Ογδόντα οκτώ εμπόδια στον κλάδο της μεταποίησης και του χονδρεμπορίου των φαρμακευτικών προϊόντων, τα οποία δημιουργούν προβλήματα στον υγιή ανταγωνισμό, εντόπισε η τρίτη κατά σειρά εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, αναφορικά με την λειτουργία της αγοράς στην Ελλάδα προτείνοντας ούτε μια ούτε δυο αλλά 54 παρεμβάσεις στις οποίες θα πρέπει να προχωρήσει η ελληνική κυβέρνηση για να επιτύχει την καλύτερη λειτουργία του ανταγωνισμού, με κύρια οφέλη τις χαμηλότερες τιμές και μεγαλύτερο εύρος επιλογών για τους καταναλωτές, την καλύτερη ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών, περισσότερες θέσεις εργασίας, αλλά και μεγαλύτερες επενδύσεις στην έρευνα και την ανάπτυξη.
Με δεδομένο ότι ο κύριος λόγος που ο ανταγωνισμός δίνει ώθηση στην παραγωγικότητα είναι ότι επιτρέπει στις επιχειρήσεις που είναι πιο αποτελεσματικές να εισέλθουν στην αγορά ή/και να αυξήσουν το μερίδιό τους, η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ εξέτασε τις συνθήκες στην μεταποίηση και χονδρεμπόριο φαρμακευτικών προϊόντων έναν ιδιαίτερα ευαίσθητο κλάδο κα όπως προκύπτει θεωρεί ότι θα πρέπει η ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει σε μια σειρά παρεμβάσεων μεταξύ άλλων στην αγορά των γενοσήμων, τα ΜΗΣΥΦΑ αλλά και τη λειτουργιά των φαρμακαποθηκών.
Ειδικότερα για τα γενόσημα φάρμακα, όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, η ελληνική νομοθεσία που καλύπτει τα φαρμακευτικά προϊόντα προβλέπει μέγιστη μείωση τιμής στα γενόσημα φάρμακα κατά την διαδικασία ανατιμολόγησης.
Σε περίπτωση που η αναθεωρημένη τιμή του γενοσήμου υπερβαίνει εκείνη του προϊόντος αναφοράς η τιμή του τελευταίου διορθώνεται προς τα πάνω ώστε οι δύο τιμές να εξισωθούν. Αυτό στερεί από τα γενόσημα το πλεονέκτημα τιμής που έχουν σε σχέση με το προϊόν αναφοράς, χωρίς να αφήνουν περιθώρια ανταγωνισμού ή περαιτέρω διείσδυσής τους στην αγορά. Ο ΟΟΣΑ προτείνει την αναθεώρηση του μηχανισμού ανατιμολόγησης των γενοσήμων ώστε να εξασφαλίζεται η διαφορά τιμής μεταξύ γενοσήμων και πρωτοτύπων προϊόντων, ευνοώντας έτσι τη περεταίρω διείσδυση των γενοσήμων στην αγορά, η οποία στην Ελλάδα είναι ακόμα περιορισμένη.
Για τα Μη Συνταγογραφούμενα Φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ) προτείνει αλλαγές στο νομικό πλαίσιο που διέπει τα της διαφήμισης τους σημειώνοντας ότι θα πρέπει να επικαιροποιηθεί και να ευθυγραμμιστεί με τις πρόσφατες τροποποιήσεις περί απελευθέρωσης των καναλιών διανομής των Γενικής Διάθεσης Φαρμάκων (ΓΕΔΙΦΑ) ως υποκατηγορίας των ΜΗΣΥΦΑ. Και αυτό διότι θεωρεί ότι η διαφήμιση των ωφελημάτων προς το κοινό με τη μορφή των εκπτώσεων θα επιτρέψει μεγαλύτερη ευελιξία στην προώθηση των Μη Συνταγογραφούμενων Φαρμάκων. Μάλιστα σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ με δεδομένη και την απελευθέρωση των τιμών των ΜΗΣΥΦΑ από τον Ιανουάριο του 2017, η διάδοση αυτής της πληροφορίας μέσω της διαφήμισής τους σε όλα τα σημεία πώλησης θα μπορούσε να ενισχύσει τον ανταγωνισμό, συντελώντας τελικά προς την κατεύθυνση της μείωσης των τιμών για τους ασθενείς.
Παρεμβάσεις προτείνει όμως και σε σχέση με την παρουσία φαρμακοποιών και τους ποσοτικούς περιορισμούς στα σημεία πώλησης με στόχο την εγγύηση και την προστασία της δημόσιας υγείας. Σύμφωνα με την εργαλειοθήκη η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να αναθεωρήσει το ρυθμιστικό πλαίσιο των προωθήσεων, περιλαμβανομένης της εκ των προτέρων έγκρισης από τον ΕΟΦ των επιστημονικών εκδηλώσεων και συνεδρίων. Η γνωστοποίησή τους, σε συνδυασμό με έναν μηχανισμό εκ των υστέρων ελέγχου από τον ΕΟΦ, μπορεί να επιτύχει τους δεοντολογικούς και οικονομικούς σκοπούς του νομοθέτη, καθώς και να διασφαλίσει την προστασία της δημόσιας υγείας, χωρίς να επηρεάζει τις στρατηγικές μάρκετινγκ των εταιρειών.
Αναφορικά με τις φαρμακαποθήκες θεωρεί ότι οι περιορισμοί στην λειτουργία φαρμακαποθηκών πρέπει να αρθούν, ώστε οι επιχειρήσεις να μπορέσουν να επιτύχουν οικονομίες κλίμακας. Το νομικό πλαίσιο της λειτουργίας των φαρμακαποθηκών πρέπει γίνει πιο ευέλικτο ώστε να επιτρέπει την εγκατάσταση περισσότερων της μίας στην ίδια περιφέρεια και βοηθητικών αποθηκευτικών χώρων σε άλλες περιοχές της χώρας.