Λάτρης του κρασιού, μέτοχος και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Semeli, η Μυρτώ Σάλλα συνδυάζει την αύρα της Κρήτης από όπου και κατάγεται με το έμφυτο επιχειρηματικό ταλέντο που διαπνέει ολόκληρη την οικογένεια. Η ίδια, μιλάει στο insider.gr για το παρόν, το μέλλον του κρασιού, αλλά και τη γεύση που δίνει στις ζωές μας. Το μικρόβιο του κρασιού είναι κομμάτι οικογενειακής παράδοσης, μάς αφηγείται η ίδια. «Από μικρή δοκίμαζα τα αρώματα της αμπέλου στα κυριακάτικα τραπέζια μας αφού ο πατέρας μου ήταν πάντα λάτρης του καλού κρασιού. Κάπως έτσι ξεκίνησε μια σχεδόν ερωτική σχέση με το κρασί που συνεχίζεται μέχρι σήμερα». Όταν επέστρεψε από τις σπουδές της στη Φλωρεντία, γεμάτη εικόνες από τους αμπελώνες της Τοσκάνης, έμοιαζε σχεδόν «μοιραίο να είμαι εγώ εκείνη που θα συνέχιζε την οικογενειακή παράδοση». Πάνε λοιπόν έξι χρόνια από τότε που μαζί με τον σύζυγό της Κώστα Γιαννακόπουλο, ανέλαβαν την τύχη της Σεμέλη Οινοποιητικής, μιας εταιρείας με Ιστορία στο χώρο του κρασιού, η οποία ξεχώριζε ανέκαθεν για την τεχνολογική της αιχμή.
Το καλό κρασί έχει εκτιμηθεί από αρκετά εστιατόρια. Όχι όμως από όλα. Εκτιμάτε ότι πρέπει να υπάρξει νομικό πλαίσιο όπως συνέβη και με το ελαιόλαδο, ώστε να καταργηθεί το χύμα;
Ο στόχος μας δεν είναι να καταργηθεί η κατανάλωση του κρασιού σε καράφα στο εστιατόριο. Πολλές φορές, αποτελεί διέξοδο γι’ αυτούς που οικονομικά δεν αντέχουν να πληρώσουν το εμφιαλωμένο, αλλά δε θέλουν και να πιούν κάτι άλλο, όπως π.χ. μπύρα. Αυτό που επιδιώκουμε, είναι να παταχθεί η διακίνηση του κρασιού σε μεγάλα δοχεία ή πλαστικά μπουκάλια στους πάγκους της λαϊκής, χωρίς επισήμανση ή τήρηση των κανόνων υγιεινής και ασφάλειας, καθώς και η μη αναγραφή στον τιμοκατάλογο των εστιατορίων της ποικιλίας και του οινοπαραγωγού. Με άλλα λόγια, το κρασί σε ασκό που αρκετοί εσφαλμένα χαρακτηρίζουν ως χύμα, είναι ένα προϊόν που διατίθεται συσκευασμένο και θα πρέπει να προσφέρεται στους χώρους εστίασης με «ονοματεπώνυμο» ώστε να προστατεύεται τόσο ο καταναλωτής, όσο και ο οινοποιητικός κλάδος.
Η πρόσφατη εφαρμογή της επιβολής ειδικού φόρου στο κρασί έχει επηρεάσει αρνητικά την αγορά; Είναι σημαντικό για τον κλάδο να καταργηθεί στο τέλος του έτους, όπως προανήγγειλε ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Βαγγέλης Αποστόλου;
Παρ’ όλο που στην αρχή θεωρήσαμε πως η επιβολή του φόρου θα επιφέρει μείωση της κατανάλωσης, στην πορεία αποδεικνύεται πως οι αρνητικές επιπτώσεις είναι πολύ μεγαλύτερες στην εσωτερική λειτουργία των οινοποιείων και στη στρέβλωση της αγοράς και διακίνησης του προϊόντος, παρά σε αυτό που αρχικά φοβόμασταν. Φορολογώντας ένα γεωργικό προϊόν –στην περίπτωσή μας το κρασί- ουσιαστικά ωθήθηκαν αρκετοί αμπελουργοί να πωλούν το σταφύλι παράνομα, κάποιοι οινοποιοί να αγοράζουν την πρώτη ύλη με τον ίδιο τρόπο και να πωλούν το τελικό προϊόν χωρίς παραστατικά και εν τέλει οι επιχειρηματίες της εστίασης να αγοράζουν και πωλούν παρομοίως με την ίδια λογική.
Όπως καταλαβαίνετε, οδηγήθηκαν διαφορετικοί επαγγελματικοί κλάδοι στην παρανομία, με αποτέλεσμα το 2016 να μπουν στα κρατικά ταμεία πολύ λιγότερα χρήματα αθροιστικά μέσω του Ε.Φ.Κ. και του Φ.Π.Α. που αφορούσαν στο κρασί, σε σύγκριση με αυτά που εισπράχθηκαν το 2015 μόνο μέσω του Φ.Π.Α. Αναφερόμενη δε στην εσωτερική λειτουργία των οινοποιείων, μέσω της επιβολής δημιουργίας φορολογικής αποθήκης, επιβαρυνθήκαμε με γραφειοκρατία και συγχρόνως μας έχει αφαιρεθεί σημαντικό μέρος της ρευστότητας, ενώ έχουν εξαντληθεί οικονομικά οι μικροί οινοποιοί. Με άλλα λόγια, είναι ένα μέτρο που μόνο αρνητικές επιπτώσεις είχε τόσο στον οινοποιητικό κλάδο, όσο και στην εισροή χρημάτων στα κρατικά ταμεία.
Πώς μπορεί μία επιχείρηση να παραμένει όχι απλώς κερδοφόρα, αλλά να εξελίσσεται σε ένα τόσο «σκληρό» δημοσιονομικά πλαίσιο;
H μόνη απάντηση που έχει κάποιος σε όλα αυτά είναι η ποιότητα. Αποτίμηση αντίστοιχη της αξίας. Η Semeli έχει επιλέξει αυτόν τον δρόμο τον οποίο θα θεωρούσαμε μονόδρομο ακόμη και εάν οι δημοσιονομικές συνθήκες δεν ήταν τόσο σκληρές.
Διασφαλίζουμε λοιπόν την ποιότητα μέσα από δύο κορυφαίες επιλογές: Φτιάχνουμε μια πρώτη ύλη υψηλότατου επιπέδου και συγχρόνως επενδύουμε στην τεχνολογία για την επεξεργασία της. Αυτός ο συνδυασμός μας δίνει την πεποίθηση πως θα αντέξουμε τις σκληρές συνθήκες και κυρίως πως θα βρούμε τη δίοδο να «ανοίξουμε» την αγορά δηλαδή να τη διευρύνουμε, δημιουργώντας περισσότερες πωλήσεις.
Πόσο σημαντικές είναι οι εξαγωγές στο κρασί;
Εξάγουμε το 15% της παραγωγής μας, ένα μέγεθος που μπορεί να φαίνεται μικρό δεν είναι όμως αν αναλογιστείτε όσα προανέφερα. Οι κυριότερες αγορές στις οποίες απευθυνόμαστε είναι ο Καναδάς, οι ΗΠΑ, η Γερμανία, η Νορβηγία, η Βρετανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Ελβετία, Πολωνία, Κύπρο, Κίνα, Σιγκαπούρη κ.α. Στόχος μας είναι να φθάσουμε στο 30% και ήδη εργαζόμαστε προς την κατεύθυνση αυτήν με τη λειτουργική κερδοφορία του α’ εξαμήνου, να τρέχει με ρυθμούς της τάξης του 25% συμπεριλαμβανομένων και των πωλήσεων στην εγχώρια αγορά που παραμένει πάντα η βάση μας.
Πέραν του ότι έχετε ένα από τα πιο σύγχρονα οινοποιεία της χώρας, έχετε δημιουργήσει στην πραγματικότητα ένα το δικό σας Chateau. Τι μπορεί να κάνει ο επισκέπτης στο οινοποιείο σας;
Είμαστε … στην καρδιά ενός μοναδικού ελληνικού Terroir, όπως λέμε εμείς στη Semeli! Το οινοποιείο μας βρίσκεται στην ημιορεινή κοινότητα Κούτσι της νομοθετικά οριοθετημένης ζώνης της Νεμέας και αποτελεί σημείο αναφοράς στο χώρο του κρασιού στην Ελλάδα, τόσο για το μέγεθος, τη σχεδίαση και την αρχιτεκτονική του, αλλά και τη φιλοξενία του. Η στρατηγική του θέση στην αμπελουργική ζώνη της Νεμέας, στα 600 μέτρα υψόμετρο, προσφέρει ένα υγιές οικοσύστηµα - terroir για τους αμπελώνες μας, αλλά και μία εκπληκτική θέα, που προσφέρει γαλήνη και ηρεμία στον επισκέπτη. Στο κεντρικό τμήμα του οινοποιείου μας, βρίσκεται η μεγάλη αίθουσα φιλοξενίας, με 2 τζάκια τοποθετημένα κεντρικά, δεξιά και αριστερά του χώρου, δημιουργώντας γωνιές συγκέντρωσης και ανάπαυσης στα άνετα σαλόνια. Στους χώρους αυτούς φιλοξενούνται φίλοι επισκέπτες του Κτήματος, αλλά και φίλοι του κρασιού από όλο τον κόσμο που έρχονται να μυηθούν στον κόσμο του οίνου, να γνωρίσουν το Κτήμα και να δοκιμάσουν τα κρασιά μας. Ωστόσο, η εύκολη πρόσβαση σε κοντινούς πολιτιστικούς θησαυρούς και ιστορικά μνημεία, κάνει την επίσκεψη στο Οινοποιείο Σεμέλη, σωστό πειρασμό και φυσικά «προορισμό»!
Τι σημασία και τι αποδοχή έχει από τους Έλληνες ο οινοτουρισμός; Έχετε ξένους επισκέπτες;
Τα τελευταία χρόνια ο Οινοτουρισμός έχει αναπτυχθεί σημαντικά στη χώρα μας, τόσο από τις υπηρεσίες που παρέχουν οι σχετικές επιχειρήσεις και τα οινοποιεία, αλλά και λόγω του συνεχώς αυξανόμενου ενδιαφέροντος του κοινού για το ποιοτικό κρασί, αλλά και για να βιώσουν μία ολοκληρωμένη εμπειρία που ξεκινά από τον αμπελώνα, τη διαδικασία οινοποίησης, την ωρίμανση, την παλαίωση και φυσικά τη γευστική δοκιμή. Στο οινοποιείο από τα πρώτα χρόνια λειτουργίας υποδεχόμαστε πολλούς επισκέπτες από το εξωτερικό, ενώ τα τελευταία 5 χρόνια έχει αυξηθεί σημαντικά και ο αριθμός των Ελλήνων επισκεπτών-φίλων του κρασιού.
Τι κρασιά θα δοκιμάσει στο οινοποιείο σας ο επισκέπτης;
Ανάλογα με την επιθυμία του επισκέπτη μπορεί να επιλέξει ένα από τα προγράμματα οινογευσίας που παρέχουμε και να έχει τη δυνατότητα να δοκιμάσει 5 ετικέτες από την κατηγορία κρασιών που επιθυμεί, ενώ σε ειδικές περιπτώσεις μπορούμε να προσφέρουμε όλες τις ετικέτες μας, καθώς και παλαιότερες χρονιές που φυλάσσονται στο ιστορικό μας κελάρι.
Παράγετε premium κρασιά;
Το μεγαλύτερο μέρος των ετικετών που παράγουμε είναι premium κατηγορίας. Σε αυτά ανήκουν κρασιά ΠΟΠ από τις οινοποιητικές ζώνες ΝΕΜΕΑΣ και ΜΑΝΤΙΝΕΙΑΣ, αλλά και κρασιά που προέρχονται από την «ανάμιξη» ελληνικών και ξένων ποικιλιών ή μονοποικιλιακά ξένων ποικιλιών.
Ο πειραματισμός σε νέες ποικιλίες πόσο μεγάλο ρίσκο έχει;
Θα έλεγα πως μάλλον μας γεμίζει με ενθουσιασμό και διάθεση δημιουργίας, παρά μας δημιουργεί το οποιοδήποτε ρίσκο. Εξάλλου, ο πειραματισμός γίνεται πάντα σε μικρές εκτάσεις αμπελώνων και με μικροοινοποιήσεις, ώστε αξιολογώντας τα αποτελέσματα, να ξέρουμε αν θα προχωρήσουμε σε κανονική παραγωγή, ή θα πρέπει να αλλάξουμε κατεύθυνση προς άλλες ποικιλίες και μεθόδους καλλιέργειας ή οινοποίησης.
Κάνετε κάποιες συνεργασίες για ανταλλαγή τεχνογνωσίας;
Οι επιστημονικοί μας συνεργάτες βρίσκονται σε συνεχή αναζήτηση νέων μεθόδων παραγωγής, οπότε με αυτό το σκεπτικό επισκέπτονται τακτικά εκθέσεις κρασιού και εξοπλισμού νέας τεχνολογίας ή και οινοπαραγωγικές περιοχές άλλων χωρών για ανταλλαγή απόψεων και ενημέρωση.
Πριν από τα κέρδη έρχονται οι διακρίσεις και τα βραβεία ή ακολουθούν;
Όλοι θα πρέπει να συμφωνήσουμε πως για μία παραγωγική εταιρεία στον πρωτογενή τομέα, το σημαντικότερο ρόλο παίζει η ποιότητα του προϊόντος. Όταν μάλιστα η υψηλή ποιότητα επιβεβαιώνεται και πιστοποιείται από διεθνείς διαγωνισμούς παγκοσμίου κύρους μέσω των βραβείων, τότε πλέον, σε συνδυασμό με τη σωστή και λελογισμένη διαχείριση, είναι δεδομένο πως θα έρθουν και τα κέρδη.
Η εταιρεία μας την τρέχουσα χρονιά, απέσπασε συνολικά 43 μετάλλια, με σημαντικότερο όλων το χρυσό που κέρδισε το κρασί μας Ορεινός Ήλιος Λευκός στο διεθνή διαγωνισμό Challenge International du Vin στο Παρίσι, όπου βραβεύτηκε ως το καλύτερο λευκό κρασί που συμμετείχε από όλο τον κόσμο. Η αλματώδης άνοδος των πωλήσεων του Ορεινού Ήλιου φέτος, είναι μία ακόμη απάντηση στο ερώτημά σας.
Σε ποιες ελληνικές και διεθνείς εκδηλώσεις κρασιού συμμετέχετε;
Στην Ελλάδα, συμμετέχουμε ανελλιπώς στην ετήσια κλαδική έκθεση Οινόραμα, καθώς και στις εκθέσεις που διοργανώνονται από την περιφερειακή μας ένωση της Πελοποννήσου, ΕΝ.Ο.Α.Π. Επίσης, στηρίζουμε τις εκδηλώσεις-παρουσιάσεις που πραγματοποιούν συνεργάτες-διανομείς μας στην επαρχία ή και στα μεγάλα αστικά κέντρα. Όσο δε για το εξωτερικό, οι εκθέσεις που κάθε χρόνο δίνουμε το παρών είναι οι παγκοσμίου βεληνεκούς και ενδιαφέροντος Prowein στο Dusseldorf και London Wine Fair στο Λονδίνο, ενώ ακολουθούμε αρκετά Road Shows ανά τον κόσμο (Η.Π.Α., Καναδάς, Αυστραλία κ.α.) υπό την αιγίδα της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου. Είμαστε πλέον πεπεισμένοι, ότι η άμεση επαφή του κοινού –είτε επαγγελματιών είτε στο επίπεδο του απλού καταναλωτή- με το κρασί και τους ανθρώπους του μέσω των εκθέσεων, είναι ένας πολύ δυνατός και αποτελεσματικός τρόπος επικοινωνίας και προβολής του προϊόντος.
Μπορούν τα ελληνικά κρασιά να συγκριθούν με αυτά της Καλιφόρνια ή της Νάπα;
Είμαι βέβαιη πως τα ελληνικά κρασιά μπορούν να «κοιτάξουν κατάματα» το διεθνή ανταγωνισμό και σε πολλές περιπτώσεις μάλιστα να κερδίσουν. Θα ήθελα όμως να αποφύγω τον όρο «σύγκριση», διότι πολύ απλά τα ελληνικά κρασιά είναι μοναδικά. Πού αλλού στον κόσμο θα βρει κάποιος Αγιωργίτικο, Μοσχοφίλερο, Ασύρτικο, Ξινόμαυρο και ένα σωρό άλλες γηγενείς ποικιλίες που μόνο εδώ καλλιεργούνται και δίνουν εξαιρετικά αποτελέσματα; Ο στόχος μας λοιπόν, είναι να πείσουμε τους ξένους καταναλωτές ότι το προϊόν μας είναι όχι μόνο υψηλού ποιοτικού επιπέδου, αλλά και μοναδικό, που αξίζει τον κόπο να εξερευνήσουν και σίγουρα αποτελεί τη νέα, μοντέρνα πρόταση απέναντι στα κρασιά των παραδοσιακών χωρών που όλοι γνωρίζουν.
Πόσο σημαντικές είναι οι εξαγωγές για το επιχειρηματικό σας μοντέλο;
Η ανάπτυξη των εξαγωγών είναι μία πολύ σημαντική διέξοδος για οποιαδήποτε παραγωγική επιχείρηση, διότι απευθυνόμαστε σε αγορές με σταθερή και συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση, χωρίς κλυδωνισμούς οικονομικής φύσης όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Εξάλλου, στο εξωτερικό μπορεί μεν να έχουμε να ανταγωνιστούμε κρασιά από όλα τα μήκη και πλάτη της γης, αλλά διαθέτουμε ένα προϊόν που είναι κατά κάποιον τρόπο άγνωστο, ενώ αποτελεί συγχρόνως τη μοντέρνα, φρέσκια ποιοτική πρόταση.
Υπάρχει κάποιο επενδυτικό σχέδιο για το εγγύς μέλλον;
Mία νέα επένδυση ύψους 1,5 εκατ. Ευρώ είναι σε εξέλιξη. Η νέα αυτή επενδυτική κίνηση αναβαθμίζει το χώρο παραγωγής με εξοπλισμό state of the art και σύγχρονα συστήματα οινοποίησης. Το οινοποιείο αναδεικνύεται σε σημείο αναφοράς τόσο για την Ελλάδα όσο και για το εξωτερικό. Θα υπάρξουν αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις τέτοιες ώστε να δημιουργηθεί ένα εκθετήριο και ένα πωλητήριο κρασιών καθώς και ξεχωριστοί χώροι γευσιγνωσίας, εκπαίδευσης και παρουσίασης προϊόντων. Συγχρόνως η μεγάλη αίθουσα θα διατίθεται και για ιδιωτικές εκδηλώσεις. Αναδιαμορφώνεται το κελάρι ενώ στις πτέρυγες δεξιά και αριστερά του οινοποιείου θα διαμορφωθούν 10 πολυτελείς σουίτες για την φιλοξενία επισκεπτών και για τα μέλη του Semeli Wine Club.
Ποιο είναι το αγαπημένο σας κρασί;
Με γοητεύουν τα ερυθρά κρασιά με συμπύκνωση και στιβαρότητα, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να γίνονται όλο και καλύτερα στο πέρασμα του χρόνου. Πάνω σε αυτή τη λογική λοιπόν, θεωρώ το Semeli Nemea Grande Reserve ως το κορυφαίο κόκκινο κρασί μας και φυσικά ένα από τα αγαπημένα μου. Παράγεται αποκλειστικά από την ποικιλία του Αγιωργίτικου, που είναι η βασική ερυθρή ποικιλία της Νεμέας.
Τα σταφύλια για την παραγωγή του, προέρχονται από το κτήμα που περιβάλλει το οινοποιείο μας, που βρίσκεται στο πιο εμβληματικό αμπελοτόπι της αμπελουργικής ζώνης ΠΟΠ Νεμέα, στο Κούτσι.
Το ταίριασμα του κάθε πιάτου με συγκεκριμένο κρασί το θεωρείτε υπερβολή;
Πάντα παίζει ρόλο η στιγμή και η εποχή που καταναλώνεις το κρασί. Ο συνδυασμός ενός καλού κρασιού με το κατάλληλο πιάτο «απογειώνει» την απόλαυση και των δύο, όμως δεδομένου ότι είναι όλα θέμα γούστου, είναι καλό να επιλέγει κάποιος ανάλογα με τη δική τους πρωτίστως ευχαρίστηση. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να τρώει κρέας και να πίνει λευκό κρασί αν αυτό τον γεμίζει ή να συνδυάζει το ψάρι με οποιοδήποτε κόκκινο επιθυμεί.
Semeli ΑΕ
H εταιρεία Semeli ΑΕ ιδρύθηκε το 1979 με στόχο τη δημιουργία ελληνικών οίνων υψηλής ποιότητας. Το 2003 το Οινοποιείο της Σεμέλη, λειτούργησε για πρώτη φορά. Τη χρονιά αυτή οινοποιήθηκαν σταφύλια από τις ποικιλίες Αγιωργίτικο, Μοσχοφίλερο, Ροδίτης καθώς και Cabernet Sauvignon. To σκεπτικό μας από την αρχή ήταν η παραγωγή ποιοτικών οίνων με παράλληλη άριστη σχέση ποιότητας-τιμής. Πλέον αυτού, η ειδική γεωγραφική θέση που επιλέχθηκε για την κατασκευή του οινοποιείου, δηλαδή το Κούτσι της Νεμέας, έχει από παλιά φήμη της παραγωγής σταφυλιών υψηλής ποιότητας. Έχοντας λοιπόν αυτό το πλεονέκτημα, εγκαταστάθηκε μέσα στον ποιοτικότερο αμπελώνα της Νεμέας, εκμηδενίζοντας ουσιαστικά τον χρόνο μεταξύ της συγκομιδής και της παραλαβής των σταφυλιών.