Την ώρα που τα παγκόσμια βλέμματα είναι στραμμένα στις αρμόδιες αρχές για την έγκριση των εμβολίων για τον κορονοϊό, μετά και τις πρόσφατες δηλώσεις του CEO της Pfizer για διάθεση του εμβολίου στο τέλος του τρέχοντος έτους αν εξελιχθούν ομαλά οι κλινικές δοκιμές, νέες προκλήσεις επανέρχονται στην επιφάνεια. Ο λόγος για την μεταφορά των εμβολίων, όταν θα έχουν πάρει τις απαραίτητες εγκρίσεις και θα είναι έτοιμα προς διάθεση, η οποία θα αποτελέσει μια από τις «μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει αντιμετωπίσει ο κλάδος των αερομεταφορών».
Σύμφωνα με την Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών η αποστολή των εμβολίων κατά του κορονοϊού σε ολόκληρο τον κόσμο, θα απαιτήσει περίπου 8.000 Boeing 747. Οι υπολογισμοί αυτοί μάλιστα βασίζονται στο σενάριο πως θα απαιτηθεί μία μόνο δόση ανά άτομο.
Δεδομένων των προαναφερθέντων υπολογισμών μάλιστα η ΙΑΤΑ έχει εδώ και καιρό ξεκινήσει να συνεργάζεται με αεροπορικές εταιρείες, αεροδρόμια, παγκόσμιους φορείς υγείας και φαρμακευτικές εταιρείες για να οργανώσει το παγκόσμιο σχέδιο μεταφοράς.
«Η ασφαλής παράδοση εμβολίων κατά του Covid-19 θα είναι η αποστολή του αιώνα για την παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία. Αλλά αυτό δεν θα συμβεί χωρίς προσεκτικό προγραμματισμό», έχει δηλώσει σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος της IATA Αλεξάντρ ντε Ζινιάκ.
Να σημειωθεί ότι αρκετές αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες βιώνουν μια από την χειρότερη κρίση στην ιστορία τους, έχουν εστιάσει στις μεταφορές φορτίων λόγω της πτώσης του αριθμού των ταξιδιωτών. Παρόλα αυτά όμως η μεταφορά εμβολίων είναι ένα σύνθετο και περίπλοκο ζήτημα καθώς απαιτούνται ειδικές συνθήκες εντός αεροσκάφους και πολλά εξ αυτών δεν κρίνονται κατάλληλα για την μεταφορά. Συγκεκριμένα απαιτείται συνήθως η δυνατότητα διατήρησης της θερμοκρασίας μεταξύ 2 και 8 βαθμών Κελσίου για την μεταφορά φαρμάκων ενώ για ορισμένα εμβόλια χρειάζονται ακόμη χαμηλότερες θερμοκρασίες. Επιπλέον η μεταφορά θα απαιτήσει «στρατιωτική ακρίβεια» και εγκαταστάσεις με δυνατότητα διατήρησης συγκεκριμένης θερμοκρασίας σε ένα δίκτυο τοποθεσιών για την αποθήκευση του εμβολίου.
Ωστόσο οι δυσκολίες αυξάνουν ανάλογα με τις συνθήκες που ισχύουν σε κάθε κράτος. Για παράδειγμα η διανομή ενός εμβολίου στην αφρικανική ήπειρο θα ήταν από δύσκολη έως αδύνατη σύμφωνα με την ΙΑΤΑ εξαιτίας της πολυπλοκότητας της διέλευσης των συνόρων και του μεγέθους της ίδιας της ηπείρου.
Να σημειωθεί ότι για το λόγο αυτό η ΙΑΤΑ έχει εδώ και καιρό προτρέψει τις κυβερνήσεις να ξεκινήσουν τον σχεδιασμό ώστε να είναι έτοιμες για την στιγμή που τα εμβόλια θα είναι διαθέσιμα.