Με τον ΔΕΔΔΗΕ να μπαίνει σε τροχιά αποκρατικοποίησης (εντός της ερχόμενης εβδομάδας αναμένεται η έναρξη του market test που θα καταδείξει το επενδυτικό ενδιαφέρον) επιταχύνονται και οι επενδύσεις στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας. Άλλωστε ο εκσυγχρονισμός τους επιβάλλεται προκειμένου να καλυφθούν οι μελλοντικές αυξημένες ανάγκες που φέρνουν η ραγδαία ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), των ενεργειακών κοινοτήτων και της αυτοπαραγωγής αλλά και της δυναμικής εισόδου της ηλεκτροκίνησης.
Ο επιχειρησιακός σχεδιασμός του ΔΕΔΔΗΕ στηρίζεται στην ψηφιοποίηση των δικτύων και τη μετατροπή τους σε «έξυπνες» υποδομές. Το περίφημο project της εγκατάστασης «έξυπνων» μετρητών, σε αντικατάσταση των 7,5 εκατομμυρίων παλιών «ρολογιών» της ΔΕΗ, έχει προτεραιότητα. Μετά από πολλές περιπέτειες, το έργο των 850 εκατ. ευρώ αναμένεται ότι τελικά θα προχωρήσει – με …χείρα βοηθείας από το Ταμείο Ανάκαμψης - ώστε να λειτουργήσει ως δέλεαρ για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές που θα θελήσουν να πάρουν το 49% των μετοχών του Διαχειριστή.
Οι «έξυπνοι» μετρητές θα προσφέρουν καινοτόμες υπηρεσίες στους καταναλωτές (όπως δυνατότητες παρακολούθησης των καταναλώσεων σε πραγματικό χρόνο, εφαρμογή πολυζωνικών τιμολογίων κλπ.) αλλά και στον ίδιο τον Διαχειριστή καθώς οι έξυπνοι μετρητές θα του στέλνουν σήμα με την παραμικρή παραβίαση του συστήματος.
Ξεκινά η τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων
Όσον αφορά στα δίκτυα της υψηλής τάσης, εκείνα του ΑΔΜΗΕ, στο επιχειρησιακό πλάνο του Διαχειριστή για την επόμενη πενταετία έχουν περιληφθεί επενδύσεις περίπου 5 δισ. ευρώ κυρίως για τις διασυνδέσεις των νησιών, αλλά και την αναβάθμιση των δικτύων της Πελοποννήσου. Είναι αξιοσημείωτο ότι το έργο, προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ, της επέκτασης του συστήματος των 400 kV προς την Πελοπόννησο και συγκεκριμένα του Δυτικού Διaδρόμου, ο οποίος διασυνδέει το Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης Μεγαλόπολης με τη γραμμή μεταφοράς 400 kV Αχελώου – Διστόμου τελικά ξεμπλόκαρε και αναμένεται ότι θα έχει ολοκληρωθεί εντός του επόμενου τριμήνου.
Σε σχέση με τα έργα διασυνδέσεων των νησιών με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού, η ολοκλήρωσή τους έως το τέλος της δεκαετίας θα εξοικονομήσει 500-800 εκατ. ευρώ που καταβάλλουν σε ετήσια βάση οι καταναλωτές μέσω των χρεώσεων ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας) στα τιμολόγια ρεύματος και πλέον θα κατευθύνονται προς τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται ότι θα ξεκινήσει και η υλοποίηση της τέταρτης φάσης διασύνδεσης των Κυκλάδων, προϋπολογισμού περίπου 390 εκατ. ευρώ για τη διασύνδεση των τεσσάρων νησιών (Σέριφος, Μήλος, Φολέγανδρος και Σαντορίνη).
Σε σχέση με την εμβληματική διασύνδεση της Κρήτης, από τις αρχές του νέου έτους, το νησί θα καλύπτει το 35% των αναγκών του σε ρεύμα μέσω του ηπειρωτικού συστήματος καθώς θα λειτουργεί η μικρή διασύνδεση με την Πελοπόννησο. Για την κάλυψη του συνόλου των αναγκών της θα πρέπει να ολοκληρωθεί η μεγάλη διασύνδεση με την Αττική, το 2023. Το συνολικό έργο έχει προϋπολογισμό 1 δισ. ευρώ.
Το 2027 εκτιμάται ότι θα έχουν διασυνδεθεί και τα Δωδεκάνησα. Πρόκειται για μια επένδυση περίπου 1,5 δισ. ευρώ και αφορά την Κάρπαθο, την Κάσο, τη Ρόδο, τη Χάλκη, τη Σύμη, την Κω, την Κάλυμνο, την Ψέριμο, την Τέλενδο, τη Νίσυρο, την Τήλο, τη Λέρο, τους Λειψούς, το Γυαλί, την Πάτμο, τους Αρκιούς και το Μαράθι. Σημείο σύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα προτείνεται το ΚΥΤ Κορίνθου και στα Δωδεκάνησα η Κως.
Θα ακολουθήσει το έτος 2029 το 885 εκατ. ευρώ έργο της διασύνδεσης των νησιών του Βορειοανατολικού Αιγαίου, δηλαδή της Λήμνου, του Άγιου Ευστρατίου, της Σκύρου, της Λέσβου, της Χίου (Ψαρών), της Σάμου (Φούρνων - Θύμαινας), της Ικαρίας και του Αγαθονησίου.
Επίσης, ο ΑΔΜΗΕ ενδιαφέρεται να επενδύσει στις υποδομές που θα στηρίξουν τη διείσδυση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε προ ημερών ο αντιπρόεδρος του Διαχειριστή κ. Γιάννης Μάργαρης ο ΑΔΜΗΕ έχει τις τεχνικές και χρηματοοικονομικές δυνατότητες ώστε να δραστηριοποιηθεί στις νέες αγορές που ανοίγονται. «Η δική μας θέση είναι ότι η ανάπτυξη των μονάδων αυτών (σ.σ. υπεράκτια πάρκα) δεν μπορεί να γίνει άναρχα και ad hoc, αλλά χρειάζεται κεντρική στρατηγική η οποία, με τη σειρά της, προϋποθέτει βαθιά τεχνογνωσία. Ο ΑΔΜΗΕ διαθέτει εκτεταμένη εμπειρία στον σχεδιασμό και την υλοποίηση υποθαλάσσιων διασυνδέσεων υψηλής τάσης και μπορεί να εγγυηθεί ασφαλείς διασυνδέσεις σύμφωνα με τα πλέον σύγχρονα πρότυπα», επεσήμανε.
Η πρόταση του ΑΔΜΗΕ είναι να εκπονήσει στρατηγική μελέτη για την ανάπτυξη των offshore έργων ως επέκταση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ). Στη συνέχεια, σχεδιάζει τη δημιουργία ανοικτού δημόσιου διαγωνισμού με τη μορφή ανταγωνιστικής διαδικασίας με κριτήριο την τιμή αποζημίωσης της ενέργειας. «Προτείνουμε ο ΑΔΜΗΕ να αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, τη μελέτη και την αδειοδότηση των έργων σύνδεσης των πάρκων. Επιπλέον, να αναλαμβάνει την υλοποίηση του έργου σύνδεσης με ίδια χρηματοδότηση και ενσωμάτωση των έργων στην Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΑΔΜΗΕ με το κόστος των έργων αυτών να ανακτάται μέσω των χρεώσεων για τη χρήση του Συστήματος», υπογράμμισε ο ίδιος.