες του, οι οποίες στο τέλος του κύκλου ζωής τους που υπολογίζεται στα 10-12 χρόνια, θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν διαφορετικά, για παράδειγμα σε οικιακά συστήματα φωτοβολταϊκών για την αποθήκευση ενέργειας.