Βελτιώνεται ο καιρός σήμερα Καθαρά Δευτέρα (18/3/24) που τόσο πολύ περιμένουν μικροί και μεγάλοι για να πετάξουν χαρταετό. Ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) έδωσε χρήσιμες συμβουλές σχετικά με το πέταγμα του χαρταετού την Καθαρά Δευτέρα.
Ο ΑΔΜΗΕ σας συμβουλεύει να μην πετάτε το χαρταετό σας κοντά σε πυλώνες και γραμμές Υψηλής Τάσης ή κοντά σε Υποσταθμούς, καθώς υπάρχει σοβαρός κίνδυνος ηλεκτροπληξίας για εσάς και διακοπή της παροχής ρεύματος στην ευρύτερη περιοχή.
Αν ο χαρταετός σας μπλεχτεί σε καλώδια, τότε για την ασφάλειά σας:
- Μην επιχειρήσετε να τον απελευθερώσετε τραβώντας τον σπάγκο ή χρησιμοποιώντας άλλα αντικείμενα, ακόμη και ξύλινα.
- Μην προσπαθήσετε να αναρριχηθείτε πάνω σε πυλώνες Υψηλής Τάσης, ούτε και σε σημεία που βρίσκονται κοντά σε ηλεκτροφόρα καλώδια.
- Σε περίπτωση που συμβεί κάτι από τα παραπάνω, επικοινωνήστε άμεσα με το Αστυνομικό Τμήμα της περιοχής.
Γιατί πετάμε χαρταετό την Καθαρά Δευτέρα
Όσοι συνηθίσαμε από παιδιά να πετάμε τον καθιερωμένο χαρταετό την Καθαρά Δευτέρα, μας φαίνεται πως αυτό το έθιμο «κρατά» από πάντα. Στην πραγματικότητα όμως ο χαρταετός διένυσε μία απόσταση παράλληλη του δρόμου του μεταξιού, αφού εξαπλώθηκε στην Ασία από την Άπω Ανατολή πριν φτάσει στα ελληνικά παράλια.
Πότε όμως εφευρέθηκε ο χαρταετός και γιατί έχουμε συνηθίσει να τον πετάμε αυτή τη συγκεκριμένη ημέρα του χρόνου; Την απάντηση δίνει η εγκυκλοπαίδεια Britannica, όπου αναφέρεται πως κατά πάσα πιθανότητα ο χαρταετός εφευρέθηκε στην αρχαία Κίνα.
Συγκεκριμένα, ο αετός αποτελεί το αρχαιότερο εν γνώση μας ιπτάμενο κατασκεύασμα του ανθρώπου, υπό την έννοια ενός σώματος βαρύτερου του αέρα, που χρησιμοποιεί την αντίστασή του για να παράξει ώση και να πετάξει.
Η ιστορία του χαρταετού
Πιθανότατα ο χαρταετός εφευρέθηκε αλλά και διαδόθηκε στην αρχαία Κίνα, περίπου 3.000 χρόνια πριν. Τα υλικά κατασκευής ήταν τυπικά μεταξωτά υφάσματα ή πανιά ναυσιπλοΐας για τα «φτερά» του, και μπαμπού για τον σκελετό. Ήταν αρχικά τετράγωνοι και όχι ρομβοειδείς, ενώ δεν διέθεταν ουρά, προσαρμογές που έγιναν αργότερα χάριν σταθερότητας.
Μετά την εμφάνισή του στην Κίνα, ο χαρταετός μετανάστευσε στην Κορέα, την Ιαπωνία, τη Μιανμάρ (Βιρμανία), την Ινδία, την Αραβία και τη Βόρεια Αφρική, στη συνέχεια νοτιότερα στη χερσόνησο της Μαλαισίας, στην Ινδονησία και στα νησιά της Ωκεανίας μέχρι το Νησί του Πάσχα.
Το πέταγμα του χαρταετού ξεκίνησε πολύ αργότερα στην Ευρώπη από ότι στην Ασία. Ενώ ξεκάθαρα σχέδια χαρταετών εμφανίστηκαν για πρώτη φορά σε έντυπη μορφή στην Ολλανδία και την Αγγλία τον 17ο αιώνα, χαρταετοί τύπου pennon που εξελίχθηκαν από στρατιωτικά πανό, χρονολογούνται από τη ρωμαϊκή εποχή και πετιούνταν κατά τη διάρκεια του Μεσαίωνα.
Μέσα στον 18ο αιώνα οι χωρίς ουρά χαρταετοί ήταν ακόμα άγνωστοι στην Ευρώπη. Το πέταγμα επίπεδων, αχλαδόσχημων χαρταετών με ουρές είχε γίνει δημοφιλές χόμπι, κυρίως μεταξύ των παιδιών.
Η πρώτη καταγεγραμμένη επιστημονική εφαρμογή χαρταετού έγινε το 1749, όταν o Σκωτσέζος Alexander Wilson χρησιμοποίησε μία συστοιχία χαρταετών (δύο ή περισσότεροι χαρταετοί εφαρμοσμένοι σε ένα σκοινί) ως μετεωρολογική συσκευή για τη μέτρηση των διακυμάνσεων της θερμοκρασίας σε διαφορετικά υψόμετρα.
Γιατί πετάμε χαρταετό την Καθαρά Δευτέρα
Ο χαρταετός είχε ήδη για χιλιετίες συμβολική και θρησκευτική σημασία για πολιτισμούς της Ινδίας, του Πακιστάν, της Ιαπωνίας και της Κίνας μεταξύ άλλων. Στην Ελλάδα έφθασε στην Ελλάδα πρώτα από τα λιμάνια Ανατολής (Σμύρνη-Χίο-Κωνσταντινούπολη), τα λιμάνια της Επτανήσου, της Σύρας, των Πατρών και ακολούθησαν τα αστικά κέντρα, όπου μπορούσε κανείς να αγοράσει εύκολα σπάγκο και χρωματιστό χαρτί.
Η κύρια εικασία σχετικά με την καθιέρωσή του την Καθαρά Δευτέρα έχει να κάνει με τον συμβολισμό γύρω από τον εξαγνισμό της ψυχής στην ορθοδοξία. Η ημέρα σηματοδοτεί την αρχή της Σαρακοστής, περιόδου «κάθαρσης» του σώματος και του πνεύματος μέσω της νηστείας.
Σχετικά με τον χαρταετό, η πτήση του και η άνοδός του ψηλά στον ουρανό συμβολίζει την ψυχική ανάταση, και την προσέγγιση του θεού από τους πιστούς που τηρούν τη «δοκιμασία» της νηστείας.