Χαμηλότερος σε σχέση με πέρσι ήταν ο τζίρος κατά τη διάρκεια των γιορτών για το 49% των επιχειρήσεων σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ. Υπενθυμίζεται ότι το αντίστοιχο ποσοστό το 2018, ήταν 51%.
Σύμφωνα με την ίδια έρευνα ο κλάδος που επλήγη περισσότερο είναι η ένδυση/υπόδηση και κυρίως το άλλο λιανικό (βιβλία, αθλητικός εξοπλισμός, παιχνίδια, καλλυντικά, άνθη-φυτά κλπ).
Από την άλλη πλευρά, τις μικρότερες απώλειες κατέγραψε ο κλάδος των τροφίμων - ποτών, με τα σούπερ μάρκετ να καταγράφουν μικρή αύξηση (1,5%).
Αύξηση στις πωλήσεις κατέγραψε μόλις το 17% των επιχειρήσεων. Το ποσοστό αυτό ωστόσο ενισχύεται στο 21% για τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, σε όρους τζίρου.
«Η ανισοκατανανομή του τζίρου και στη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, φαίνεται από την έρευνα να αποβαίνει σε όφελος κυρίως των μεγάλων αλυσίδων, ενώ παρατηρούνται ενδοκλαδικές και γεωγραφικές διαφοροποιήσεις που σίγουρα αναδεικνύουν και τις προτιμήσεις των καταναλωτών και των ταξιδιωτών σε συγκεκριμένες εμπορικές αγορές της χώρας ιδιαίτερα την περίοδο των εορτών» σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ Γιώργος Καρανίκας κατά την παρουσίαση της έρευνας.
«Το γεγονός ότι η πλειονότητα των εμπόρων που δηλώνουν ότι ο φετινός εορταστικός τους τζίρος ήταν χειρότερος από τον περσινό αφορά ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων καταδεικνύει την ανισορροπία της αγοράς και την ανάγκη να αναληφθούν πρωτοβουλίες από την κυβέρνηση για στήριξη της μικρομεσαίας επιχείρησης» πρόσθεσε μεταξύ άλλων.
Από την έρευνα προκύπτει ακόμη ότι καλύτερες επιδόσεις σημείωσαν οι επιχειρήσεις σε Βόρεια Ελλάδα και Αττική, ενώ αποθαρρυντική ήταν η εικόνα σε Κεντρική Ελλάδα και στα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη.
Η περίοδος πριν από τα Χριστούγεννα ήταν καλύτερη από άποψη αγοραστικής κίνηση για περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις, ενώ σχεδόν τρεις στις δέκα σημείωσαν υψηλότερο τζίρο το διάστημα μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς.
Σταθερή στην προτίμηση των καταναλωτών (46%) παρέμεινε η κίνηση των πιο φθηνών προϊόντων, ανεξαρτήτως πωλήσεων, ενώ ενισχύθηκε η πώληση των πιο ακριβών προϊόντων (12% έναντι 4% πέρυσι).
Όσον αφορά στο διευρυμένο ωράριο κατά τη διάρκεια των εορτών, το 79% των επιχειρηματιών αναγκάστηκαν να το καλύψουν οι ίδιοι, ενώ μόλις το 16% επέλεξαν να διευρύνουν το ωράριο των μισθωτών τους.
Σχεδόν οι 4 στους 10 επιχειρηματίες πραγματοποίησαν προσφορές στα κατάστηματά τους κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ποσοστό ίδιο σε σχέση με πέρυσι. Παράλληλα σημαντική μερίδα επιχειρήσεων (4/5) φαίνεται ότι κατάφεραν να καλύψουν τις φορολογικές υποχρέωσεις τους.
Εκπτώσεις δύο μήνες τον χρόνο
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κατά τη διάρκεια παρουσίασης της έρευνας αναφέρθηκε και στον διάλογο που έχει ξεκινήσει με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης αναφορικά με τις εκπτωτικές περιόδους.
Όπως ανέφερε, διαχρονικό αίτημα της ΕΣΕΕ από την κυβέρνηση είναι οι εκπτώσεις να πραγματοποιούνται τον Φεβρουάριο και τον Αύγουστο, δηλαδή στο «τέλος εποχής».
Με αυτό τον τρόπο όπως είπε, θα επανακτήσει την αξιοπιστία του ο θεσμός και οι καταναλωτές θα γνωρίζουν ότι οι εκπτώσεις στα καταστήματα είναι πραγματικές. Σημείωσε παράλληλα ότι η κυβέρνηση προσανατολίζεται στην απελευθέρωση των προσφορών καθώς και ότι οι έμποροι ζητούν ένα σταθερό νομικό πλαίσιο.
Άλλωστε οι εξελίξεις στο λιανεμπόριο αναμένεται να απασχολήσουν και το διεθνές συνέδριο «Future of Retail» που θα διοργανώσει η ΕΣΕΕ στις 7 και 8 Φεβρουαρίου, όπως επεσήμανε.