To click away έδωσε ανάσα στην εορταστική αγορά - Ποιοι είχαν άνοδο τζίρου έως 90% αλλά και ποιοι «βυθίστηκαν»

Μαρία Βουργάνα
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
To click away έδωσε ανάσα στην εορταστική αγορά - Ποιοι είχαν άνοδο τζίρου έως 90% αλλά και ποιοι «βυθίστηκαν»
Μείωση έως 95% για κάποιους κλάδους, αλλά και μεγάλη άνοδος σε άλλους. Μεγάλες απώλειες έως 78% μετρούν τα καταστήματα ενδυμάτων και υποδημάτων. Οι κερδισμένοι και οι χαμένοι του δεύτερου lockdown.

Με την αγορά να περιμένει τις αποφάσεις της κυβέρνησης για τον τρόπο λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων από την ερχόμενη Δευτέρα τα στοιχεία για τον ηλεκτρονικό τζίρο του Δεκεμβρίου αποκαλύπτουν ότι το μοντέλο του click away αλλά και η άρση του lockdown για τα κομμωτήρια και τα βιβλιοπωλεία βοήθησαν τις επιχειρήσεις την περίοδο των εορτών να πάρουν μια μικρή ανάσα και να περιορίσουν τις μεγάλες απώλειες που έχουν υποστεί από την πανδημία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκεντρώνει το υπουργείο Οικονομικών τις ημέρες του click away και συγκεκριμένα από 13 έως 31 Δεκεμβρίου 2020 ο ηλεκτρονικός τζίρος στο σύνολο της αγοράς εμφανίζεται μειωμένος κατά 10,6% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2019 όταν τον Νοέμβριο για τις ίδιες ακριβώς ημέρες, όπου πρωταγωνίστησε η Black Friday, οι ηλεκτρονικές πληρωμές κατέγραψαν πτώση 19,4% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι όλες οι επιχειρήσεις δεν έχουν δεχθεί το ίδιο χτύπημα ενώ ορισμένοι κλάδοι βλέπουν το τζίρο τους εν μέσω πανδημίας να καταγράφει σημαντική αύξηση. Στους κερδισμένους της πανδημίας είναι τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα τροφίμων, τα φαστ φουντ, σουβλατζίδικα, πιτσαρίες, τα φαρμακεία, τα κούριερ, τα καταστήματα ηλεκτρονικών υπολογιστών, οι υπηρεσίες τηλεπικοινωνιών, τα κρεοπωλεία, οι φούρνοι και τα ζαχαροπλαστεία. Οι επιχειρήσεις αυτές είδαν τον τζίρο τους να αυξάνεται στο 20ημερο του Δεκεμβρίου έως και 90% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Στον αντίποδα με τις μεγαλύτερες απώλειες βρίσκονται τα καταστήματα ενδυμάτων- υποδημάτων, τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία.

Τις ημέρες του Δεκεμβρίου που λειτούργησε το μοντέλο του click away στο λιανεμπόριο (πλην τροφίμων) οι ηλεκτρονικές πωλήσεις κατέγραψαν μείωση 40% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019 ενώ τις αντίστοιχες ημέρες του Νοεμβρίου η πτώση του ηλεκτρονικού τζίρου είχε φθάσει στο 59%.

Την περίοδο των εορτών και πιο συγκεκριμένα από τις 13 έως τις 31 Δεκεμβρίου:

- Τα βιβλιοπωλεία με το που ανέβασαν ρολά είδαν τον ηλεκτρονικό τους τζίρο να αυξάνεται κατά 76% όταν τον Νοέμβριο οι ηλεκτρονικές πωλήσεις ήταν μειωμένες κατά 38%.

- Τα κομμωτήρια μετά την άρση του lockdown αύξησαν τις ημέρες των γιορτών τον ηλεκτρονικό τους τζίρο κατά 25%. Τον Νοέμβριο που ήταν κλειστά μέτρησαν απώλειες στον τζίρο τους 97%.

- Τα καταστήματα ρούχων ελάχιστα διευκολύνθηκαν από το click away αφού οι ηλεκτρονικές πωλήσεις τους ήταν μειωμένες κατά 78% το Δεκέμβριο. Ωστόσο «μάζεψαν» λίγο τη ζημιά που είχαν υποστεί τον Νοέμβριο όπου η πτώση του ηλεκτρονικού τζίρου είχε φθάσει στο 89%. Καλύτερη όμως είναι η εικόνα που εμφάνισαν τα καταστήματα παιδικών ρούχων αφού το Δεκέμβριο η μείωση των ηλεκτρονικών πωλήσεων περιορίστηκε στο 37% από 68% που ήταν τον Νοέμβριο. Το click away βοήθησε λίγο τα καταστήματα υποδημάτων περιορίζοντας την πτώση των ηλεκτρονικών πωλήσεων στο 51% από -86% που ήταν τον Νοέμβριο.

- Στα καταστήματα καλλυντικών η πτώση του ηλεκτρονικού τζίρου το Δεκέμβριο έφθασε στο 34% από -64% τον Νοέμβριο.

- Στα είδη αξεσουάρ οι ηλεκτρονικές πωλήσεις έγραψαν μείωση 31% όταν τον Νοέμβριο η πτώση είχε φθάσει στο 85%.

- Τα καταστήματα παιχνιδιών οι ηλεκτρονικές πωλήσεις το Δεκέμβριο ήταν μειωμένες κατά 64% κυρίως λόγω των προβλημάτων με τα e-shop τους. Τον Νοέμβριο η μείωση είχε φθάσει στο -76%.

- Τα καταστήματα πώλησης οικιακών συσκευών τον Δεκέμβριο περιόρισαν σημαντικά τις ζημιές καθώς οι ηλεκτρονικές πωλήσεις κατέγραψαν μείωση της τάξης του 7% όταν τις ίδιες ημέρες του Νοεμβρίου η πτώση είχε ανέλθει σε 46%.

- Σημαντικό χτύπημα έχουν δεχθεί τα κοσμηματοπωλεία τα οποία την περίοδο των εορτών είδαν τον ηλεκτρονικό τους τζίρο να μειώνεται κατά 41% σε σχέση με πέρυσι ενώ τον Νοέμβριο η μείωση είχε φθάσει στο 83%.

- Τα ξενοδοχεία τα οποία δεν έχουν κλείσει με κρατική εντολή αλλά πολλά έχουν επιλέξει να είναι κλειστά έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα. Ο ηλεκτρονικός τζίρος έκανε βουτιά 89% το Δεκέμβριο και 86% τον Νοέμβριο.

- Τα πολυκαταστήματα που λειτουργούσαν μόνο με τα e-shops είχαν μείωση τζίρου 93% το Δεκέμβριο και 95% τον Νοέμβριο.

- H καραντίνα έχει περιορίσει τις μετακινήσεις των πολιτών και έχει πλήξει τα πρατήρια καυσίμων. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις τους μειώθηκαν τις ημέρες των γιορτών κατά 28% ενώ τον Νοέμβριο η πτώση του τζίρου έφθασε στο 33%.

Οι δυο εικόνες στην εστίαση

Στα εστιατόρια που παραμένουν με κατεβασμένα ρολά η πτώση των ηλεκτρονικών πωλήσεων έφθασε στο 72% τον Δεκέμβριο και το -74% τον Νοέμβριο. Αντίθετα ο ηλεκτρονικός τζίρος στα φαστ φουντ, σουβλατζίδικα, πιτσαρίες εκτοξεύτηκε με το delivery. Το Δεκέμβριο η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών έφθασε στο 90% και το Νοέμβριο στο 88%

Οι κερδισμένοι του lockdown

Υπάρχουν όμως και κλάδοι που γνωρίζουν πραγματική άνθιση εν μέσω πανδημίας:

- Τα σούπερ μάρκετ και τα καταστήματα τροφίμων εμφανίζουν αύξηση τζίρου 28% το Δεκέμβριο και 31% τον Νοέμβριο.

- Τα ζαχαροπλαστεία αύξησαν το τζίρο τους τις ημέρες των γιορτών κατά 27% από 13% τον Νοέμβριο.

- Οι φούρνοι είδαν τις ηλεκτρονικές πωλήσεις τους να αυξάνονται κατά 50% το Δεκέμβριο από 42% τον Νοέμβριο.

- Τα κρεοπωλεία είχαν αύξηση τζίρου 45% το 20ημερο του Δεκεμβρίου.

- Σταθερά καλά πηγαίνουν τα φαρμακεία με αύξηση τζίρου 40% το Δεκέμβριο και 33% τον Νοέμβριο.

- Τα κούριερ αύξησαν τον ηλεκτρονικό τζίρο τους κατά 79% τον Δεκέμβριο αλλά τον Νοέμβριο πριν αρχίσουν τα μεγάλα προβλήματα είδαν αύξηση 91%.

- Οι υπηρεσίες τηλεπικοινωνίας αύξησαν τις ηλεκτρονικές πωλήσεις τους κατά 67% τον Δεκέμβριο αλλά τον Νοέμβριο ίσως λόγω Black Friday είχαν αύξηση τζίρου 81%.

- Με αυξημένο τζίρο 49% εμφανίζονται το Δεκέμβριο οι αγροτικοί συνεταιρισμοί οι οποίοι τον Νοέμβριο είχαν αύξηση 34%.

- Ο ηλεκτρονικός τζίρος των γιατρών δεν πήγε καθόλου άσχημα, εμφανίζοντας αύξηση 36% το Δεκέμβριο ενώ και τον Νοέμβριο ήταν αυξημένος κατά 5%.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider