Από τους λίγους «κερδισμένους» της πανδημίας και κατ' επέκταση του 2020 είναι τα σούπερ μάρκετ ενώ μέσα στο έτος που φεύγει, συντελέστηκαν σημαντικές αλλαγές στον κλάδο και τις συνήθεις των καταναλωτών.
Το πρώτο δεκάμηνο του έτους σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας Νielsen η συνολική αγορά των σούπερ μάρκετ παρουσίασε ανάπτυξη 8,4%. Μάλιστα όλες οι κατηγορίες προϊόντων παρουσίασαν θετική ανάπτυξη, ενώ ξεχώρισαν τα είδη φροντίδας σπιτιού και τα προϊόντα Bazaar, που είχαν διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης με 17,6% και 13,3% αντίστοιχα.
Εντυπωσιακό ρυθμό ανάπτυξης ωστόσο κατέγραψαν τα Online σούπερ μάρκετ που λόγω της πανδημίας μπήκαν στην καθημερινότητα των Ελλήνων και φαίνεται ότι θα παραμείνουν ως νέα καταναλωτική συνήθεια και στη μετά covid εποχή. Xαρακτηριστικό είναι ότι το πρώτο εξάμηνο του 2020, σύμφωνα με τη Ira Media, οι πωλήσεις στα Online σούπερ μάρκετ ήταν κατά 21% υψηλότερες από το σύνολο των πωλήσεων ολόκληρου του 2019.
Tο 2020 αναμένεται να κλείσει με συνολικές ηλεκτρονικές πωλήσεις άνω των 100 εκατ. ευρώ, όταν το 2019, είχαν φτάσει τα 46,7 εκατ. ευρώ ενώ η συνολική ανάπτυξη εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί κοντά στο 300%, σύμφωνα με την Convert Group.
Επενδύσεις και νέες συνεργασίες για τα ηλεκτρονικά καταστήματα
Εν μέσω πανδημίας οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ επιτάχυναν τις επενδύσεις στα ηλεκτρονικά τους καταστήματα. Η απότομη και εντυπωσιακή αύξηση των ηλεκτρονικών πωλήσεων κατά τη διάρκεια του πρώτου lockdown που προκάλεσε μάλιστα προβλήματα και καθυστερήσεις στις παραδόσεις, «ανάγκασε» τις μεγάλες αλυσίδες να προσαρμοστούν άμεσα στα νέα δεδομένα και να «τρέξουν» τις επενδύσεις στα ψηφιακά τους κανάλια ταχύτερα από ό,τι προγραμμάτιζαν.
Έτσι μέσα στο 2020 η αλυσίδα Σκλαβενίτης ξεκίνησε την ηλεκτρονική παρουσία της αρχικά μέσω του caremarket.gr το οποίο στη συνέχεια εντάχθηκε στο brand της εταιρείας και αργότερα βγήκε στον αέρα το sklavenitis.gr, ενώ παράλληλα προχώρησε στη συνεργασία με την πλατφόρμα e-food.gr.
H ΑΒ Βασιλόπουλος αφού ενίσχυσε τις Οnline υπηρεσίες που ήδη διέθετε , εγκαινίασε μέσα στην πανδημία τη συνεργασία της με την εταιρεία SPEEDEX και πρόσφατα ξεκίνησε να συνεργάζεται με την πλατφόρμα delivery.gr.
Τα My market προχώρησαν σε συνεργασία με τις εταιρείες SPEEDEX και UBER. Η αλυσίδα Μασούτης η οποία πριν από την πανδημία είχε ηλεκτρονική παρουσία μόνο μέσω ενός app για κινητά, έθεσε σε λειτουργία το ηλεκτρονικό της κατάστημα ενώ ξεκίνησε συνεργασία με την πλατφόρμα box.gr και πριν από λίγες μέρες και με την πλατφόρμα you.gr για online αγορές. Τα σούπερ μάρκετ Κρητικός τέλος, ξεκίνησαν επίσης συνεργασία με την πλατφόρμα box.gr.
Το τοπίο στον «χάρτη» των σούπερ μάρκετ αναμένεται μετά το πέρας της πανδημίας να αναδιαμορφωθεί εκ νέου και οι ισορροπίες να αλλάξουν ξανά με στελέχη του κλάδου να εκτιμούν ότι την «επόμενη μέρα» θα υπάρξει περαιτέρω συγκέντρωση με λιγότερες αλλά πιο ισχυρές αλυσίδες. Από την άλλη πλευρά μένει να φανεί πώς θα επηρεαστεί ο κλάδος από ενδεχόμενες νέες αφίξεις, όπως για παράδειγμα της ρωσικής ΜERE η οποία ήδη ετοιμάζει την είσοδο της στην ελληνική αγορά.