Το Volvo XC40 κυκλοφορεί εδώ και περίπου ένα χρόνο στους δρόμους μας, σε ποικιλία εκδόσεων που ξεκινούν από τη βασική βενζινοκίνητη T3. Η τελευταία χρησιμοποιεί έναν τούρμπο τρικύλινδρο κινητήρα των 1.5 λίτρων, που αποδίδει 163 ίππους και 265 Nm ροπής, ενώ μέχρι πρότινος συνεργαζόταν αποκλειστικά με χειροκίνητο σασμάν έξι σχέσεων.
Πλέον διατίθεται και με το αυτόματο κιβώτιο Geatronic των οκτώ σχέσεων, οπότε ο premium χαρακτήρας του σουηδικού μοντέλου ξεδιπλώνεται σε όλο του το μεγαλείο. Ξεκινώντας από το σασμάν, πρόκειται για ένα κλασικό αυτόματο με μετατροπέα ροπής που προέρχεται από την Aisin. Συνδυάζεται άψογα με τον κινητήρα και αναδεικνύει πλήρως τα προσόντα του τρικύλινδρου, καθώς οι οκτώ ταχύτητες τον βοηθούν να βρίσκεται συνεχώς στο σωστό παράθυρο ροπής, ενώ οι αλλαγές τους γίνονται γρήγορα και ομαλά σε συνδυασμό με ακαριαία «κατεβάσματα» στα βαθιά πατήματα του γκαζιού, όταν χρειάζονται σβέλτες προσπεράσεις.
Οικονομία και σβελτάδα
Η έξυπνη εναλλαγή ανάμεσα στις ταχύτητες μας επέτρεψε να δούμε μέση κατανάλωση στα 7,4 λίτρα αμόλυβδης ανά 100 χιλιόμετρα, η οποία προέκυψε μετά από 900 χιλιόμετρα συμβίωσης με το σουηδικό SUV. Στην πόλη ανεβαίνει η κατανάλωση περίπου στα 8,5 λίτρα, αν και η επίσημη τιμή που δίνει το εργοστάσιο, βρίσκεται στα 7,2 λίτρα / 100 χλμ. Η χειροκίνητη λειτουργία δίνει το «παρών» ως επιλογή, όμως μοιάζει να τοποθετήθηκε μόνο για... ψυχολογικούς λόγους, αφού paddles δεν υπάρχουν και ο πολύ μικρός λεβιές δεν βολεύει για να αλλάζεις τις σχέσεις από εκεί. Άσε που το ανέβασμα σχέσης γίνεται σπρώχνοντας προς τα δεξιά και το κατέβασμα, αντίστροφα... Αυτή η επιλογή της Volvo όμως, έρχεται για να τονίσει τον σαφή προσανατολισμό του αυτοκινήτου, που ουσιαστικά σου υποδεικνύει να προτιμήσεις να αφήσεις το αυτόματο σαζμάν να διεκπεραιώνει μόνο του τη δουλειά του χωρίς τη δική σου παρέμβαση.
Το XC40 μπορεί να έχει σβέλτες επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 9,6 δευτερόλεπτα, 200 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα), όμως δεν προσποιείται έναν ψεύτικο σπορ χαρακτήρα. Από το πρώτο χιλιόμετρο καταλαβαίνεις ότι το πανάλαφρο τιμόνι του (βαραίνει λίγο στο πρόγραμμα Dynamic) και οι αναρτήσεις «αφρός», προσανατολίζονται αποκλειστικά προς την άνεση. Πρόκειται για ένα από τα πιο άνετα αυτοκίνητα που έχουμε οδηγήσει ποτέ, ισοπεδώνοντας τις κακοτεχνίες που συναντάς στην ελληνική άσφαλτο. Δίνει την αίσθηση ότι σερφάρει πάνω σε ένα στρώμα αέρα και όχι ότι πατά στο δρόμο, κάτι που το καθιστά ακαταμάχητο στην καθημερινή συμβίωση. Σε συνδυασμό με το αυτόματο κιβώτιο, μπορούμε να πούμε ότι λειτουργεί και αγχολυτικά.
Ηρεμία και άνεση για σεμινάριο
Η εκπληκτική ποιότητα κύλισης ολοκληρώνεται από την ηχομόνωση, καθώς το μικρότερο SUV της Volvo είναι παντελώς αθόρυβο. Ο τρικύλινδρος θα ακουστεί μόνο όταν ζοριστεί στα κόκκινα, αλλά και πάλι δεν θα ενοχλήσει ποτέ. Χρειάζεται προσοχή στον αυτοκινητόδρομο αφού δεν ακούγεται τίποτα και μπορεί να κινείστε -κατά λάθος- σε απαγορευμένες ταχύτητες. Κατά τα λοιπά, εκτός του προγράμματος Comfort, υπάρχει και το Dynamic που κάνει το γκάζι πιο ευαίσθητο, το σασμάν λίγο πιο σπορ σε λειτουργία (αλλάζει πιο πρόθυμα) και το τιμόνι κάπως βαρύτερο. Το Eco στοχεύει στην καλύτερη κατανάλωση καυσίμου, αλλά ευνουχίζει σημαντικά τη σπιρτάδα του αυτοκινήτου και το Off Road βρίσκεται εκεί για τις εκτός δρόμου περιπλανήσεις, ασχέτως αν το XC40 που δοκιμάσαμε εμείς δεν ήταν τετρακίνητο. Ωστόσο, με την απόσταση από το έδαφος να βρίσκεται λίγο πάνω από τα 21 εκατοστά, μπορεί να κινηθεί σε δύσβατο έδαφος, όσο υπάρχει αποδεκτή πρόσφυση στους εμπρός τροχούς.
Σουηδικό ρεσιτάλ στο εσωτερικό
Η καμπίνα του Volvo XC40 ανήκει σίγουρα στα δυνατά του σημεία. Ποιοτικά, δεν υπάρχουν ψεγάδια και η συναρμολόγηση βρίσκεται σε αντίστοιχα υψηλό επίπεδο. Διαθέτει άφθονους χώρους για μικροπράγματα, μια πρακτική θήκη που κρατά όρθιο το smartphone μπροστά από την οθόνη, ενώ το μεταξόνιο των 2.702 χιλιοστών προσφέρει εξαιρετικούς χώρους για τέσσερις επιβάτες. Ο χώρος αποσκευών προσφέρει οικογενειακών προδιαγραφών όγκο 460 λίτρων (έως 1.336 με αναδίπλωση καθισμάτων) και το ντιζάιν με τον ψηφιακό πίνακα οργάνων και την κάθετα τοποθετημένη, μεγάλη οθόνη των εννέα ιντσών, σε κερδίζει με την πρώτη ματιά. Σε ό,τι αφορά την οθόνη, να πούμε ότι το λογισμικό του συστήματος πολυμέσων είναι απλούστατο και μαθαίνεις να το χρησιμοποιείς «τυφλά», κάτι πολύ βασικό για την ασφάλεια κατά την οδήγηση.
Μάλιστα θυμίζει πάρα πολύ το λογισμικό των smartphones και είναι πολύ πιο λειτουργικό από τα πολύπλοκα συστήματα του ανταγωνισμού. Έχει άμεση απόκριση στην αφή και ταχύτατες αντιδράσεις, ενώ είναι η πρώτη φορά που δεν μας ξενίζει η ενσωμάτωση του συστήματος κλιματισμού στην οθόνη πολυμέσων. Από την άλλη ο ψηφιακός πίνακας οργάνων μπορεί να μην διαθέτει την ποικιλία παραμετροποίησης που θα θέλαμε, όμως παρέχει πλήρη και γρήγορη πληροφόρηση, μαζί με δυνατότητα προβολής του χάρτη της γύρω περιοχής, αν το επιθυμεί ο οδηγός.
Premium, εκτός της... τιμής
Το Volvo XC40 T3 Geartronic δεν βρίσκεται στην γκάμα απλώς για να εκτελέσει χρέη εισαγωγικής έκδοσης. Αντιθέτως, κατά την ταπεινή μας άποψη αποτελεί ίσως την πιο ολοκληρωμένη λύση και τη χρυσή τομή μεταξύ των προσιτότερων εκδόσεων του σουηδικού SUV και θα κλείσει το μάτι σε όποιον η άνεση, η ασφάλεια και οι χώροι είναι οι βασικοί λόγοι επιλογής ενός αυτοκινήτου. Το XC40 με το αυτόματο κιβώτιο των οκτώ σχέσεων, ξεκινά από τις 34.456€ (31.900€ το χειροκίνητο) και προβληματίζει σίγουρα τον ανταγωνισμό με τον υπερπλήρη εξοπλισμό, που συμπεριλαμβάνεται σε αυτό το ποσό.