Το Σάββατο το βράδυ γίνεται στο Cardiff η μητέρα των –ποδοσφαιρικών- μαχών, δηλαδή ο τελικός του εφετινού Champions League με πρωταγωνιστές τη Ρεάλ Μαδρίτης, τη Γιουβέντους, αλλά και μεγάλες…αυτοκινητοβιομηχανίες.
Όλοι οι δρόμοι οδηγούν σήμερα στο Cardiff, όπου οι Μαδριλένοι της Ρεάλ διασταυρώνουν τα ξίφη τους με τους Τορινέζους της Γιουβέντους με έπαθλο το βαρύτιμο κύπελλο του Champions League. Ο μεγάλος τελικός δεν μαγνητίζει ωστόσο μόνον τους φίλους της «στρογγυλής Θεάς», αλλά εντάσσεται και στα σχέδια ανάπτυξης γνωστών αυτοκινητοβιομηχανιών, που βλέπουν το ποδόσφαιρο σαν big business.
H Nissan σκέφτεται σίγουρα έτσι, καθώς είναι από το 2014 βασικός χορηγός του Champions League. Οι Ιάπωνες πήραν τη σκυτάλη από τη Ford, που κατείχε αυτόν τον ρόλο επί 22 ολόκληρα χρόνια, ενώ υπέγραψαν με την UEFA τετραετές συμβόλαιο ύψους 54,5 εκατομμυρίων ευρώ, δηλαδή όσο κοστίζουν περίπου 3.750 καινούρια Nissan Micra.
Τα οφέλη για την γνωστή αυτοκινητοβιομηχανία είναι προφανή. Τον εφετινό τελικό εκτιμάται, ότι θα τον παρακολουθήσουν γύρω στα 200 εκατομμύρια τηλεθεατές, χωρίς να συνυπολογίσουμε τους θεατές των αγώνων σε όλες τις προηγούμενες φάσεις της διοργάνωσης. Όπως εξήγησε ο αντιπρόεδρος της Nissan Europe, Jean-Pierre Diernaz το 2016 στο BBC, «το Champions League έχει τεράστια δύναμη τηλεθέασης, την οποία μπορεί να δώσει σε εμάς. Είμαστε μία αναπτυσσόμενη μάρκα σε όλον τον πλανήτη, όμως με εξαίρεση την Ιαπωνία και πιθανόν τις ΗΠΑ, δεν κατέχουμε ηγετική θέση. Για να προχωρήσουμε ένα βήμα παραπέρα, χρειάζεται να αυξήσουμε την αναγνωρισιμότητά μας. Το Champions League συμβάλλει στην προσπάθεια να διασφαλίσουμε την ανάπτυξη της μάρκας μας».
Στην πιο πρόσφατη λίστα κατάταξης της Interbrand με τις 100 Καλύτερες Μάρκες στον Κόσμο (Top 100 Best Global Brands) φιγουράρει η Nissan στην 43η θέση με μία αξία 11,066 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2016, η οποία συνιστά αύξηση 22%. Ο Μέσι, ο Αγουέρο και ο Τιάγκο Σίλβα αναδεικνύονται καλύτερα «όπλα» σουτάροντας με την μπάλα μέσα στο στούντιο από διάφορες άλλες εμπορικές καμπάνιες.
Πίσω από τους ποδοσφαιρικούς αγώνες κρύβονται λοιπόν και τιτανομαχίες μεταξύ εταιρειών αυτοκινήτων. Για παράδειγμα ο αγώνας της Ρεάλ Μαδρίτης εναντίον της Γιουβέντους είναι ταυτόχρονα και ο αγώνας του Ingolstadt κατά του Michigan ή της Audi κατά της Jeep.
Η Audi αυτοαποκαλείται «εταίρος premium διεθνών ποδοσφαιρικών ομάδων» και συνεργάζεται από το 2002 με τη Ρεάλ Μαδρίτης. Οι φωτογραφίες των παικτών της Ρεάλ με φόντο τα μοντέλα με σήμα τα τέσσερα δαχτυλίδια κάνουν τον γύρο του πλανήτη, όμως η Audi δεν περιορίζει τις χορηγίες της μόνον στη Μαδρίτη. Η υποστήριξη της Ingolstadt, όπου εδρεύει η Audi, κρίνεται λογική και προφανής, όμως η χορηγία της Μπαρτσελόνα επιβεβαιώνει –για πολλοστή φορά- ότι το χρήμα δεν μυρίζει και ότι οι business νικούν εύκολα την άσβεστη εχθρότητα και αντιπαλότητα.
Η χορηγία της Jeep στη Γιουβέντους ξεκίνησε τη σεζόν 2012 – 2013 με ένα τριετές συμβόλαιο 35 εκατομμυρίων ευρώ, όμως πίσω από αυτή τη συμφωνία κρύβονται ενδιαφέρουσες οικονομικές πτυχές. Η Γιουβέντους ανήκει στην οικογένεια Agnelli, η οποία κατέχει το 29,4% της Fiat και ένα 22,91% της Ferrari. Το 2015 υπέγραψε η ιταλική οικογένεια συμβόλαιο συγχώνευσης της Fiat με την Chrysler, από την οποία προέκυψε η φίρμα Fiat Chrysler Automobiles και συνδέθηκε έμμεσα η αμερικανική κατασκευάστρια SUV με την πόλη του Torino.
Εφέτος έχει η Jeep κάθε λόγο να νιώθει δικαιωμένη για την επιλογή της, καθώς η «Vecchia Signora» με τις ασπρόμαυρες φανέλες δείχνει ασταμάτητη, κατακτώντας το ιταλικό πρωτάθλημα της Serie A και βγάζοντας νοκ άουτ στους τελευταίους γύρους του Champions League τη Μπαρτσελόνα του Μέσι και τη Μονακό στον δρόμο προς το Cardiff. Ο νικητής του τελικού θα γίνει πλουσιότερος κατά 15,5 εκατ. ευρώ, ενώ ο έτερος φιναλίστ θα παρηγορηθεί με 11 εκατ. ευρώ!
Πάντως, ο Κριστιάνο Ρονάλντο και η παρέα των διάσημων ποδοσφαιριστών προτιμά για τις μετακινήσεις της συνήθως σπάνια και πανάκριβα supercars και χρησιμοποιεί τα μοντέλα των χορηγών κυρίως στις επίσημες παρουσιάσεις. Το γκαράζ του Ρονάλντο υποδέχθηκε πρόσφατα μία Bugatti Veyron 16.4, o συμπαίκτης του Τόνι Κρόος οδηγεί μία Ferrari 488 GTB, ενώ Bugatti Veyron κατέχει και ο Καρίμ Μπενζεμά.
Η ιταλική αρμάδα της Γιούβε υποστηρίζει βεβαίως τη Ferrari, για παράδειγμα ο Λεονάρντο Μπονούτσι οδηγεί μία F12berlinetta, ο Κλαούντιο Μαρκίσιο μία 599 GTO και ο Ντάνι Αλβες μία FF. Φωτεινή εξαίρεση αποτελεί ο Τζίτζι Μπουφόν, που βολεύεται με ένα απλό και ταπεινό Fiat 500, ενώ τα πρώτα χρόνια στη Γιουβέντους πήγαινε στις προπονήσεις με μία Vespa. Ο θρύλος παραμένει ωστόσο θρύλος, ό,τι και να οδηγεί.