Η κυβέρνηση δείχνει εξαιρετικά ικανή να επιρρίπτει ευθύνες για πράξεις και παραλέιψεις σε όλους, αφήνοντας, όμως, στο απυρόβλητο το δικό της έλλειμμα διακυβέρνησης. Τι συγκροτεί, όμως, έλλειμμα διακυβέρνησης;
- Η αδυναμία εφαρμογής μιας εξαγγελθείσας πολιτικής: Τυπική τέτοια περίπτωση είναι η αποκαλούμενη «μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού», η οποία κατέληξε να είναι οριζόντιες, τυφλές και, σε μεγάλο βαθμό, λάνθασμένες περικοπές. Ο ΕΦΚΑ είναι η ιδεοτυπική μορφή μιας αναποτελεσματικής ασφαλιστικής δομής. Κι αυτό, βεβαίως, δεν είναι άμοιρο του διάτρητου θεσμικού πλαισίου που του εγκατέλειπε ο κ. Κατρούγκαλος.
- Η ανορθολογική εμμονή σε μια λάθος πολιτική. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές είναι η αδιάσειστη απόδειξη της χρεωκοπίας της πολιτικής της υπερφορολόγησης. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τις ΔΟΥ ξεπέρασαν τα 94 δισ. ευρώ, ο δε αριθμός των οφειλετών υπερέβη τα 4,31 εκατομμύρια. Με τους ρυθμούς που αυξάνονται, κάθε μήνα, τα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο είναι βέβαιο ότι μέχρι το τέλος του 2017 θα ξεπεράσουν το 60% του ΑΕΠ. Παρ’ όλον ότι η φοροεισπρακτική πολιτική έχει αποτύχει, η κυβέρνηση διατηρεί τις δημόσιες δαπάνες σε πολύ υψηλά επίπεδα (55,4% ΑΕΠ) προκειμένου να συντηρεί, κατά βάση, τους κομματικούς στρατούς της.
- Η συμβολική νομοθέτηση που αποσκοπεί στη δημιουργία της εντύπωσης ότι η κυβέρνηση επιλαμβάνεται ενός θέματος. Τέτοιο παράδειγμα αποτελεί η διαφάνεια στις δημόσιες συμβάσεις. Ο κ. Σπίρτζης, πριν από λίγες μερες (20-3-2017), εξέδωσε εγκύκλιο με την οποία ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού συστήματος κληρώσεων. Είναι ο ίδιος που διατεινόταν ότι δεν έχει προσωπικό για να λειτουργήσει το προηγούμενο «εθνικό σύστημα δημοσίων συμβάσεων» το οποίο είχε υποκατασταθεί από χειρόγραφες διαδικασίες! Εν τω μεταξύ, οι αλλεπάληλες απευθείας αναθέσεις σε ΜΚΟ και συναφή μορφώματα συνεχίζονται απρόσκοπτα.
- Η δημιουργία διοικητικών επιβαρύνσεων στους πολίτες προκειμένου να κάνουν την δουλειά του κράτους. Εδώ, το χαρακτηριστικό παράδειγμα λέγεται «ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα». Οι ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ το περιφρονούσαν ως «επίδομα φτώχειας», όταν διακινούσαν τον πομφόλυγα του «προγράμματος της Θεσσαλονίκης». Όταν, μετά από δύο χρόνια, κατάφεραν να δώσουν στους άστεγους και κατατρεγμένους την απλόχερη βοήθεια των 200 «αριστερών» ευρώ, απαίτησαν απ’ αυτούς να συμπληρώνουν 13 δικαιολογητικά! Μεταξύ των προϋποθέσεων καταβολής του βοηθήματος συμπεριλαμβάνεται η υποχρέωση του δικαιούχου να τελειώσει το δημοτικό σχολείο και «να επισκέπτεται τα Κ.Π.Α 2 προκειμένου να συνεργάζεται με τους εργασιακούς συμβούλους για την παροχή υπηρεσιών εξατομικευμένης προσέγγισης» (sic!).
- Ο προσανατολισμός στις διαδικασίες και όχι στο αποτέλεσμα. Χαρακτηριστική περίπτωση συνιστά, εδώ, η διελκυνστίνδα ως προς την πάταξη της λαθρομπορίας καυσίμων. Αφού η κυβέρνηση ανακοινώνει ότι έχει καταρτίσει επιχειρησιακό σχέδιο για την αντιμετώπισή της κι έχει κατανείμει ρόλους μεταξύ δομών και αξιωματούχων μας πληροφορεί ότι από τους χιλιάδες ελέγχους που έκανε, παραβατικότητα προέκυψε μόνο ως προς το 5,19% των περιπτώσεων που ελέγχθηκαν! Οι αρμόδιες αρχές διενήργησαν σαράντα πέντε (45) ελέγχους σε πρατήρια υγρών καυσίμων, πήραν δείγμα πετρελαιοειδών από οκτώ περιπτώσεις και, εν τέλει, επέβαλαν τρία διοικητικά πρόστιμα! Όλα αυτά, εν έτει 2017, όταν η αγορά καταβυθίζεται στην ανομία.
Η δειγματοληπτική απαρίθμηση των ανωτέρω περιπτώσεων κακής διακυβέρνησης δεν παραπέμπει ούτε στις εμμονές και τις πιέσεις των δανειστών ούτε στην αντιπολίτευση. Έχει αποκλειστικά να κάνει με την ανικανότητα της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ.
Επιμέλεια: Στέλλα Κεμανετζή