Στην Ελλάδα θα μείνουν λίγες και μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, εκτιμά ο κ. Γιάννης Δράμης, Communication & Corporate Affairs Director της Nestle Ελλάδος.
Μιλώντας στο insider.gr επιβεβαιώνει τη δέσμευση της εταιρείας να παραμείνει και να επενδύσει στην Ελλάδα. Δεν κρύβει όμως τον προβληματισμό του για τις φορολογικές αλλαγές και επιβαρύνσεις, τονίζοντας ότι ειδικά όσον αφορά τον καφέ, η επιπλέον επιβάρυνση θα πλήξει το σύνολο της αγοράς. Παράλληλα, τονίζει ότι ο Έλληνας καταναλωτής έχει γίνει σαφώς πιο ενημερωμένος και απαιτητικός, αναζητώντας πιο ισορροπημένη και υγιή διατροφή.
Το τελευταίο διάστημα πραγματοποιήθηκαν μια σειρά από επιχειρηματικές συμφωνίες που άλλαξαν πλήρως το χάρτη των σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα. Ως βασικός προμηθευτής του κλάδου, θεωρείτε ότι πλέον η αγορά έχει κατασταλάξει ή επίκεινται και άλλες εξελίξεις;
Τα τελευταία χρόνια έχουμε βιώσει πολύ μεγάλες αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά στην Ελλάδα και κατά συνέπεια, παρατηρούμε σημαντικές αλλαγές και στα διαφορετικά τμήματα της αλυσίδας από την παραγωγή μέχρι τον τελικό καταναλωτή. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η αγορά έχει γίνει πιο δυναμική και είναι δύσκολο να προβλεφθεί το μέλλον, ωστόσο η τάση που διαμορφώνεται οδηγεί μάλλον σε λίγες και μεγάλες αλυσίδες. Η πρόσφατη ατυχής εξέλιξη της εταιρείας Μαρινόπουλος επιβεβαιώνει αυτή την τάση. Αναμένουμε και περαιτέρω συμφωνίες και συνεργασίες παικτών στο λιανεμπόριο. Από τη δική μας πλευρά, στόχος μας είναι να υπάρχουν όσο περισσότερα σημεία πώλησης με την καλύτερη δυνατή οργάνωση και παρουσία, εύρωστος ανταγωνισμός, ώστε οι καταναλωτές μας να βρίσκουν τα προϊόντα μας όπου και όποτε τα χρειάζονται.
Μια σειρά από πολυεθνικές εταιρείας είτε έφυγαν από την Ελλάδα είτε μείωσαν την παραγωγή της κλείνοντας μονάδες. Τι σκοπεύει να κάνει η Nestlé στην ελληνική αγορά;
Η Nestlé έχει παρουσία στην Ελλάδα για περισσότερα από 100 χρόνια μέσα από τα προϊόντα της. Σήμερα λειτουργεί τρία εργοστάσια, στα οποία αντιστοιχεί το 60% του ετήσιου κύκλου εργασιών της. Τα παραπάνω είναι δύο μόνο από πολλά στοιχεία που αποδεικνύουν τις ισχυρές ρίζες που έχει η εταιρεία με τη χώρα. Επιπλέον, πρόκειται για έναν πολυεθνικό όμιλο που έχει αντιμετωπίσει πιο δύσκολες καταστάσεις από την ελληνική οικονομική κρίση των τελευταίων ετών. Στόχος μας είναι να προσαρμοζόμαστε, τόσο σε διαδικασίες όσο και σε γκάμα, για να εξασφαλίσουμε την υγεία της επιχείρησής μας και το μέλλον της δραστηριότητας και των ανθρώπων μας. Παράλληλα συνεχίζουμε να επενδύουμε, με αποκορύφωμα την επένδυση ύψους 8,5 εκατομμυρίων ευρώ που ξεκινά να υλοποιείται στο εργοστάσιο του καφέ στα Οινόφυτα. Βέβαια δεν σας κρύβω ότι υπάρχει έντονος προβληματισμός για την εξαγγελία φορολόγησης του καφέ από τον Γενάρη του 2017, τον τρόπο που αυτή θα εφαρμοστεί, καθώς και τις αρνητικές επιπτώσεις που θα έχει στην κατανάλωση και άρα και στις προοπτικές για το μέλλον της κατηγορίας.
Πώς έχει επηρεάσει η κρίση τις αγοραστικές συνήθειες των νοικοκυριών στα είδη διατροφής; Βλέπετε διαφορές στις προτιμήσεις των πελατών σας τα τελευταία χρόνια;
Οι αλλαγές είναι τεράστιες στο σύνολο της αγοράς, ως απόρροια της σημαντικής πτώσης της αγοραστικής δύναμης. Οι καταναλωτές είναι πλέον πολύ προσεκτικοί με τις αγορές τους, συγκρίνουν τιμές, αναζητούν προσφορές και αρκούνται στα απαραίτητα. Παράλληλα, παρατηρείται και μία τάση για πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές, αλλά και για ενημέρωση σχετικά με τη διατροφική αξία των προϊόντων. Τέλος, βλέπουμε ότι ο κόσμος ενημερώνεται, θέλει να γνωρίζει την εταιρεία πίσω από τη μάρκα, και περιμένει σαφείς δράσεις συνεισφοράς στην δοκιμαζομένη ελληνική κοινωνία. Γι’ αυτό και δίνουμε ακόμη μεγαλύτερη σημασία στην εταιρική επικοινωνία και τις δράσεις μας κάτω από την επικοινωνιακή ομπρέλα «Nestlé Νοιάζομαι»!
Στο παρελθόν είχατε αναπτύξει μια σειρά από ενέργειες για την πρακτική άσκηση αλλά και την πρόσληψη νέων εργαζόμενων στην εταιρεία. Σκοπεύετε να τις επαναλάβετε, δεδομένης και της δύσκολης οικονομικής συγκυρίας;
Η πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία Nestlé needs YOUth ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2013 από το Μουσείο της Ακρόπολης και σήμερα έχει πλέον επεκταθεί σε όλες τις αγορές της Nestlé. Τότε αναλάβαμε μια φιλόδοξη δέσμευση, να προσφέρουμε περισσότερες από 20.000 ευκαιρίες απασχόλησης σε νέους σε όλη την Ευρώπη μέχρι το τέλος του 2016, 500 από τις οποίες αφορούσαν στην Ελλάδα, αριθμός σημαντικά μεγάλος, αν αναλογιστεί κανείς ότι απασχολούμε περί τους 1.000 εργαζόμενους στη χώρα. Σήμερα ο ευρωπαϊκός στόχος έχει υπερκαλυφθεί, ενώ στην Ελλάδα 498 νέοι έχουν περάσει από την εταιρεία μας, έχουμε βοηθήσει περισσότερους από 3.000 νέους με συμβουλευτική καριέρας και έχουμε δημιουργήσει ένα δίκτυο εταιρειών για να προσφέρουμε ακόμη περισσότερες ευκαιρίες. Είμαστε στην τελική ευθεία για την ανακοίνωση της πρώτης αυτής προσπάθειας, που πραγματικά μεταμόρφωσε όλο τον οργανισμό μας, και φυσικά σχεδιάζουμε τα επόμενα βήματα, καθώς σίγουρα η προσπάθεια δεν σταματά εδώ.
Πέραν της εγχώριας δραστηριότητας, περίπου το 10% του ετήσιου τζίρου τα εταιρείας προέρχεται από εξαγωγές. Ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας για την ανάπτυξη νέων αγορών και ποιες οι προκλήσεις που αντιμετωπίζετε;
Η πραγματικότητα για τις εξαγωγές μας είναι ακόμη καλύτερη, καθώς σήμερα αγγίζουν το 15% του ετήσιου τζίρου μας! Λόγω της γκάμας των προϊόντων μας αλλά και της δομής του ομίλου στο κομμάτι των εξαγωγών επικεντρωνόμαστε σε αγαπημένα ελληνικά προϊόντα, όπως ο ελληνικός καφές Λουμίδης Παπαγάλος, ο Nescafé Frappé, το φυσικό μεταλλικό νερό Κορπή και τα παγωτά που παρασκευάζονται στο εργοστάσιό μας στον Ταύρο. Στόχος μας είναι αυτά τα προϊόντα να φτάσουν σε κάθε ελληνική κοινότητα σε όλο τον κόσμο, και ήδη κάνουμε εξαγωγές σε 20 χώρες. Παράλληλα φροντίζουμε να διαθέτουμε τα απαραίτητα πιστοποιητικά (Halal, Kosher) που είναι απαραίτητα για την κυκλοφορία μας σε διαφορετικούς διατροφικούς πολιτισμούς, όπως για παράδειγμα οι αραβικές χώρες που ενδιαφέρονται για τον ελληνικό καφέ. Τέλος, αναπτύσσουμε προϊόντα με έντονο εξαγωγικό χαρακτήρα, όπως ο Nescafé Gold Blend Barista, μια νέα τεχνολογία στιγμιαίου καφέ με φρεσκοαλεσμένους κόκκους arabica, ο οποίος ήδη κυκλοφορεί και στην αγορά της Αυστραλίας.
Πριν από λίγους μήνες πραγματοποιήσατε ως όμιλος μια πολύ μεγάλη εξαγορά στο Ισραήλ. Να περιμένουμε κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα;
Ως μεγάλος όμιλος, είναι φυσικό να έχουμε σημαντική δραστηριότητα στο κομμάτι των εξαγορών σε όλο τον κόσμο. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποιο τέτοιο σχέδιο για την ελληνική αγορά, ωστόσο αξιολογούμε συνεχώς πιθανές ευκαιρίες, και τίποτα δεν αποκλείεται, αν οι συνθήκες της αγοράς το επιτρέψουν.
Έχοντας την εμπειρία ενός πολυεθνικού ομίλου, τι θεωρείτε ότι πρέπει να γίνει προκειμένου να έρθουν διεθνείς επενδύσεις στην Ελλάδα;
Νομίζω ότι όλος ο επιχειρηματικός κόσμος συμφωνεί στη σταθερότητα του νομοθετικού και φορολογικού πλαισίου, ώστε οποιοσδήποτε ξένος επενδυτής να αναπτυχθεί με μακροπρόθεσμο σχεδιασμό. Είναι εξίσου λογικό ότι ρυθμίσεις που ευνοούν την επιχειρηματικότητα, από το επίπεδο της γραφειοκρατίας και την ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης, μέχρι το ύψος φόρων κ εισφορών, θα διευκολύνουν την απόφαση κάποιου νέου επενδυτή που θα έχει να επιλέξει ανάμεσα στην Ελλάδα και κάποια άλλη χώρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η φορολόγηση του καφέ που προανέφερα, η οποία είναι δυσανάλογη σε σχέση με το μέγεθος της αγοράς, και θα πλήξει την αγοραστική δύναμη του συνόλου των καταναλωτών. Εκτιμούμε πως θα επηρεάσει αρνητικά όλη την αλυσίδα αξίας της κατηγορίας, με αρνητικές συνέπειες ειδικά στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη βιωσιμότητά τους και την εξασφάλιση των θέσεων εργασίας, στη λιανική όσο και στην κατηγορία HoReCa, αλλά και στην εισπρακτική αποτελεσματικότητα για τα έσοδα του κράτους.