Το δυσμενές σενάριο που απευχόταν ο εμπορικός κόσμος, επιβεβαιώθηκε τελικά και τα επιδημιολογικά δεδομένα στη χώρα μας δεν επέτρεψαν το άνοιγμα της αγοράς πριν από τα Χριστούγεννα.
Για τα εμπορικά καταστήματα η απώλεια του εορταστικού τζίρου θεωρείται καταστροφική, ιδιαίτερα σε μία χρονιά ούτως ή άλλως εξαιρετικά δύσκολη λόγω της πανδημίας, με τους εμπόρους να βρίσκονται σε απόγνωση σχετικά με το αν θα μπορέσουν να κρατήσουν τις επιχειρήσεις τους βιώσιμες το επόμενο διάστημα και με τις υποχρεώσεις να συσσωρεύονται.
Υπολογίζεται ότι οι επιχειρήσεις την περίοδο των Χριστουγέννων, κάνουν το 30%, ακόμη και το 40% του ετήσιου τζίρου τους, ενώ ενώ ο εορταστικός τζίρος εκτιμάται ότι φτάνει περίπου τα 3,5 δισ. ευρώ.
Οι φορείς του κλάδου τονίζουν ότι προτεραιότητα έχει η υγεία και οι εισηγήσεις των ειδικών προσθέτουν ωστόσο, εάν τα καταστήματα λειτουργούσαν με αυστηρούς υγειονομικούς περιορισμούς, οι επιχειρήσεις θα μπορούσαν να πάρουν μια ανάσα, σώζοντας ένα μέρος του τζίρου των γιορτών.
«Ανεφάρμοστο το click away»
Από την άλλη πλευρά, το click away με το οποία «λειτουργεί» από την Κυριακή το λιανεμπόριο, μοιάζει σε πολλές περιπτώσεις ανεφάρμοστο, με τους εμπόρους να τονίζουν παράλληλα, ότι η συγκεκριμένη μέθοδος, δεν υποκαθιστά τη λειτουργία της αγοράς.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Γιώργος Καρανίκας υπογραμμίζει μάλιστα ότι «δημιουργείται μια άνιση αγορά δύο ταχυτήτων, η λειτουργία της οποίας είναι πασιφανές ότι δεν πληροί τους κανόνες του θεμιτού ανταγωνισμού». Από τη μία πλευρά, όπως λέει, είναι τα χιλιάδες κλειστά επί δύο συνεχείς μήνες, κυρίως συνοικιακά μικρά και μεσαία εμπορικά καταστήματα και στον αντίποδα βρίσκονται «οι λίγοι ισχυροί του εμπορίου, που διευκολύνονται με το click away να εξυπηρετούν τους πελάτες στους οποίους δεν μπορούν να φθάσουν έγκαιρα οι εταιρείες κούριερ».
Αξίζει να σημειωθεί ότι στο σύνολο της αγοράς, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχουν πρόσβαση στο ηλεκτρονικό εμπόριο δεν ξεπερνούν το 20%. Ακόμη όμως και τηλεφωνικά να γίνουν οι παραγγελίες στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει διαθέσιμο e-shop, οι μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν ούτε αρκετό προσωπικό, ούτε τους χώρoυς προκειμένου να εξυπηρετούν τους καταναλωτές που θα πηγαίνουν να παραλάβουν τις παραγγελίες τους.
«Τρέχουν» και οι μεγάλες αλυσίδες
Και οι μεγάλες αλυσίδες ωστόσο, που ήδη διαθέτουν οργανωμένα e-shop, από τη στιγμή που ανακοινώθηκε η δυνατότητα του click away, τρέχουν να προλάβουν ώστε να δημιουργήσουν τις κατάλληλες υποδομές για να αρχίσουν αρχικά να υποδέχονται τις παραγγελίες ηλεκτρονικά και στη συνέχεια να κλείνουν τα ραντεβού με τους πελάτες τους για την παραλαβή.
Ενδεικτικό του ότι ούτε για τις μεγάλες αλυσίδες είναι εύκολη η προσαρμογή στα νέα δεδομένα είναι ότι τα Jumbo ήδη από την Παρασκευή ανακοίνωσαν μέσω της ιστοσελίδας τους πως ενώ το e-shop εξακολουθεί να παραμένει κλειστό αδυνατώντας να διαχειριστεί τον τεράστιο όγκο των ηλεκτρονικών παραγγελιών, δεν θα λειτουργήσει ούτε η υπηρεσία click away, «καθώς δεν υπάρχουν οι ανάλογες υποδομές».
Την ίδια στιγμή, στις εταιρείες κούριερ δίνεται αγώνα προκειμένου να παραδοθούν τουλάχιστον έως τα Χριστούγεννα, οι παραγγελίες που έχουν ήδη γίνει το προηγούμενο διάστημα. Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με πηγές της αγοράς, μέχρι την Πέμπτη στις αποθήκες των εταιρειών κούριερ βρίσκονταν 3 εκατ. δέματα που δεν είχαν ακόμη παραδοθεί.
Διαβάστε επίσης:
Αγωνία στο λιανεμπόριο ενόψει των ανακοινώσεων – Γιατί προβληματίζει το «click away»