Οι πεζοί έχουν διπλάσιες πιθανότητες να χτυπηθούν από ηλεκτρικό ή υβριδικό αυτοκίνητο παρά από όχημα που κινείται με βενζίνη ή ντίζελ, σύμφωνα με έρευνα της Σχολής Υγιεινής και Τροπικής Ιατρικής του Λονδίνου.
Για χρόνια, η μετάβαση από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στα ηλεκτρικά θεωρείται κρίσιμο στοιχείο για τη μείωση των πάνω από επτά δισεκατομμυρίων μετρικών τόνων διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει κάθε χρόνο ο παγκόσμιος τομέας μεταφορών.
Μια μελέτη του 2021 που διεξήχθη από το Διεθνές Συμβούλιο για Καθαρές Μεταφορές (ICCT) που συγκρίνει τις εκπομπές του κύκλου ζωής του ICE έναντι των EV κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «οι εκπομπές κατά τη διάρκεια ζωής των μέσων μεσαίου μεγέθους (BEV) που καταγράφονται σήμερα είναι ήδη χαμηλότερες από τα αντίστοιχα αυτοκίνητα βενζίνης κατά 66%-69% στην Ευρώπη, 60-80% στις Ηνωμένες Πολιτείες, 37%-45% στην Κίνα και 19%-34% στην Ινδία».
Ωστόσο, όπως συμβαίνει συνήθως με κάθε τεχνολογία, τα EV έχουν και τα μειονεκτήματά τους. Το πιο σημαντικό φαίνεται να είναι η υψηλότερη τιμή πώλησης σε σχέση με ένα βενζινοκίνητο αυτοκίνητο, αλλά επίσης ένα EV μπορεί να χάσει έως και 12% της εμβέλειάς του όταν οι θερμοκρασίες πέφτουν στους 20 βαθμούς, ποσοστό που φτάνει έως και 40% εάν επικρατήσουν συγκεκριμένες συνθήκες.
Πλέον, στα μειονεκτήματα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων έρχεται να προστεθεί ένα ακόμη. Ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχημάτων. Η μελέτη που διεξήχθη από τον επικεφαλής ερευνητή Δρ. Phil J. Edwards στο London School of Hygiene and Tropical Medicine διαπίστωσε ότι οι πεζοί έχουν διπλάσιες πιθανότητες να χτυπηθούν από ηλεκτρικό ή υβριδικό αυτοκίνητο από ό,τι από ένα βενζινοκίνητο ή πετρελαιοκίνητο όχημα.
Ο ερευνητής σημειώνει ότι «τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν σίγουρα μέρος του μέλλοντος. Είναι ένας θαυμάσιος τρόπος για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Αλλά πρέπει να μετριάζουμε τον κίνδυνο" για τους πεζούς. Οι οδηγοί των ηλεκτρικών οχημάτων πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τους πεζούς», πρόσθεσε.
Οι ερευνητές παραδέχθηκαν ότι τα τρέχοντα στατιστικά στοιχεία για τα ατυχήματα δεν είναι ακόμη αρκετά ισχυρά για να καταλήξουν σε επιστημονικά συμπεράσματα. Ωστόσο, έχουν υποθέσει ότι οι σχετικά αθόρυβες λειτουργίες ενός ηλεκτρικού οχήματος καθώς και η υψηλή κυκλοφορία πεζών σε θορυβώδεις αστικές περιοχές θα μπορούσαν να είναι βασικοί λόγοι, με τους πεζούς να είναι σχεδόν τρεις φορές πιο πιθανό να χτυπηθούν από ηλεκτρικό ή υβριδικό αυτοκίνητο σε αυτές τις περιοχές. Ο Dr. Edwards εκτιμά επίσης ότι τα δημογραφικά στοιχεία θα μπορούσαν επίσης να παίξουν ρόλο, σημειώνοντας ότι «οι νεότεροι, λιγότερο έμπειροι οδηγοί είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε τροχαίο και είναι επίσης πιο πιθανό να κατέχουν ηλεκτρικό αυτοκίνητο».
Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό ίσως να είναι ασφαλέστερα
Ενθαρρυντικά είναι ωστόσο τα στοιχεία για τα ηλεκτρικά οχήματα χωρίς οδηγό. Για χρόνια, οι υποστηρικτές της αυτόνομης οδήγησης και οι ειδικοί ισχυρίζονταν ότι τα οχήματα χωρίς οδηγό έχουν τη δυνατότητα να είναι ασφαλέστερα από τους ανθρώπους. Δυστυχώς, αυτοί οι ισχυρισμοί δεν έχουν επαληθευτεί και ο λόγος είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετά διαθέσιμα δεδομένα.
Παρ’ όλα αυτά, πέρυσι, η Waymo της Google ανέλυσε 7,13 εκατομμύρια μίλια χωρίς οδηγό στις πόλεις Φοίνιξ, Λος Άντζελες και Σαν Φρανσίσκο. Στη συνέχεια, συνέκρινε τα δεδομένα με σημεία αναφοράς για την ανθρώπινη οδήγηση, και αυτή ήταν η πρώτη φορά που η εταιρεία μελέτησε την λειτουργία οχημάτων χωρίς οδηγό, αντί για ένα συνδυασμό αυτόνομης οδήγησης και οδήγησης υπό ανθρώπινη παρακολούθηση.
Όπως συμπεραίνει η έρευνα, τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό της Waymo είχαν 6,7 φορές λιγότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε σύγκρουση με αποτέλεσμα τραυματισμό. Αυτά τα οχήματα έχουν επίσης 2,3 φορές λιγότερες πιθανότητες να προκαλέσουν σύγκρουση. Συνολικά, αυτό μεταφράζεται σε περίπου 17 λιγότερους τραυματισμούς και 20 λιγότερα ατυχήματα σε σύγκριση με την περίπτωση όπου ένα όχημα με οδηγό θα είχε διανύσει την ίδια απόσταση στις συγκεκριμένες πόλεις.
Παρά τα ενθαρρυντικά μηνύματα, τα αυτόνομα οχήματα δεν υποστηρίζονται ούτε από την αγορά ούτε από την κοινή γνώμη. Μια έκθεση του Forbes Advisor διαπίστωσε ότι έως και το 93% των πολιτών των ΗΠΑ ανησυχούν για κάποια πτυχή των αυτοοδηγούμενων αυτοκινήτων. Ωστόσο, η συνεχιζόμενη ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να βοηθήσει στην επιτάχυνση αυτής της τεχνολογίας και στη μείωση των χρονοδιαγραμμάτων υιοθέτησης από δεκαετίες σε ίσως λιγότερο από μια δεκαετία.
Σύμφωνα με τη Micron Technology, «Το AI είναι μια κρίσιμη τεχνολογία που απαιτείται για την υλοποίηση της αυτόνομης οδήγησης. Η ακραία υπολογιστική απόδοση που απαιτείται για ένα αυτόνομο όχημα που βασίζεται σε τεχνητή νοημοσύνη απαιτεί ένα καινοτόμο σύστημα μνήμης και αποθήκευσης για να επεξεργάζεται και να συγκρατεί τον τεράστιο όγκο δεδομένων που είναι απαραίτητος ώστε ένας υπολογιστής να λαμβάνει αποφάσεις όπως ο άνθρωπος».
Και φυσικά, η τεχνητή νοημοσύνη είναι χρήσιμη και για τα οχήματα με οδηγό. Μια μελέτη της McKinsey να δείχνει ότι η αυξανόμενη υιοθέτηση προηγμένων συστημάτων υποστήριξης οδηγού (ADAS) στην Ευρώπη θα μπορούσε να μειώσει τον αριθμό των ατυχημάτων κατά περίπου 15% έως το 2030.