Την έγκαιρη διόρθωση των νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν τη διαγραφή φοιτητών ζητά, με απόφασή της, η Εκτελεστική Γραμματεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ).
Αναλυτικά, η ΠΟΣΔΕΠ κάνει λόγο για «άδικες και ανεδαφικές ρυθμίσεις» και ζητά την έγκαιρη διόρθωσή τους, προκειμένου να αρθεί «η ανησυχία που επικρατεί στις τάξεις των φοιτητών και των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας» και να αποσοβηθούν «οι εντάσεις και η αναταραχή στα πανεπιστήμια, επιτρέποντας τη νηφάλια και ουσιαστική προσέγγιση των θεμάτων που σχετίζονται με το πρόβλημα της έγκαιρης αποφοίτησης».
Τονίζει ότι οι διατάξεις του νόμου 4957/2022 δεν μπορούν να εφαρμοστούν, αλλά ταυτόχρονα σημειώνει πως «δεν μπορεί να παραμείνει η κατάσταση ως έχει».
Αναλυτικά, στην απόφαση αναφέρεται ότι η ΠΟΣΔΕΠ ζητά την έγκαιρη τροποποίηση του νόμου ώστε:
- Ο νόμος να ορίζει μεν ανώτατη διάρκεια σπουδών και να δίνει τη δυνατότητα διαγραφής ανενεργών φοιτητών, αλλά να είναι τα πανεπιστήμια εκείνα που θα αποφασίζουν, στο πλαίσιο του πανεπιστημιακού αυτοδιοίκητου, για τους όρους συνέχισης της φοίτησης πέραν της ανώτατης διάρκειας, δίνοντας περισσότερες ευκαιρίες στους ενεργούς φοιτητές
- Να παρέχεται στις Συγκλήτους των ΑΕΙ δυνατότητα να καθορίσουν όρους και διαδικασίες επανεγγραφής των φοιτητών που θα διαγράφονται.
- Για τους εγγραφέντες το 2021-22 και μετά, η ανώτατη διάρκεια φοίτησης να επεκταθεί σε διπλάσια ώστε να καλύπτει επαρκώς και τους φοιτητές προγραμμάτων σπουδών που έχουν μέσο χρόνο αποφοίτησης μεγαλύτερο του από αυτό που προβλέπει ο νόμος αυτήν τη στιγμή.
- Για τους εγγραφέντες προ του 2021 ενεργούς φοιτητές (φοιτητές που μετά τη δημοσίευση του νόμου έχουν κάνει ηλεκτρονική εγγραφή και έχουν συμμετάσχει επιτυχώς σε εξετάσεις) να επεκταθούν οι μεταβατικές προθεσμίες.
- Οι φοιτητές που από τη δημοσίευση του ν. 4957/2022 παραμένουν ανενεργοί να διαγράφονται με τα ισχύοντα μεταβατικά χρονικά όρια (εκκαθάριση μητρώων από ανενεργούς φοιτητές).
Τέλος, η ΠΟΣΔΕΠ σημειώνει ότι είναι σκόπιμο, για την ουσιαστική αντιμετώπιση της φοιτητικής αποτυχίας και εγκατάλειψης των σπουδών:
- Να υπάρξει ουσιαστική λειτουργία του θεσμού του συμβούλου-καθηγητή για άμεση επαφή των διδασκόντων με τους φοιτητές και καλή γνώση των προβλημάτων τους (μαθησιακών, κοινωνικών, προσωπικών), με αποκλειστικό γνώμονα την απρόσκοπτη και επιτυχή πορεία των σπουδών τους.
- Να δημιουργηθούν παρατηρητήρια σπουδών ανά τμήμα/σχολή για τη στενή παρακολούθηση, με αξιολογικούς δείκτες, επιδόσεων ανά μάθημα και ανά φοιτητή.
- Να εκπονήσουν τα πανεπιστήμια, στη βάση των ευρημάτων των παρατηρητηρίων, μελέτες για τις αιτίες της φοιτητικής αποτυχίας και να φροντίσουν να αντιμετωπίσουν εκείνες που τα αφορούν.
- Να επανεξεταστεί ο τρόπος πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση ώστε να υπάρχει καλύτερη αντιστοίχιση με τις πρώτες προτιμήσεις και το γνωστικό επίπεδο των εισαγομένων.
- Να θεσμοθετηθεί οριζόντια κινητικότητα των φοιτητών.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ