"Είναι μια μεγάλη, μια μαγική αλλαγή για το Παρίσι, πριν έξι μήνες αυτό θα ήταν αδιανόητο", λέει ο Αλέξις Φρεμώ. "Αυτό" δεν είναι τίποτε άλλο από την απίστευτη άνεση, με την οποία οι ποδηλάτες κατηφορίζουν τη Rue de Rivoli, κεντρική αρτηρία που συνδέει το Μουσείο του Λούβρου με την πλατεία της Βαστίλλης. Πριν λίγους μήνες μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν πράγματι αδιανόητη. Από τότε άλλαξαν πολλά: δύο από τις τρεις λωρίδες κυκλοφορίας έχουν παραδοθεί στους ποδηλάτες. Στην προηγούμενη θητεία της η Αν Ινταλγκό είχε ήδη μετατρέψει μία λωρίδα σε ποδηλατόδρομο με προστατευτικό στηθαίο, αγνοώντας τις οργισμένες αντιδράσεις των οδηγών. Με την κρίση του κορονοϊού έκλεισε μία ακόμη λωρίδα, έτσι ώστε όλο και περισσότεροι Παριζιάνοι να ανέβουν στο ποδήλατο, αποφεύγοντας τον μόνιμο συνωστισμό του μετρό.
"Αυτοί οι ποδηλατόδρομοι είναι μεγάλη πρόοδος, Αν θέλεις πραγματικά να πάρει ο κόσμος το ποδήλατο, πρέπει να εγγυηθείς την ασφάλειά του" λέει ο Αλέξις Φρεμώ. Επί δημαρχίας Ινταλγκό το δίκτυο επεκτείνεται. Ακόμη και στην πολυσύχναστη Λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων εμφανίζονται ποδηλατόδρομοι, μία λωρίδα σε κάθε κατεύθυνση. Ήδη η Ινταλγκό έχει δημιουργήσει πενήντα χιλιόμετρα ποδηλατόδρομων και το θεωρεί μεγάλη επιτυχία, γιατί όπως λέει "ανταποκρίνονται στις ανάγκες των Παριζιάνων. Αρκεί να δείτε τι γίνεται στη Rue de Rivoli ή άλλους ποδηλατόδρομους που, πολλές φορές, έγιναν μέσα σε μια νύχτα..."
Προβλήματα για τους εργαζόμενους
Πριν από τις δημοτικές εκλογές η Αν Ινταλγκό υποσχόταν ότι, αν επανεκλεγεί, οι ποδηλατόδρομοι θα μείνουν και μετά την κρίση του κορονοϊού. Την ψήφισαν πολλοί Παριζιάνοι που έτσι κι αλλιώς δεν χρησιμοποιούν αυτοκίνητο. Διαφορετική άποψη έχουν οι δεκάδες χιλιάδες Γάλλοι που μένουν εκτός Παρισίων, αλλά δουλεύουν στην πρωτεύουσα και κάθε μέρα ταλαιπωρούνται στη μετακίνησή τους με το αυτοκίνητο. Αλλά βέβαια αυτοί δεν ψηφίζουν στο Παρίσι. Ο Αλεξάντρ, ιδιοκτήτης περιπτέρου στη Rue Lafayette, συνοψίζει την κατάσταση ως εξής: "Θέλω να γίνει το Παρίσι μία καθαρή πόλη, ανοιχτή για πεζούς και ποδηλάτες, αλλά είναι σαν να τιμωρείς αυτούς που οδηγούν για να πάνε στη δουλειά τους. Με τη μηχανή θέλω 45 λεπτά για να έρθω εδώ, με τη συγκοινωνία δύο ώρες, οπότε παίρνω τη μηχανή, μόνο που τώρα δεν μπορώ να παρκάρω πουθενά..."
Ο Σαλβατόρε, συνάδελφος του Αλεξάντρ, που ζει στο Παρίσι, λέει ότι του αρέσει το ποδήλατο, αλλά μόνο για το Σαββατοκύριακο. Όσο για το νέο δίκτυο ποδηλατοδρόμων, λέει ότι "είναι μία αποτυχία". Διαμαρτύρεται γιατί "οι ποδηλάτες έρχονται από παντού, μόνο στον ποδηλατόδρομο δεν μπαίνουν κι από την άλλη όλοι αυτοί που γυρνάνε από τα ψώνια τους και μεταφέρουν πέντε-έξι κιβώτια, προφανώς δεν μπορούν να πάρουν το μετρό...". Ο Σαλβατόρε πιστεύει ότι το εμπόριο θα έχει τεράστιες απώλειες από τις νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Πεζόδρομος οι κεντρικές πλατείες
Ωστόσο, η Αν Ινταλγκό έχει μεγάλα σχέδια και θέλει να εξοστρακίσει τα Ι.Χ. αυτοκίνητα από μεγάλο μέρος του κέντρου. Η Place de la Concorde, εμβληματική πλατεία και κυκλοφοριακός κόμβος της πρωτεύουσας, θα γίνει πεζόδρομος. Στην Peripherique, τον περιμετρικό αυτοκινητόδρομο γύρω από το Παρίσι, θα επιβληθεί όριο ταχύτητας 50 χιλιομέτρων, ενώ παράλληλα προβλέπεται ειδική λωρίδα κυκλοφορίας για ποδήλατα, λεωφορεία και car sharing. ‘Οπως λέει η ίδια η Ινταλγκό: "θα έχουμε μία πόλη με ελάχιστα αυτοκίνητα, θα παίρνουν αυτοκίνητο μόνο εκείνοι που πραγματικά το χρειάζονται, ενώ οι υπόλοιποι μπορούν να αξιοποιούν τις εναλλακτικές λύσεις".
Για τον φανατικό ποδηλάτη Αλέξις Φρεμώ όλα αυτά θα ήταν μια ευχάριστη εξέλιξη, παρά τις όποιες αντιδράσεις. "Οι απόψεις διίστανται για το αυτοκίνητο στο Παρίσι, πάντως δύο στους τρεις δεν έχουν αυτοκίνητο, η κίνηση στους δρόμους μειώνεται σταθερά εδώ και 15 χρόνια. Το ζήτημα είναι να πειστούν και αυτοί που ακόμη οδηγούν, ότι δεν αξίζει τον κόπο..."
Πηγή: Deutsche Welle