«Από την Ευρώπη ξεκινούσαν όλες οι ριζικές αλλαγές στον κλάδο της βιομηχανίας, τώρα η Ευρώπη μπορεί να γίνει η κοιτίδα μίας νέας βιομηχανικής επανάστασης», είπε η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν περιγράφοντας τον φιλόδοξο στόχο της ΕΕ των 27 να πρωταγωνιστήσει στον σχεδιασμό και την παραγωγή των αποκαλούμενων «ημιαγωγών» (microchips).
Πρόκειται για μικροσκοπικά ηλεκτρονικά κυκλώματα, αναφέρει η Deutsche Welle, που είναι απαραίτητα στην κατασκευή ηλεκτρονικών υπολογιστών, όπως επίσης και στη βιομηχανία ιατρικών μηχανημάτων ή στην αυτοκινητοβιομηχανία, για παράδειγμα σε ηλεκτρικά και υβριδικά συστήματα κινητήρα.
Σήμερα η ΕΕ κατέχει μερίδιο αγοράς μόλις 10% στην παγκόσμια αγορά ημιαγωγών. Με τη νέα νομοθεσία υπολογίζεται ότι το μερίδιο μπορεί να αυξηθεί στο 20% στα επόμενα οκτώ χρόνια.
Η ΕΕ θέλει να ενισχύσει την παραγωγή ημιαγωγών στην ΕΕ με 43 δισ. ευρώ μέχρι το 2030, ενώ αμβλύνει τους περιορισμούς για τη στήριξη του κλάδου με κρατικές επιδοτήσεις. Η Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ ξεκαθαρίζει ότι ζητούμενο δεν είναι μόνο η ενίσχυση των μεγάλων του κλάδου στα πιο ισχυρά κράτη-μέλη, αλλά και η ίδρυση μικρών, ευέλικτων επιχειρήσεων σε όλη την Ευρώπη που ίσως μπορούν να λειτουργήσουν ως προμηθευτές.
Παγκόσμιος ανταγωνισμός
Με τη νέα νομοθετική πρωτοβουλία η Ευρώπη προσπαθεί να ενισχύσει τη θέση της στον εντεινόμενο ανταγωνισμό με τις ΗΠΑ και την Ασία. Ήδη οι Αμερικανοί έχουν επενδύσει περίπου 52 δισ. δολάρια στην εγχώρια βιομηχανία υπολογιστών, ενώ η Κίνα ενισχύει με 150 δισ. δολάρια την έρευνα στις μεγάλες κρατικές επιχειρήσεις του κλάδου.
Τις τελευταίες δεκαετίες έχουν προκύψει πολύπλοκες εφοδιαστικές αλυσίδες που εκτείνονται σε όλον τον κόσμο. Σήμερα η παραγωγή ημιαγωγών γίνεται κυρίως στην Ταϊβάν, τη Νότια Κορέα και την Κίνα. Το τελικό στάδιο της επεξεργασίας λαμβάνει χώρα σχεδόν αποκλειστικά στην Ασία, μόνο ο σχεδιασμός νέων τεχνολογιών γίνεται εν μέρει στην Ευρώπη ή στις ΗΠΑ.
«Η Ευρώπη δεν έχει χάσει ακόμη το στοίχημα», εκτιμά ο Λουκ φαν ντε Χόβε, επικεφαλής της εταιρείας ημιαγωγών Imec με έδρα το Λόιβεν του Βελγίου. Μάλιστα, όπως αναφέρει ο ίδιος στην DW, «η Ευρώπη έχει προβάδισμα σε κάποιους τομείς, για παράδειγμα στην κατασκευή μηχανημάτων που τοποθετούν τους ημιαγωγούς σε επιχρίσματα σιλικόνης». Επιπλέον ορισμένα αέρια και χημικά στοιχεία που είναι απαραίτητα για την τελική επεξεργασία των ημιαγωγών, παρασκευάζονται κυρίως στην Ευρώπη.