Γνωρίζοντας όλα τα χαρακτηριστικά της νέας, αμιγώς ηλεκτρικής BMW iX3 μας ξένισε το γεγονός ότι στην πρώτη βόλτα μας επί ελληνικού εδάφους, ελάχιστοι ήταν αυτοί που έστρεφαν το βλέμμα να διερευνήσουν το νεότατο και σπάνιο αυτό τετράτροχο.
Ο λόγος προφανής: Η οπτική ομοιότητα με όλα τα συμβατικά μοντέλα της τρίτης γενιάς των X3 δεν δημιουργεί τις προσήκουσες εντυπώσεις. Εξαιρουμένων φυσικά των σε μπλε απόχρωση διακριτικών επισήμανσης της οικολογικής φύσης του μοντέλου.
Η αντίστιξη από την αδιαφορία του εξωτερικού περιβάλλοντος με την ενθουσιώδη αποδοχή του ψηφιακού εσωτερικού εκ μέρους του οδηγού, είναι έντονη. Εδώ, δηλαδή στην θέση οδήγησης, έχεις όλα τα οπτικά και απτικά ερεθίσματα για να νοιώσεις ότι αυτή η νέα X3 δεν είναι απλώς μια ακόμα έκδοση στη γκάμα του μοντέλου, αλλά ένας πιονέρος της ηλεκτροκίνησης.
Όντως, η iX3 λανσάρει την πέμπτη γενιά του συστήματος eDrive της BMW, με σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες σε επίπεδο μπαταρίας, συστημάτων ελέγχου, φόρτισης και μετάδοσης.
Η βελτιωμένη ενεργειακή πυκνότητα των μπαταριών, που σημαίνει μειωμένο όγκο και βάρος για ίδιο αποτέλεσμα αποθήκευσης και παροχής ενέργειας, το κοινό γκρουπ κινητήρα-μετάδοσης στο πίσω μέρος, που σημαίνει μειωμένο όγκο και βάρος, καθώς και τα προηγμένα ηλεκτρονικά συνθέτουν ένα σύνολο στην αιχμή της προσφερόμενης σήμερα τεχνολογίας ηλεκτροκίνησης.
Καθώς όμως όλα τα παραπάνω μας ενδιαφέρουν ως πρακτικό αποτέλεσμα, ας δούμε τα στοιχεία που αποδεικνύουν την αποτελεσματικότητα των νέων δεδομένων. Η προηγμένη τεχνολογία των μπαταριών εξασφαλίζει 20% μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα. Έτσι, η συστοιχία ωφέλιμης χωρητικότητας 74 kWh, της iX3 με την υποβοήθηση υγρόψυξης για τη διατήρηση της ιδανικής θερμοκρασίας λειτουργίας, εγγυάται αυτονομία έως 459 χλμ. με βάση το πρότυπο WLTP.
Ο ηλεκτρικός κινητήρας μόνιμου μαγνήτη -χωρίς όμως τη χρήση σπάνιων γαιών- έχει πολύ υψηλό βαθμό απόδοσης, περίπου 95% και ταυτόχρονα είναι 30% πιο αποδοτικός από αυτούς των μέχρι σήμερα ηλεκτρικών BMW. Τα νέα ηλεκτρονικά φόρτισης επιτρέπουν την ταχύτατη πλήρωση με ενέργεια. Σε ταχυφορτιστές συνεχούς ρεύματος (DC 150 kW), για φόρτιση στο 80% της χωρητικότητας των μπαταριών απαιτούνται μόλις 34 λεπτά, η 100 χλμ. επιπρόσθετης εμβέλειας κίνησης, με φόρτιση μόλις 10 λεπτών.
Όλα τα παραπάνω, σημαίνουν πρακτικά ότι η νέα BMW iX3 δεν είναι ένα αυτοκίνητο μόνο για να σουλατσάρει ο ιδιοκτήτης της αθόρυβα και οικολογικά στα στενά της πόλης, αλλά ικανό να πραγματοποιεί σβέλτα ταξίδια ακόμα και με τη σημερινή -πενιχρή- ανάπτυξη σταθμών δημόσιας φόρτισης στον ελλαδικό χώρο.
Τους οποίους σταθμούς φόρτισης μπορεί κανείς να βρει πλέον εύκολα μέσα από τα apps που συνοδεύουν το αυτοκίνητο και το σύστημα πολυμέσων που διαθέτει. Για το τελευταίο θα αναφερθούμε πολύ περιληπτικά, καθώς προσφέρει τα πάντα όλα, όπως ενημέρωση OtA, πλοήγηση σε πραγματικό χρόνο, χειρισμό φωνητικά όσο και με χειρονομίες, όλες τις πιθανές δυνατότητες σύνδεσης με smartphones και φυσικά app για το κινητό με δυνατότητα απομακρυσμένου ελέγχου.
Παρά το μικρό διάστημα της επαφής μας με την BMW iX3, η έκπληξή μας ήταν μεγάλη. Η γερμανική εταιρεία κατάφερε να κάνει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πραγματικά απολαυστικά σε κάθε επίπεδο. Στο πρακτικό, τέσσερις ή ακόμα και πέντε επιβάτες θα μετακινηθούν άνετα, ενώ ο χώρος αποσκευών των 510 λίτρων αρκεί για να μεταφέρει ότι απαιτείται.
Ευκολίες όπως το αυτόματο κλείδωμα και ξεκλείδωμα των θυρών ή το ηλεκτρικό άνοιγμα της πόρτας του χώρου αποσκευών θεωρούνται προφανώς εκ των ων ουκ άνευ σε αυτή την κατηγορία αυτοκινήτων και βελτιώνουν πάρα πολύ την καθημερινή χρηστικότητα.
Το εσωτερικό, παρά το gadget αρχική του εικόνα ειδικά στο ταμπλό, αποδεικνύεται φιλικό στο χρήστη, εργονομικό και με καίριες θέσεις εξυπηρέτησης των αναγκών αποθήκευσης σε επίπεδο μικροαντικειμένων και συσκευών.
Για να είμαστε ειλικρινείς, μη έχοντας το χρόνο να διυλίσουμε τον κώνωπα μένουμε σε μια γενική εικόνα σε αυτό το σημείο, καθώς επιλέγουμε να εστιάσουμε στην οδήγηση -πολύ σωστά όπως αποδείχτηκε στη συνέχεια.
Με μήκος 4,73 μέτρα και πλάτος 1.9, η BMW iX3 είναι ένα μεσαίο SAV χορταστικών διαστάσεων με ακόμα πιο εντυπωσιακό βάρος, που φτάνει στα 2.185 κιλά χωρίς τον οδηγό -75 κιλών, όπως προβλέπουν οι ευρωπαϊκές νόρμες. Αυτό δεν προδιαθέτει για δυναμική οδική συμπεριφορά, ωστόσο τα φαινόμενα απατούν.
Κατ' αρχάς, ο ηλεκτρικός κινητήρας με ισχύ 286 ίππων και ροπή 400 Nm δίνει μια αρχική «κλωτσιά» στο αυτοκίνητο που ταιριάζει σε σπορ κατασκευή και φτάνει τα 100 χλμ./ώρα από στάση σε μόλις 6,8 δλ. Εντυπωσιακό νούμερο για ένα τόσο μεγάλο και βαρύ αμάξωμα, που συνεπικουρείται από αντίστοιχα καταιγιστικές επιταχύνσεις εν κινήσει -80 έως 120 χλμ./ώρα σε 4,1 δλ.
Όπως σε κάθε ηλεκτρικό και σε αντίθεση με κάθε συμβατικό αυτοκίνητο, τα παραπάνω συμβαίνουν χωρίς αλλαγές σχέσεων -αυτόματα ή χειροκίνητα- με μια πρωτόγνωρα γραμμική και συνεχή επιτάχυνση. Η αμεσότητα δε στο πάτημα του γκαζιού δεν έχει σχέση με αυτή κανενός άλλου αυτοκινήτου -παρά μόνο ίσως με αυτή του πατήματος στο κουμπί του μίξερ.
Καλά όλα τα παραπάνω, καλή και η απουσία θορύβου, για την οποία η BMW προσφέρει μια virtual ηχητική υπόκρουση κινητήρα εσωτερικής καύσης με το σύστημα IconicSounds στο πάτημα και την απελευθέρωση του γκαζιού. Αυτά όμως τα έχουμε βιώσει και σε άλλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι επιδόσεις είναι ένα εντυπωσιακό στοιχείο της νέας ηλεκτρικής BMW iX3, αλλά όχι το πιο εντυπωσιακό. Αυτό είναι η οδική συμπεριφορά. Η μετάδοση της κίνησης στους πίσω τροχούς είναι ένα αναμφίβολα σημαντικό χαρακτηριστικό, καθώς πίσω συγκεντρώνεται το βάρος -με σχεδόν ιδανική κατανομή 47:53- κατά την επιτάχυνση. Έτσι η πρόσφυση των μεγάλων τροχών με πλάτος 245 χιλ. είναι εξαιρετική. Όπως εξαιρετικές είναι η κατευθυντικότητα και η ευελιξία, ακόμα και σε κλειστές ορεινές στροφές.
Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ της σοφιστικέ ανάρτησης πολλαπλών συνδέσμων προσφέρουν ιδανικό έλεγχο των κινήσεων του αμαξώματος, χωρίς να ταλαιπωρούν του επιβάτες με χτυπήματα ή απότομες αντιδράσεις, ακόμα και εκτός δρόμου. Για τους λάτρεις μάλιστα της υπερστροφής αξίζει να αναφερθεί ότι το σύστημα ελέγχου της δυναμικής συμπεριφοράς μπορεί να απενεργοποιηθεί.
Τα πολλά και μάλιστα με δυνατότητα διαμόρφωσης προγράμματα οδήγησης δίνουν πειστικές λύσεις σε κάθε οδόστρωμα στο οποίο θα κινηθεί το αυτοκίνητο ή διάθεση που θα βρεθεί ο οδηγός, όπως επίσης και τα σενάρια ανάκτησης ενέργειας -με το B να φτάνει σε επίπεδο one pedal drive, δηλαδή επιτάχυνση και επιβράδυνση έως στάση μόνο με το γκάζι.
Διασκεδάζοντας με τα δυναμικά χαρακτηριστικά της iX3, η κατανάλωση ενέργειας σκαρφαλώνει κοντά στις 30 kW/h ανά 100 χλμ., ενώ προσέχοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μπορεί να πέσει μεταξύ 15 και 20. Ακόμα όμως και υπό μεγάλη πίεση, το αυτοκίνητο έχει μια αυτονομία που ξεπερνά τα 250 χλμ. με αποτέλεσμα να μην αγχώνει τον οδηγό.
Σε πολλές περιπτώσεις, όταν σταματήσεις να απολαμβάνεις τα δυναμικά πλεονεκτήματα ενός ηλεκτρικού μοντέλου υπό το πρίσμα του προνομιακού οδηγού, που δεν έχει πληρώσει ούτε καν το ρεύμα στις μπαταρίες, τότε πολλές φορές η αίσθηση ευφορίας αλλάζει απότομα. Οι συγκρίσεις με συμβατικά αυτοκίνητα είναι αμείλικτες και το τελικό συμπέρασμα πολύ διαφορετικό.
Αυτή όμως δεν είναι η περίπτωση της BMW iX3. Διότι παρότι η τιμή της δεν είναι χαμηλή στα 55.940€ (με κρατική επιδότηση μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά») είναι χαμηλότερη από κάθε άλλη έκδοση συμβατικής X3 με συγκρίσιμη ισχύ και εξοπλισμό. Αυτό προφανώς αντιβαίνει στην μέχρι σήμερα δικαιολογημένη μας αντίληψη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε σχέση με τα συμβατικά, ωστόσο είναι μια πραγματικότητα που δίνει ακόμα περισσότερους πόντους στη νέα εποχή που ορίζει τεχνολογικά και λειτουργικά η BMW iX3.