Μπορεί οι Ευρωπαίοι πολίτες στην συντριπτική τους πλειοψηφία να επιθυμούν να σταματήσει η αλλαγή της ώρας από θερινή σε χειμερινή και το αντίστροφο, όμως οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν φαίνονται ιδιαίτερα θετικοί στο να ικανοποιήσουν το αίτημα τους. Ακόμα όμως κι αν αποφασίσουν τελικά να κρατηθεί μια σταθερή ώρα, αυτό θα πάρει πολλά χρόνια για να γίνει, όπως υποστηρίζουν.

Πιο συγκεκριμένα οι υπουργοί μεταφορών της ΕΕ έβαλαν... πάγο στο θέμα αυτό τη Δευτέρα.

Σε άτυπη σύνοδο που διεξήχθη στην αυστριακή πόλη Γκρατς, οι υπουργοί ζήτησαν περισσότερο χρόνο για να αποφασίσουν εάν τελικά θα κρατήσει η ΕΕ μονίμως τη θερινή ή την χειμερινή ώρα.

Ο υπουργός Μεταφορών της Αυστρίας Νόρμπερτ Χόφερ δήλωσε ότι το σχέδιο για την κατάργηση της αλλαγής της ώρας το 2019 «δεν θα υποστηριχθεί» από αρκετές χώρες και ότι απαιτούνται τουλάχιστον 18 μήνες για να προετοιμαστεί η κάθε χώρα για μια τέτοια μεταρρύθμιση που θα επηρεάσει τα πάντα, από τις ρουτίνες του αρμέγματος των αγελάδων, μέχρι τον προγραμματισμό των αναχωρήσεων των τρένων και των πτήσεων.

Το υπουργείο του πιέζει να δοθεί περιθώριο στις χώρες μέχρι το 2021 για να αποφασίσουν εάν θα επιλέξουν μόνιμο καλοκαίρι ή χειμώνα. Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, επιθυμεί να έχει παρθεί μια απόφαση μέχρι το τέλος Μαρτίου.

Ο Χόφερ (του οποίου η χώρα κατέχει την εκ περιτροπής προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ) θέλει να ορίσει η Επιτροπή έναν συντονιστή ο οποίος θα επιβλέπει τη μεταρρύθμιση και οι Βρυξέλλες να συμπεριλάβουν μια ρήτρα διασφάλισης που θα οδηγούσε σε νέα νομοθεσία αν προκύψουν προβλήματα από τη διάλυση της ενοποιημένης χρονικής αλλαγής.

Στο Γκρατς, τρεις χώρες - η Πορτογαλία, η Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο - δήλωσαν ότι επιθυμούν να συνεχίσουν την ετήσια αλλαγή προς την θερινή ώρα, ενώ η Κύπρος, οι Κάτω Χώρες, η Ιρλανδία, η Γαλλία και η Δανία δήλωσαν ότι δεν έχουν ακόμη καταλήξει σε μια θέση.

Οι υπάλληλοι της Επιτροπής εξακολουθούν να δηλώνουν δημοσίως ότι ελπίζουν στην επίτευξη συναίνεσης το Δεκέμβριο. Ωστόσο, η μεγάλη υπόσχεση του Γιούνκερ για μη αλλαγή της ώρας το επόμενο έτος απορρίπτεται έντονα ως μη ρεαλιστική.«Το μήνυμα είναι σαφές, δεν υπάρχει συμφωνία τον Δεκέμβριο», δήλωσε ένας διπλωμάτης για την προοπτική μιας τελικής συμφωνίας στο Συμβούλιο Μεταφορών.

Με λίγους μήνες πριν από το τέλος της θητείας Γιούνκερ, η πρόταση τώρα φαίνεται ότι θα πάει το νωρίτερο για το 2020.

Περισσότερο από το 80% των 4,6 εκατομμυρίων ερωτηθέντων στην έρευνα της ΕΕ υποστήριξε την κατάργηση του συστήματος, σύμφωνα με το οποίο τα ρολόγια πάνε μία ώρα μπροστά τον Μάρτιο και μια ώρα πίσω τον Οκτώβριο, με περίπου 3 εκατομμύρια απαντήσεις να προέρχονται από τη Γερμανία.

Η συνάντηση στην Αυστρία ήρθε μια μέρα αφού οι χώρες της ΕΕ άλλαξαν την ώρα την Κυριακή για ό, τι είχε προβλέψει η νομοθετική πρόταση του Γιούνκερ πως θα ήταν η τελευταία φορά.

Η αλλαγή της ώρας εισήχθη για να εξοικονομήσει ενέργεια στον Α 'Παγκόσμιο Πόλεμο και μονιμοποιήθηκε στην ΕΕ το 1996.

Την πρόταση της Επιτροπής τον Σεπτέμβριο ακολούθησε πίεση από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και ορισμένες χώρες για την κατάργηση της αλλαγής, ώστε να μεγιστοποιηθούν τα οφέλη για την υγεία από το ηλιακό φως.