Καθώς οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες ετοιμάζονται να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια αγορά, οι παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford, η General Motors και η Volkswagen βρίσκονται αντιμέτωπες με έναν σοβαρό ανταγωνισμό. Μια πρόσφατη μελέτη από την εταιρεία συμβούλων AlixPartners προβλέπει ότι μέχρι το 2030, τα κινεζικά αυτοκίνητα θα καταλαμβάνουν το 33% της παγκόσμιας αγοράς, ποσοστό που αντιστοιχεί σε ένα στα τρία αυτοκίνητα.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές, έχοντας επενδύσει βαριά στη βιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων και στην υποστήριξή τους -από την κατασκευή μπαταριών έως την επεξεργασία λιθίου και την εξόρυξη- έχουν ξεπεράσει κατά πολύ τον ανταγωνισμό σε κόστος και τεχνολογία. Η AlixPartners αναφέρει ότι οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες απολαμβάνουν πλεονέκτημα κόστους 35% σε σχέση με άλλους κατασκευαστές λόγω χαμηλότερων εργασιακών δαπανών και καθετοποίησης της διαδικασίας παραγωγής.
Η ταχεία ανάπτυξη της κινεζικής αγοράς αυτοκινήτων και η προώθηση της διεθνούς επέκτασης των κινέζικων εταιρειών αυτοκινήτων αποτελούν απειλή για τις παραδοσιακές εταιρείες, οι οποίες πρέπει να προσαρμοστούν γρήγορα για να μην χάσουν μερίδιο αγοράς.
Οι κινεζικές εταιρείες αυτοκινήτων, όπως η BYD, η MG και η Zeekr, προσφέρουν προϊόντα με υψηλή τεχνολογία και καινοτομία σε χαμηλές τιμές, γεγονός που τους επιτρέπει να ανταγωνίζονται επιτυχώς στις διεθνείς αγορές. Η ταχύτητα ανάπτυξης νέων μοντέλων είναι διπλάσια από εκείνη των παραδοσιακών κατασκευαστών, με νέες ανανεώσεις να γίνονται κάθε 1,6 χρόνια κατά μέσο όρο.
Στην Αμερική, ο αντίκτυπος της κινεζικής κυριαρχίας στην αγορά αυτοκινήτου είναι περιορισμένος λόγω των υψηλών δασμών στις εισαγωγές. Ωστόσο, το ερώτημα που παραμένει είναι αν αυτοί οι δασμοί θα προστατεύσουν τους Αμερικανούς καταναλωτές από τα πιο τεχνολογικά προηγμένα και οικονομικά προσιτά ηλεκτρικά οχήματα ή αν θα αναγκάσουν την υπόλοιπη βιομηχανία αυτοκινήτου να βελτιωθεί και να ανταγωνιστεί σε ισότιμο επίπεδο.