Σε ετοιμότητα τα σούπερ μάρκετ για το δεύτερο lockdown

Ρομίνα Νικηφόρου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Σε ετοιμότητα τα σούπερ μάρκετ για το δεύτερο lockdown
Σχεδόν 8 μήνες μετά το πρώτο lockdown τα σούπερ μάρκετ έχουν ενισχύσει τα ηλεκτρονικά τους καταστήματα ενώ κι οι καταναλωτές έχουν υιοθετήσει νέες συμπεριφορές.

Με την εμπειρία της διαχείρισης του πρώτου lockdown και τους καταναλωτές να έχουν υιοθετήσει πλέον εν μέσω πανδημίας νέες καταναλωτικές συνήθειες, τα σούπερ μάρκετ καλούνται να ανταπεξέλθουν στα καινούρια δεδομένα που δημιουργούνται από το Σάββατο 7 Νοεμβρίου.

Ο κλάδος ήταν από τους μεγάλους κερδισμένους τόσο κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdwon όσο και γενικότερα της πανδημίας. Υπενθυμίζεται ότι τα σούπερ μάρκετ το πρώτο εξάμηνο του έτους κατέγραψαν συνολικό τζίρο αυξημένο κατά 12,2% σε σχέση με το 2019, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας IRI.

Η IRI μάλιστα στις αρχές του καλοκαιριού είχε παρουσιάσει δύο σενάρια όσον αφορά στο πώς θα κυμανθούν οι πωλήσεις τους υπόλοιπους μήνες του έτους. Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη το σενάριο που προέβλεπε ότι θα υπάρξει νέο κύμα κορονοϊού, σύμφωνα με το οποίο, ανέμενε αύξηση των πωλήσεων στον κλάδο κατά 8,1% για το σύνολο του 2020. Σύμφωνα με όσα είχαν επισημάνει τόσο η εταιρεία ερευνών όσο και στελέχη της αγοράς, σε ενδεχόμενο lockdown αναμενόταν περισσότερο ήπια η αντίδραση των καταναλωτών και μικρότερη ανάπτυξη των πωλήσεων σε σχέση με την πρώτη φορά.

Η κίνηση πάντως και στα φυσικά καταστήματα αλλά και στα Οnline σούπερ μάρκετ, τις τελευταίες μέρες και ιδιαίτερα μετά την ανακοίνωση του lockdown, εμφανίζεται σαφώς αυξημένη. Δεν συγκρίνεται με τα επίπεδα του πρώτου lockdown και τις μαζικές αγορές στις οποίες προχωρούσαν τότε οι καταναλωτές.

Όσον αφορά στα προϊόντα στα ράφια, στελέχη του κλάδου σημειώνουν ότι υπάρχει επάρκεια σε τρόφιμα όπως άλλωστε και στο προηγούμενο lockdown και δεν υπάρχει καμία ανησυχία για ελλείψεις. Όσον αφορά στα προϊόντα υγιεινής και προστασίας, όπως αντισηπτικά και μάσκες, πλέον η παραγωγή από τις εταιρείες έχει αυξηθεί σε σύγκριση με την άνοιξη και επίσης δεν πρόκειται να υπάρξει κάποια πρόβλημα.

Αξίζει να σημειωθεί παράλληλα ότι όλα τα σούπερ μάρκετ πλέον έχουν μέτρα προστασίας, όπως περιορισμό στα άτομα μέσα στον χώρο του καταστήματος, ειδική σήμανση, αντισηπτικά, προστατευτικά κτλ και τόσο το προσωπικό όσο και οι καταναλωτές έχουν πλέον προσαρμοστεί σε αυτές τις συνθήκες.

Η «έκρηξη» των ηλεκτρονικών παραγγελιών έφερε επενδύσεις

Η άνοδος των ηλεκτρονικών παραγγελιών και αυτή τη φορά πρέπει να επίσης θεωρείται κάτι δεδομένο. Τις πρώτες μέρες του προηγούμενου lockdown, η απότομη και ραγδαία αύξηση τους δημιούργησε προβλήματα στα συστήματα των online σούπερ μάρκετ και μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις που έφταναν τότε, ακόμη και τον έναν μήνα.

Οι μεγάλες αλυσίδες προσπάθησαν άμεσα να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση, προχωρώντας ταχύτατα είτε σε νέες συνεργασίες με εταιρείες κούριερ, είτε με πλατφόρμες παράδοσης φαγητού, είτε δημιουργώντας νέες υπηρεσίες στα καταστήματά τους και ενισχύοντας το προσωπικό τους.

«Αυτούς τους μήνες «τρέξαμε» περίπου 5-6 χρόνια μπροστά όσον αφορά στο Online κανάλι των σούπερ μάρκετ» τόνιζε χαρακτηριστικά στέλεχος της, αγοράς στο insider.gr.

Σχεδόν 8 μήνες μετά, το δεύτερο lockdown βρίσκει τον κλάδο, στο κομμάτι του Online περισσότερο ενισχυμένο με τις επενδύσεις των μεγάλων αλυσίδων να έχουν πλέον στο επίκεντρο την ψηφιακή τους ανάπτυξη. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ από την αρχή της πανδημίας έως τον Σεπτέμβριο του 2020 οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ εκτιμάται ότι δαπάνησαν 4,7 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία και ανάπτυξη των ηλεκτρονικών τους καταστημάτων ενώ έως το τέλος του 2020 το ποσό αναμένεται να φτάσει ακόμη και τα 8 εκατ. ευρώ.

Και οι καταναλωτές πάντως από την πλευρά τους, αυτή τη φορά είναι περισσότερο εξοικειωμένοι με τις ηλεκτρονικές αγορές. Το πρώτο εξάμηνο του 2020, οι online παραγγελίες στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 150%, όπως επισημαίνεται σε μελέτη της Ira Media. Tην ίδια περίοδο οι πωλήσεις ήταν κατά 21% υψηλότερες από το σύνολο των πωλήσεων ολόκληρου του 2019. Μάλιστα ένα 5% των καταναλωτών συνέχισε επιλέγει συστηματικά τις αγορές από απόσταση και κυρίως μέσω διαδικτύου.

Αξίζει να σημειωθεί τέλος ότι η διαχείριση της πανδημίας κόστισε στα σουπερμάρκετ στην Ελλάδα σχεδόν 100 εκατ. ευρώ μέχρι τώρα σύμφωνα με την έρευνα του ΙΕΛΚΑ ενώ οι συνολικές δαπάνες από τις επιχειρήσεις του κλάδου για να παρέχουν υπηρεσίες στον καταναλωτή λόγω της πανδημίας αυξήθηκαν κατά 6,5%.

Διαβάστε επίσης:

Αλλάζει το τοπίο στα σούπερ μάρκετ

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

gazzetta
gazzetta reader insider insider