Μειώσεις αναμένονται στις τιμές των καυσίμων κίνησης στην ελληνική αγορά τις επόμενες ημέρες, μία τάση, η οποία εάν δεν ανακοπεί από κάποιο έκτακτο γεγονός, αναμένεται ότι θα συνεχιστεί και στις διακοπές του Πάσχα. Οι εκδρομείς φέτος φαίνεται ότι θα πληρώσουν φθηνότερα για την προμήθεια βενζίνης και πετρελαίου κίνησης σε σχέση με πέρυσι, καθώς οι τιμές στην αντλία είναι ήδη σχεδόν κατά 20 λεπτά χαμηλότερες σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Η μέση πανελλαδική τιμή της απλής αμόλυβδης διαμορφώνεται στα 1,790 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης στα 1,556 ευρώ το λίτρο ενώ η αγορά αναμένει πτώση των τιμών στις τιμές χονδρικής. Οι τιμές δέχονται πτωτικές πιέσεις λόγω της διεθνούς τιμής του Brent ενώ στην διεθνή αγορά είναι διάχυτη η ανησυχία για την πορεία της ζήτησης ύστερα από την επιβολή των δασμών από τον Αμερικανό πρόεδρο, Ντόναλντ Τραμπ.
Οι τιμές του πετρελαίου έπεσαν στο χαμηλότερο επίπεδό τους από το 2021 την προηγούμενη εβδομάδα στις ΗΠΑ, μία τάση που εν μέρει πυροδοτήθηκε από τις ανησυχίες ότι οι τεράστιοι δασμοί που ανακοινώθηκαν από τις Ηνωμένες Πολιτείες θα βλάψουν την οικονομική ανάπτυξη. Το Brent έφθασε στα 65 δολάρια το βαρέλι ενώ μέχρι πριν από λίγο καιρό κινούταν σταθερά πάνω από τα 70 δολάρια κοντά στο εύρος των 74 δολαρίων.
- Διαβάστε ακόμα - Καύσιμα: Πόσο πιθανή είναι μια αύξηση στην τιμή της βενζίνης και του πετρελαίου στην Ελλάδα
Οι δασμοί που ανακοίνωσε ο Ντόναλντ Τραμπ έχουν αυξήσει τις πιθανότητες μιας παγκόσμιας ύφεσης, σύμφωνα με οικονομολόγους της Wall Street. Οι οικονομικές προοπτικές είναι βασικός παράγοντας για τις τιμές του πετρελαίου, καθώς τόσο οι καταναλωτές όσο και οι παραγωγοί που χρησιμοποιούν ενέργεια ως πρώτη ύλη στην παραγωγή τους κινούν τα νήματα της ζήτησης για αργό.
«Αν και είναι επί του παρόντος δύσκολο να προβλεφθεί η συνολική κατεύθυνση των εξελίξεων, πιστεύουμε ότι, για τις τιμές του πετρελαίου, η τροχιά είναι αναμφισβήτητα μονόδρομος», δήλωσε η Νατάσα Κανέβα, επικεφαλής της παγκόσμιας έρευνας εμπορευμάτων της JPMorgan, σε σημείωμα προς τους πελάτες την Παρασκευή.
Ακριβώς καθώς οι οικονομικές προοπτικές έχουν αποδυναμωθεί, οι προβλέψεις για την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου έχουν εκτιναχθεί. Και αυτό το κλίμα ενισχύεται ύστερα από την πρόσφατη απόφαση του OPEC+.
Στα 66 δολάρια βλέπει το Brent η Goldman Sachs το 2025
Η Goldman Sachs περιόρισε τις προβλέψεις της για την τιμή του πετρελαίου εν μέσω της δασμολογικής κλιμάκωσης και της υψηλότερης προσφοράς από τις χώρες του OPEC+.
Η τράπεζα εκτιμά ότι οι τιμές του Brent και WTI θα είναι κατά μέσο όρο στα 69 και 66 δολάρια αντίστοιχα το 2025 ενώ για το 2026, οι μέσες τιμές προβλέπεται να είναι 62 δολάρια για το Brent και 59 δολάρια για το WTI.
Η Goldman μείωσε επίσης τις προβλέψεις της για τον Δεκέμβριο του 2025 για το Brent και το WTI κατά 5 δολάρια σε 66 δολάρια και 62 δολάρια αντίστοιχα, επικαλούμενη ασθενέστερη αύξηση της ζήτησης πετρελαίου, η οποία τώρα αναμένεται να είναι μόνο 0,6 και 0,7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για το 2025 και το 2026. Αυτό είναι χαμηλότερο από την προηγούμενη εκτίμηση για 0,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα.
Η εταιρεία έχει υποβαθμίσει τις προσδοκίες για την ανάπτυξη του ΑΕΠ, γεγονός που συμβάλλει κατά 3-4 δολάρια στη μείωση της πρόβλεψης για την τιμή του πετρελαίου τον Δεκέμβριο του 2025.
«Δεν προβλέπουμε πλέον ένα εύρος τιμών, επειδή η αστάθεια των τιμών είναι πιθανό να παραμείνει υψηλή όσο αυξάνεται ο κίνδυνος ύφεσης», ανέφεραν στο σχετικό σημείωμα οι αναλυτές.
Τον Μάιο, οι χώρες του OPEC+ συμφώνησαν για μεγαλύτερη από την αναμενόμενη αύξηση της παραγωγής κατά 411.000 βαρέλια την ημέρα (kb/d), σε σύγκριση με την προηγούμενη απόφαση η οποία αναφερόταν σε 135 kb/d.
Η Goldman Sachs ερμηνεύει την πρόθεση του OPEC ως ένδειξη χαμηλών αποθεμάτων και στρατηγικής στροφής από τον OPEC+ για να επικεντρωθεί στην εσωτερική συμμόρφωση και στη διαχείριση της προσφοράς εκτός OPEC. Η αύξηση της παραγωγής τον Μάιο συνεισφέρει 2-3 δολάρια στη μείωση του στόχου τιμών του Δεκεμβρίου 2025, όπως επεσήμαναν.
Ωστόσο, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι οι κίνδυνοι για τις προβλέψεις για τη μείωση της τιμής του πετρελαίου είναι καθοδικοί , ιδιαίτερα για το 2026, λόγω της αυξανόμενης πιθανότητας για ύφεση και της πιθανότητας περαιτέρω αυξήσεων της προσφοράς του OPEC+.
«Ο βραχυπρόθεσμος ανοδικός κίνδυνος για τις τιμές από τη χαμηλότερη προμήθεια που υπόκειται σε κυρώσεις πιθανότατα έχει επίσης μειωθεί καθώς ο OPEC έχει αποδείξει την ευελιξία του να εφαρμόσει γρήγορα μεγάλες αυξήσεις της παραγωγής», πρόσθεσαν.