Στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για τις Υποδομές, κ. Νίκος Ταχιάος, βρέθηκε σήμερα στη Βουλή προκειμένου να απαντήσει σε επίκαιρες ερωτήσεις που του τέθηκαν από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, σχετικά με το τμήμα της ΠΑΘΕ Πολυκάστρου- Μαλγάρων και τα αντιπλημμυρικά έργα στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου, στην Κρήτη.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται σε σχετικό δελτίο Τύπου, σε ερώτηση που του τέθηκε από τον βουλευτή του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, κ. Στέφανο Παραστατίδη, σχετικά με τις καθυστερήσεις υλοποίησης του έργου του τμήματος της ΠΑΘΕ, Πολυκάστρου - Μαλγάρων και τα μέτρα αποτροπής τροχαίων δυστυχημάτων, ο Υφυπουργός Υποδομών απάντησε ότι πράγματι είναι ένας δρόμος με σημαντική επικινδυνότητα, καθώς οι μεγάλες ευθείες ευνοούν την ανάπτυξη ταχυτήτων, ωστόσο, όπως επεσήμανε το πρόβλημα έγκειται στην τοποθέτηση των στηθαίων.
Ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι η Εγνατία Οδός είναι υπό παραχώρηση και ότι μέσα στις συμβατικές υποχρεώσεις του επόμενου παραχωρησιούχου είναι η κατασκευή δεύτερου κλάδου του ίδιου δρόμου, προκειμένου η υπό συζήτηση οδός να λειτουργήσει ως κλάδος καθόδου από το Πολύκαστρο, προς τη Χαλάστρα και την Θεσσαλονίκη.
«Αυτό που μας απασχολεί είναι πώς το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρήσει πολύ γρήγορα στην παραχώρηση και να μην επιβαρυνθεί το ελληνικό δημόσιο με μια δαπάνη η οποία είναι του παραχωρησιούχου», υπογράμμισε ο κ. Ταχιάος.
Όπως προσέθεσε μάλιστα, η πιο πρόσφατη ενημέρωση που έχει από την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ είναι πως η εκκρεμότητα της παραχώρησης θα κλείσει μέχρι το τέλος του έτους.
Ως προς τα μέτρα αποτροπής, ο Υφυπουργός σημείωσε ότι, ενώ ο βασικός προσανατολισμός του υπουργείου είναι να προχωρήσει η παραχώρηση και να προτεραιοποιηθεί το έργο της κατασκευής του δεύτερου κλάδου, οπότε θα υπάρξουν και επεμβάσεις στην υφιστάμενη οδό, θα πρέπει να γίνει συνάντηση με την Τροχαία Θεσσαλονίκης και την Τροχαία Κιλκίς προκειμένου να συζητηθούν μέτρα μικρού κόστους που θα βελτιώσουν την κατάσταση από άποψη τουλάχιστον οδικής ασφαλείας. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι θα πρέπει να υπάρχει και ατομική ευθύνη, με τήρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Η δεύτερη ερώτηση που τέθηκε στον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών ήταν από την βουλευτή του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, σχετικά με την απένταξη των συμπληρωματικών έργων του Ταμιευτήρα Μπραμιανών, των Αντιπλημμυρικών έργων Γρα Λυγιάς και του Φράγματος Μύρτου, της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου Κρήτης, από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Ο κ. Ταχιάος επεσήμανε ότι το φράγμα των Μπραμιανών είναι μία από τις προτεραιότητες που έθεσε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός με την ανάληψη της νέας κυβέρνησης και ότι η επιλογή της απένταξης από τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας ήταν μονόδρομος αφού στις δεσμεύσεις του τελευταίου είναι ότι πρέπει το έργο να έχει τελειώσει μέχρι 31/12/2025. Αυτό μας οδήγησε στην απόφαση να απενταχθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και να ενταχθεί σε νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, στο ΕΣΠΑ, διαβεβαίωσε ο κ. Ταχιάος, συμπληρώνοντας ότι χρονικά δεν θα υπάρξει καμία καθυστέρηση.
Κλείνοντας, στη δευτερολογία του, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε στην δυσπιστία που υπάρχει για την ολοκλήρωση του έργου και κατέληξε ότι οι καταστροφές από τα φυσικά φαινόμενα στην Θεσσαλία μας προσγείωσαν όλους στην πραγματικότητα πως τα αντιπλημμυρικά έργα είναι έργα στα οποία πρέπει να επενδύσουμε και δεν υπάρχει περίπτωση να αφήσουμε ούτε ένα από αυτά πίσω.
Ν. Ταχιάος για Μετρό Εξαρχείων: Και 7.000.000 μηνύσεις να κατατεθούν, το έργο θα γίνει
Νωρίτερα, εστίασε στις αντιδράσεις που έχουν προκληθεί για τη δημιουργία σταθμού της γραμμής 4 του Μετρό στα Εξάρχεια, αναφέροντας πως: «Ας κατατεθούν 7.000.000 μηνύσεις. Το έργο θα γίνει» ανέφερε.
«Οι άνθρωποι, οι οποίοι εν πάση περιπτώσει έχουν πολύ συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, ανακάλυψαν τώρα ότι πηγαίνουμε στο αστυνομικό τμήμα Εξαρχείων, καταθέτουμε μηνύσεις και σταματάμε; Πήγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας, προσέφυγαν, δεν τους έδωσε αναστολή, δεν έκανε δεκτή την αίτηση αναστολής, προχωράμε κανονικότατα στις εργασίες» είπε ο κ. Ταχιάος στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8.
Σχετικά με την παρέμβαση του εισαγγελέα Πρωτοδικών, ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι είχε προηγηθεί της παρέμβασης, η κατάθεση πέντε μηνύσεων κατά αγνώστων στο Αστυνομικό Τμήμα Εξαρχείων. «Είπε λοιπόν ο Εισαγγελέας, μέχρι να ελέγξουμε την υπόθεση αυτή, παρακαλώ, σύσταση έκανε, να μη συνεχιστούν οι εργασίες. Ε, αυτή η σύσταση δεν υπάρχει πλέον» ανέφερε ο υφυπουργός.
Σχετικά με το επίμαχο ζήτημα της κοπής των δέντρων για το οποίο διαμαρτύρονται κάτοικοι και φορείς, με τον νέο δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα, να συντάσσεται με τις φωνές αυτές, ο κ. Ταχιάος διαβεβαίωσε πως με την ολοκλήρωση του έργου, η πλατεία θα έχει ξανά δέντρα πιθανόν πολλαπλάσια που είχε αυτά πριν τις εργασίες.
«Καταρχάς, πρέπει να πούμε ότι δεν πρόκειται για κάτι καινούργιο. Το ίδιο έχει συμβεί σε όλους τους χώρους οι οποίοι καταλήφθηκαν για να γίνουν σταθμοί του μετρό, είτε μιλάμε για τη γραμμή 4, όπου τα έργα τώρα βρίσκονται εν εξελίξει ή μιλάμε για προηγούμενα έργα είτε μιλάμε για έργα που γίνονται στην Αθήνα ή τη Θεσσαλονίκη ή τον Πειραιά. Προφανώς για να κάνεις ένα υπόγειο κτήριο πρέπει να μπορέσεις στο επίπεδο οδού να αποκτήσεις χώρο. Τον χώρο τον αποκτάς για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι για να μπορείς να κάνεις το όρυγμά σου και ο δεύτερος για να έχεις μία εργοταξιακή κατάληψη. Πρέπει να μπουν μηχανήματα, πρέπει να μπουν φορτηγά, πρέπει να μπουν υλικά. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος. Στην περίπτωση της γραμμής 4 και αυτό αφορά και τα Εξάρχεια, έχει γίνει από την Ελληνικό Μετρό μία πολύ σημαντική προσπάθεια να μειωθούν οι καταλήψεις και μάλιστα πρέπει να πω ότι ένα μεγάλο μέρος των σταθμών γίνεται με υπόγεια διάνοιξη, με διάνοιξη με τη νέα αυστριακή μέθοδο για την κατασκευή με διάτρηση η οποία είναι υπόγεια, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει στο σύνολο του σταθμού. Προφανώς πρέπει να καταληφθούν χώροι οι οποίοι στη συνέχεια θα αποκατασταθούν» εξήγησε αναλυτικά ο κ. Ταχιάος.
«Μετρό και δέντρα λέμε και εμείς. Αλλά πρέπει να υπάρξει το μετρό για να υπάρξουν τα δέντρα. Δε γίνεται διαφορετικά. Και μετρό και δέντρα δεν γίνεται. Δεν ξεφυτρώνει το μετρό από μόνο του, από κάτω. Από κάτω πρέπει να γίνει ένα υπόγειο κτήριο το οποίο έχει κάποιες σημαντικές διαστάσεις, έχει ένα μήκος περίπου 100 και κάτι μέτρων, κατά μήκος των γραμμών και ένα πολύ σημαντικό πλάτος. Πώς θα γίνει αυτό το κτήριο; Προφανώς πρέπει να κοπούν δέντρα. Μηχανικός είναι ο δήμαρχος, φαντάζομαι το καταλαβαίνει» προσέθεσε.
«Η ανησυχία για τα δέντρα δεν ξεκίνησε από τον κ. Δούκα»
Ειδικά σε σχέση με τον Χάρη Δούκα, υποστήριξε πως «η ανησυχία για τα δέντρα δεν ξεκίνησε από τον κ. Δούκα».
«Προηγουμένως, πολύ νωρίτερα, υπήρξε δημόσια διαβούλευση. Αυτό έγινε επί προηγούμενης κυβέρνησης, της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η οποία αφορούσε τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Ήταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, η οποία δημοπράτησε το έργο ακριβώς με τη συγκεκριμένη χάραξη, με τη συγκεκριμένη χωροθέτηση των σταθμών και με τη συγκεκριμένη περιβαλλοντική μελέτη. Το τι αποκαταστάσεις θα γίνουν και πώς θα γίνουν το προβλέπει η περιβαλλοντική μελέτη. (…) Όταν έγινε η πρώτη συζήτηση για την εγκατάσταση εργοταξίων στην Αθήνα υπήρξε πολύ μεγάλη διαβούλευση με τον Δήμο Αθηναίων. Υπήρξαν αντιρρήσεις του κ. Μπακογιάννη για τις διαμορφώσεις των επιπέδων οδού και τελικά αυτή η κουβέντα, η οποία ήταν και μακρά, δεν κράτησε λίγο, αυτή η κουβέντα οδήγησε στο να γίνουν οι αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί στην Αθήνα, οι οποίοι χρηματοδοτούνται από το υπουργείο Υποδομών, ώστε οι αποκαταστάσεις να τύχουν της ευρύτερης δυνατής αποδοχής. Να είναι προϊόν επώνυμης αρχιτεκτονικής και βεβαίως εκεί συμπεριλαμβάνεται και η φύτευση των νέων δένδρων» ανέφερε ο κ. Ταχιάος.
«Δεν είμαι γεωπόνος για να μπορέσω να αναφερθώ στο αν μπορούν να φυτευτούν τα ίδια δέντρα ή άλλα δέντρα» σημείωσε ακόμα ο Υφυπουργός ερωτηθείς ποια θα είναι η εικόνα της πλατείας μετά το τέλος των εργασιών.
«Η βασική λογική η οποία υπάρχει είναι ότι θα αποκατασταθεί το πράσινο στο μέγιστο δυνατό επίπεδο και εις δυνατόν θα πολλαπλασιαστεί. Τώρα τι δέντρα θα φυτευτούν μετά από 6, 7, 8 χρόνια εγώ δεν μπορώ να σας το πω. Θα προκύψει από αρχιτεκτονικό διαγωνισμό. Ο δήμαρχος της εποχής μπορεί να είναι, μπορεί να μην είναι ο κ. Δούκας είναι αυτός που θα έχει τον πρώτο λόγο. Σας ξαναλέω ότι όλα γίνονται με τη συναίνεση και την εμπλοκή του οικείου δήμου, εν προκειμένω του Δήμου Αθηναίων» επισήμανε.
«Γιατί όμως αυτό το ερώτημα υπάρχει μόνο για τα Εξάρχεια και δεν υπάρχει για την Κυψέλη, δεν υπάρχει για του Ζωγράφου, δεν υπάρχει για όλες τις πλατείες; Θέλω να πω ότι υπάρχει μια υποκρισία. Δεν αντιδρούν για τα δέντρα. Οι άνθρωποι που αντιδρούν, αντιδρούν για τον απλό λόγο ότι δεν θέλουν τον σταθμό. Όταν το πανό το οποίο βγαίνει στη διαδήλωση είναι ότι θέλουμε να μείνουν τα Εξάρχεια γειτονιά, όχι στον σταθμό του μετρό και αυτό είναι το πανό της διαδήλωσης που αφορά στην υπόθεση των δέντρων που υποτίθεται ότι κόβονται, προφανώς αυτό είναι το θέμα. Αλλά και πάλι τα δέντρα δεν κόβονται. Αυτή τη στιγμή τα δέντρα κλαδεύονται. Από τα 72 δέντρα που υπάρχουν, το 75% πιστεύει ο Δήμος Αθηναίων δια της κηποτεχνίας που το παρακολουθεί ότι θα μπορέσουν να μεταφυτευτούν αλλού» προσέθεσε ο Υφυπουργός.
Σχετικά με τις αντιδράσεις και από στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ για το ίδιο θέμα, ο κ. Ταχιάος σχολίασε «αν ο ΣΥΡΙΖΑ έχει δύο ψυχές ή τρεις ψυχές ή δεκατέσσερις, αυτό μένει να αποδειχθεί τις επόμενες ημέρες. Εγώ δεν θα μιλήσω για λογαριασμό του ΣΥΡΙΖΑ. Ο ΣΥΡΙΖΑ ας κοιτάξει λίγο τον καθρέφτη και να δει πόσοι ΣΥΡΙΖΑ υπάρχουν».
Επιπλέον, ο κ. Ταχιάος επισήμανε ότι χάρη στην παρέμβαση του κ. Μπακογιάννη υπάρχει και μια άλλη πρωτοβουλία, ότι θα φυτευτούν στην Αθήνα στην περίοδο αυτή, δηλαδή στην περίοδο κατασκευής του έργου, όχι μετά, για να υπάρξει μια διασφάλιση ισοζυγίου, άλλες δύο χιλιάδες δέντρα με χρηματοδότηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Υπάρχει σχετικό μνημόνιο συνεργασίας και αυτό είναι ένα πρόγραμμα το οποίο έχει ξεκινήσει και γίνεται από την Ανάπλαση ΑΕ.
«Δημοπρατήθηκε ένα έργο επί ΣΥΡΙΖΑ και έρχονται κάποιοι του ΣΥΡΙΖΑ και λένε οκέυ, θα αλλάξουμε τη χάραξη πορείας. Σοβαρά μιλάμε; Έχουμε ένα έργο το οποίο δόθηκε με το κλειδί στο χέρι σε έναν εργολάβο και με ένα συγκεκριμένο τίμημα. Το να πάμε και να ξεκλειδώσουμε αυτό το τίμημα επειδή μας κατέβηκε στην πορεία ότι δεν τα κάναμε καλά ή αποφασίσαμε ότι δεν τα κάναμε καλά επειδή δεν αρέσει στους δυνητικούς ψηφοφόρους μας ή στους φίλους μας που τους χαϊδεύουμε στα Εξάρχεια, σημαίνει ότι θα πρέπει να ξεκλειδώσει αυτή η σύμβαση και να αυξηθεί το κόστος του έργου κατά πολύ. Λοιπόν, αυτό δεν είναι διαχείριση ενός έργου, η οποία θα έλεγε κανείς ότι είναι συνετή και μάλλον θα έλεγα ότι είναι και ύποπτη» επισήμανε ο κ. Ταχιάος.