Ο κόσμος συρρέει στα καταστήματα πώλησης νέων αυτοκινήτων σε όλη την Ευρώπη, οι ταξινομήσεις ωστόσο ακολουθούν έντονα πτωτική πορεία, μήνα το μήνα. Η έλλειψη ημιαγωγών οδηγεί τα εργοστάσια σε πτώση παραγωγής, με αποτέλεσμα εκατομμύρια παραγγελίες να μένουν ανεκπλήρωτες για μήνες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, τον Οκτώβριο του 2021 οι ταξινομήσεις νέων επιβατικών αυτοκινήτων στην Ευρωπαϊκή Ένωση συρρικνώθηκαν περαιτέρω (-30,3%), σημειώνοντας τον τέταρτο συνεχόμενο μήνα πτώσης για φέτος. Με 665.001 πωλήσεις σε όλη την περιοχή, αυτό ήταν το χειρότερο αποτέλεσμα σε όρους απόλυτων αριθμών ταξινομήσεων για το μήνα Οκτώβριο, από τότε που ο Σύνδεσμος διαθέτει αρχεία πωλήσεων.
Οι περισσότερες αγορές της Ε.Ε. υπέστησαν διψήφιες απώλειες, συμπεριλαμβανομένων των τεσσάρων μεγαλύτερων: Ιταλία (-35,7%), Γερμανία (-34,9%), Γαλλία (-30,7%) και Ισπανία (-20,5%). Τους πρώτους 10 μήνες του 2021, οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 2,2% σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα, φτάνοντας συνολικά σε περίπου 8,2 εκατομμύρια μονάδες.
Παρά την πρόσφατη πτώση των πωλήσεων λόγω του συνεχιζόμενου αντίκτυπου της κρίσης διαθεσιμότητας ημιαγωγών, τα σημαντικά κέρδη νωρίτερα μέσα στο έτος συνέβαλαν στη διατήρηση του θετικού πρόσημου των συνολικών ταξινομήσεων του έτους. Ομοίως, η ζήτηση παρέμεινε θετική σε τρεις από τις τέσσερις βασικές αγορές της ΕΕ: Ιταλία (+12,7%), Ισπανία (+5,6%) και Γαλλία (+3,1%). Αντίθετα, οι επιδόσεις της Γερμανίας από το την αρχή του έτους μέχρι σήμερα έχουν επιδεινωθεί σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν (-5,2%).
Τα δεδομένα της ελληνικής αγορά αυτοκινήτου
Με τη ζήτηση στο ζενίθ αλλά την διαθεσιμότητα νέων αυτοκινήτων στο ναδίρ, μοιραία η ελληνική αγορά παρουσίασε και αυτή μείωση τον Οκτώβριο, πολύ μικρότερη όμως από αυτή του μέσου όρου της Ε.Ε.
Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2020, το φετινό ταξινομήθηκαν 5,45% λιγότερα καινούρια, ιδιωτικής χρήσης επιβατικά αυτοκίνητα. Σε απόλυτους αριθμούς, 6.776 ήταν οι ταξινομήσεις τον Οκτώβριο του 2020, ενώ τον φετινό έπεσαν στις 6.409.
Τα παραπάνω στοιχεία είναι αυτά που ανακοίνωσε ο Σύνδεσμος Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, καθώς ο ελληνικός Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και η Ελληνική Στατιστική Αρχή δεν έχουν γνωστοποιήσει ακόμα επίσημα τα νούμερα των ταξινομήσεων Οκτωβρίου.
Το πρόβλημα της ελληνικής αγοράς, αλλά και τα «αντισώματα» που έχει δημιουργήσει στη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων, έχουν τη βάση τους στην παρατεταμένη οικονομική κρίση, την οποία ακολούθησε η πανδημία και πλέον το παγκόσμιο πρόβλημα της διαθεσιμότητας ημιαγωγών, που έχει καθηλώσει την παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών.
Αξίζει να θυμηθούμε ότι τη δεκαετία 2000 – 2009, ο μέσος όρος των ετήσιων ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στη χώρα μας ξεπερνούσε τις 260.000. Το 2010 το νούμερο αυτό έπεσε στις 97.682 ταξινομήσεις, ενώ το 2012 στις μόλις 58.482. Η σταδιακή άνοδος από τότε μέχρι και το 2019 ήταν αργή, καθώς η αγορά κορυφώθηκε την προ περσινή χρονιά στις 114.000 ταξινομήσεις.
Το θετικό στοιχείο της ελληνικής αγοράς αφορά στη μεγάλη ζήτηση. Το ρεπορτάζ του insider αποκαλύπτει ότι υπάρχουν εισαγωγείς που, με βάση την πρόβλεψη διαθεσιμότητας αυτοκινήτων που τους παρέχει το εργοστάσιο, έχουν ήδη ξεπουλήσει από τώρα, οτιδήποτε θα εισάγουν εντός του 2022!