Η άνοδος των κινεζικών εταιρειών αυτοκινήτου στην Ευρώπη έχει προβληματίσει τους Ευρωπαίους κατασκευαστές, που αναζητούν τρόπους για να αντιδράσουν στη διαρκή αύξηση των κινεζικών ποσοστών πωλήσεων.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, η Ευρώπη ήταν ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλιακών συλλεκτών. Στη συνέχεια, οι Κινέζοι μπήκαν στο παιχνίδι και κατάφεραν να πάρουν μεγάλο μερίδιο αγοράς. Κάτι αντίστοιχο έγινε και με τα κινητά τηλέφωνα. Σήμερα η πρόκληση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι μεγάλη και σε καμία περίπτωση οι Ευρωπαίοι δεν θέλουν να χάσουν μερίδιο από την αγορά.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε μία σειρά πιθανών μέτρων για να αντιμετωπιστεί η επέλαση των κινεζικών εταιρειών. Ωστόσο, σήμερα οι κινεζικές μάρκες επεκτείνονται αρκετά γρήγορα, ώστε να προκαλούν ανησυχία. Οι εισερχόμενοι δασμοί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με παραγωγή στην Κίνα δείχνουν την επιθυμία των Ευρωπαίων να χαράξουν νέα στρατηγική πολιτική, ενώ παράλληλα κλείνουν μία σειρά από συμφωνίες για την κατασκευή μπαταριών.
Παρά τη διαδεδομένη ανησυχία της κινεζικής κυριαρχίας στον τομέα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι Γερμανοί προμηθευτές (ιδίως η Bosch και η ZF Friedrichshafen) είναι πρόθυμοι να εμβαθύνουν τις συνεργασίες τους με Κινέζους κατασκευαστές. Και αντίστροφα, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι αποφασισμένες να συνεχίσουν τη διείσδυσή τους στην Ευρώπη.
Σημειώνεται, ότι οι πωλήσεις κινεζικών αυτοκινήτων στην ΕΕ αυξήθηκαν κατά 55% τους πρώτους επτά μήνες του 2023, φτάνοντας περίπου τις 820.000 μονάδες ή περίπου το 13% του συνόλου των πωλήσεων αυτοκινήτων. Όπως φαίνεται, η Κίνα θα παραμείνει σημαντικός παίκτης στους τομείς της καθαρής ενέργειας και της πράσινης τεχνολογίας για το άμεσο μέλλον.
Ένας βασικός μοχλός για την επιτυχία των κινεζικών EV στην Ευρώπη είναι οι γενναιόδωρες κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας, οι οποίες μειώνουν σημαντικά το κόστος κατασκευής. Μόνο το 2023, η κινεζική κυβέρνηση επιδότησε την εγχώρια βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων της κατά πολλά δισεκατομμύρια γιουάν. Η CATL, για παράδειγμα, που είναι ένας από τους κορυφαίους παραγωγούς μπαταριών EV παγκοσμίως, έλαβε 2,8 δισεκατομμύρια γιουάν (372 εκατομμύρια ευρώ) σε επιδοτήσεις το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Σύμφωνα με την JATO Dynamics, το μέσο ευρωπαϊκό EV κόστιζε κάτι λιγότερο από 49.000 ευρώ το 2015 και έφθασε τα 56.000 ευρώ το 2022, ενώ στην Κίνα, η μέση τιμή EV μειώθηκε από σχεδόν 67.000 ευρώ το 2015 σε 32.000 ευρώ το 2022.
Ενώ οι τιμές των κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι αρκετά χαμηλές, πρέπει πρώτα να πείσουν τους καταναλωτές ότι πρόκειται για ένα καλό προϊόν. Οι μεγάλες εγγυήσεις της μπαταρίας, η δέσμευση για επάρκεια ανταλλακτικών και εγγύηση καλής λειτουργίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι τα σημαντικά σημεία με τα οποία οι Κινέζοι θα στηρίζουν τις καμπάνιές τους, προκειμένου να κάμψουν τις αμφιβολίες των Ευρωπαίων καταναλωτών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ