Υπεγράφη την Πέμπτη στη Σόφια η Διακυβερνητική Συμφωνία για τον Διασυνδετικό Αγωγό Φυσικού Αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη και την Βουλγάρα ομόλογό του κ. Temenuzhka Petkova.
Κατά την τελετή υπογραφής της συμφωνίας, ο υπουργός Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης δήλωσε τα εξής:
«Είμαι προσωπικά συνδεδεμένος με τον αγωγό φυσικού αερίου IGB που θα συνδέει σύντομα την Ελλάδα με τη Βουλγαρία, καθώς ξεκίνησα το έργο το 2009, όταν ήμουν και πάλι υπουργός αρμόδιος για την Ενέργεια. Μας πήρε 10 χρόνια να φτάσουμε στις υπογραφές, αλλά χαίρομαι που με τη δική μου πάλι συμβολή το τελευταίο τρίμηνο όλα τα εμπόδια που είχαν απομείνει ξεπεράστηκαν και περνάμε σήμερα από τη θεωρία στην πράξη. Ο IGB ενισχύει τη γεωστρατηγική σημασία της Ελλάδας και στηρίζει την ενεργειακή ασφάλεια στην περιοχή»
Η υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας Temenuzhka Petkova δήλωσε μεταξύ άλλων: «Το έργο αυτό αποτελεί ορόσημο ζωτικής σημασίας για την ενεργειακή στρατηγική της χώρας και την ασφάλεια εφοδιασμού μας με φυσικό αέριο. Η υλοποίηση του αγωγού είναι πλέον μη αναστρέψιμη».
Ο αγωγός εκτιμάται ότι θα αρχίσει να λειτουργεί στα τέλη του 2021, θα έχει μήκος 182 χλμ και θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στην Stara Zagora της Βουλγαρίας. Θα διασυνδέεται με τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, που πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2020, με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ).
- Η αναθεωρημένη Συμφωνία Μετόχων μεταξύ των εταιρειών της κοινοπραξίας ICGB που έχει την ευθύνη κατασκευής και λειτουργίας του αγωγού, δηλαδή της βουλγαρικής BEΗ (που έχει ποσοστό 50%) και της κοινοπραξίας IGI Poseidon που έχει το υπόλοιπο 50%, κατανεμημένο ισομερώς μεταξύ της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου (ΔΕΠΑ) και της ιταλικής Edison.
Συμφωνήθηκε μεταξύ των δύο πλευρών:
- Η επέκταση του μετοχικού κεφαλαίου της ICGB
- Η σύμβαση δανειοδότησης του έργου από την ΕTΕπ (Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων), ύψους 110 εκατ. ευρώ
- Η συμφωνία διαμετακόμισης αερίου με την Bulgartransgaz (βουλγαρικός ΔΕΣΦΑ)
Υπεγράφησαν επίσης και τα πρώτα συμβόλαια για την κατασκευή του αγωγού, μήκους 182 χλμ. και συνολικού κόστους της τάξης των 250 εκατ. ευρώ που ξεκινά από την Κομοτηνή (όπου προβλέπεται να διασυνδεθεί με τον Διαδριατικό αγωγό TAP) και καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία.
Μελλοντικά, ο IGB θα αντλεί αέριο και από την πλατφόρμα επαναεριοποίησης υγροποιημένου αερίου που θα κατασκευαστεί στην Αλεξανδρούπολη (το FSRU) και μακροπρόθεσμα θα μπορεί να επεκταθεί και στη Σερβία, μέσω του αγωγού IBS (InterconnectorSerbia – Bulgaria), καθώς και στη Ρουμανία μέσω του αγωγού IBR (Interconnector Bulgaria-Romania), κάτι το οποίο θα βοηθήσει τη Σερβία και τη Ρουμανία να διαφοροποιήσουν και αυτές τις ενεργειακές οδούς και τις πηγές εφοδιασμού τους.
Το έργο του Ελληνο-Βουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. (εκ των οποίων 31 χλμ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας), καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (Μετρητικοί Σταθμοί, βανοστάσια, Κέντρο Λειτουργίας). Με σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή, ο αγωγός θα καταλήγει στη Stara Zagora αντίστοιχα, συνδέοντας τα δίκτυα Φυσικού Αερίου Ελλάδος και Βουλγαρίας, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα της αντίστροφης ροής (reverse flow).
Προβλέπεται η μεταφορά ποσοτήτων φυσικού αερίου της τάξης των 3 δισ. κυβ. μέτρων φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα αύξησής τους στα 5 δισ. κυβ. μέτρα φ. α. ετησίως με την κατασκευή Σταθμού Συμπίεσης.
Ο IGB σε συνδυασμό με τον TAP και τις υποδομές LNG (και δυνητικά με τον East Med και τον Turkish Stream) θα συμβάλει στο να καταστεί η Ελλάδα διαμετακομιστικός κόμβος φυσικού αερίου.
Πέραν της ενίσχυσης της ασφάλεια εφοδιασμού, ο IGB θα συμβάλλει, επίσης, στη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης αγοράς φυσικού αερίου στα Βαλκάνια, με σταθερές ροές προϊόντος και χαμηλές τιμές, που θα επιτρέπουν την είσοδο νέων παικτών. Σε συνδυασμό με τον υπό ωρίμανση διασυνδετήριο αγωγό Σερβίας-Βουλγαρίας και την υφιστάμενη διασύνδεση Βουλγαρίας- Ρουμανίας, ολοκληρώνεται ένα σύστημα υποδομών διασύνδεσης φυσικού αερίου, που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη μία ενιαίας αγοράς με ίδιους κώδικες και απρόσκοπτη φυσική ροή.
Ο προϋπολογισμός του αγωγού είναι 240 εκατ. ευρώ, σημαντικό μέρος των οποίων θα προέλθει από Κοινοτικά κονδύλια. Την μελέτη, κατασκευή και τη λειτουργία του Έργου έχει αναλάβει η Εταιρεία ICGB. Μέτοχοι της ICGB AD είναι η Βουλγαρική κρατική Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) (50%) και η ελληνική Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (50%), στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON.