Αν και το «click away» φαίνεται να έδωσε σημαντικές ανάσες ρευστότητας στα καταστήματα και τις αλυσίδες λιανικής μέσα στον Δεκέμβριο, κάποιοι κλάδοι δέχθηκαν ισχυρότατο πλήγμα.
Σύμφωνα με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς και το Περιφερειακό Επιμελητηριακό Συμβούλιο Αττικής, μεταξύ των «χαμένων» της λιανικής στην περιοχή της Αττικής, μεγαλύτερες απώλειες, δέχθηκαν πέντε κλάδοι οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με μείωση εσόδων που ξεπερνά το 30% και προσεγγίζει ακόμη και το 50%.
Το αρνητικό ρεκόρ για την περίοδο από 13-31 Δεκεμβρίου, με πτώση τζίρου 48%, έχει το εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων, ενώ ακολουθούν τα είδη καλλωπισμού με πτώση πωλήσεων 37%. Στους μεγάλους χαμένους κατατάσσεται η ένδυση και η υπόδηση με απώλειες 30% και 29% αντίστοιχα, ενώ την πεντάδα συμπληρώνει, με ποσοστό μείωσης τζίρου 30%, το εμπόριο εγγραφών μουσικής και εικόνας.
Όσον αφορά στις δραστηριότητες τροφίμων - ποτών - καπνού υπήρξαν κατηγορίες που εμφάνισαν αρνητικές επιδόσεις. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις ψωμιού, αρτοσκευασμάτων και ζαχαροπλαστικής σε ειδικευμένα καταστήματα κινήθηκαν με απώλειες που αγγίζουν το 17%, που σημαίνει ότι οι φούρνοι της γειτονιάς έχασαν περίπου 70 εκατ. ευρώ πωλήσεων. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις ψαριών και θαλασσινών υποχώρησαν κατά 10%, ενώ κατά 11% ήταν η πτώση του τζίρου στο εμπόριο καπνού σε ειδικευμένα καταστήματα. Στους χαμένους συγκαταλέγεται και το εμπόριο ποτών που «μετρά» πτώση τζίρου 20%. Σημαντικές απώλειες καταγράφει το εμπόριο κλωστοϋφαντουργικών ειδών της τάξεως του 29%, ενώ τα έσοδα στα καύσιμα κίνησης υποχώρησαν με ρυθμό 20% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
«Η επιστροφή στο πολυπόθητο και κανονικό click to open πρέπει να αποτελέσει τον κύριο στόχο του οικονομικού επιτελείου, το οποίο με την παρούσα κατάσταση της αγοράς θα πρέπει να προετοιμαστεί για το ενδεχόμενο καταγραφής στο πρώτο τρίμηνο του έτους διψήφιου ποσοστού ύφεσης» τονίζει ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης.
«Η «απομάκρυνση» του click in shop στο οποίο η αγορά είχε εναποθέσει τις ελπίδες της είναι προφανές ότι θα δυσχεραίνει περαιτέρω την ανάταξη του εμπορίου και άρα και την ανάκαμψη της οικονομίας. Το click away στις γιορτές, ότι μπορούσε να δώσει το έδωσε, με τρεις στους δέκα καταναλωτές να την επιλέγουν και με τις μικρές επιχειρήσεις να κάνουν κατά μ.ο. το 15% του περυσινού ημερήσιου τζίρου τους» προσθέτει.
Οι κερδισμένοι
Στον αντίποδα, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι επιχειρήσεις με παιχνίδια που εφάρμοσαν το click away ανέκτησαν περίπου το 50% του τζίρου της αντίστοιχης περσινής σεζόν. Τα βιβλιοπωλεία πέτυχαν ελαφρώς υψηλότερες πωλήσεις από τους προηγούμενους μήνες, ενώ μεγάλες αλυσίδες με είδη ψηφιακής τεχνολογίας και οικιακού εξοπλισμού κατέγραψαν το 30% με 40% του αντίστοιχου περσινού κύκλου εργασιών.
Οι μεγάλοι κερδισμένοι πάντως της εορταστικής περιόδου αλλά και γενικότερα της πανδημίας ήταν η λιανική πώληση τροφίμων σε σουπερμάρκετ με αύξηση 5% μέσα στις γιορτές, τα φαρμακευτικά είδη με άνοδο 4%, οι πωλήσεις Η/Υ με +10% και ο κλάδος των logistics με τις εταιρίες courier να αυξάνουν περαιτέρω τον κύκλο εργασιών τους κατά τουλάχιστον 15%.