Όπως είναι γνωστό, ο συνδυασμός δύο βλαβών στο Κέντρο Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου είχε ως αποτέλεσμα την εκδήλωση πυρκαγιάς και την απώλεια της ηλεκτροδότησης μέσω Υψηλής Τάσης σε περιοχές της Αττικής και της Πελοποννήσου. Αυτό το πρόσφατο μπλακάουτ στο ρεύμα σε περιοχές της Αττικής και της Πελοποννήσου, το οποίο αντιμετωπίστηκε με ταχύτητα και ασφάλεια από το προσωπικό του ΑΔΜΗΕ (Ανεξάρτητος Διαχειριστής Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας), σε μεγάλο βαθμό ανέδειξε μια αναγκαιότητα όσον αφορά στην εύρυθμη λειτουργία του Συστήματος Μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος.
Αυτή δεν είναι άλλη από «την απαιτούμενη αναβάθμιση, και μάλιστα συνεχή, του δικτύου μεταφοράς ώστε να ελαχιστοποιηθούν οι τρύπες και να διασφαλιστεί το σύστημα ηλεκτροδότησης της Αττικής, αλλά και όχι μόνο της πρωτεύουσας, προκειμένου να διασφαλιστεί το αναγκαίο επίπεδο αξιοπιστίας με βάση τις σύγχρονες ανάγκες ηλεκτροδότησης. Και αυτό θα διασφαλιστεί με τη συμμετοχή ισχυρών και εύρωστων χρηματοδοτικά σχημάτων και με διαδικασίες που εγγυώνται την ομαλή προώθηση των επενδύσεων».
Αυτά αναφέρουν παράγοντες της ενεργειακής αγοράς οι οποίοι κάνουν λόγο για την ανάγκη υλοποίησης σημαντικών επενδύσεων στον τομέα αναβάθμισης των δικτύων, και γενικότερα των υποδομών στο σύστημα μεταφοράς.
Υπογραμμίζουν τα ίδια στελέχη ότι μπορεί το τελευταίο περιστατικό να συνδέθηκε με τον ΑΔΜΗΕ, που έσπευσε όχι μόνο να δώσει άμεσα λύση αλλά και να προωθήσει τη σύμβαση του έργου πλήρους ανακατασκευής του ΚΥΤ Κουμουνδούρου, ωστόσο, μεγαλύτερη ανάγκη αναβάθμισης έχει το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ, της εταιρείας που διαχειρίζεται το δίκτυο διανομής μήκους 240.000 χιλιομέτρων και εξυπηρετεί περί τους 7,5 εκατ. καταναλωτές ρεύματος.
Και ξεχωρίζουν τις δύο περιπτώσεις καθώς ο ΑΔΜΗΕ προωθεί επενδύσεις ύψους 4,1 δισ. ευρώ στο νέο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης για την περίοδο 2022-22031, εντάσσοντας μάλιστα στον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό του καινούρια έργα αναβάθμισης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς στην Υψηλή (150 kV) και την Υπερυψηλή Τάση (400 kV), αλλά και νέα έργα Αντιστάθμισης σε όλο το Σύστημα.
Για τον ΔΕΔΔΗΕ στην αγορά λέγεται ότι το πεπαλαιωμένο δίκτυο και η έλλειψη επενδύσεων τα προηγούμενα χρόνια είναι εμφανή και έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διακοπή ρεύματος σε πολλές περιπτώσεις στο παρελθόν. Μάλιστα, όσον αφορά στον ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικού Ρεύματος), παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι «χρειάζεται άμεση και συνεχής αναβάθμιση του δικτύου του, καθώς θεωρείται πεπαλαιωμένο, ενώ η έλλειψη επενδύσεων δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ τα προηγούμενα χρόνια έχουν παίξει τον ρόλο τους στην ευστάθεια του συστήματος».
Προφανώς βέβαια οι εργαζόμενοι στον ΔΕΔΔΗΕ καταβάλλουν κάθε προσπάθεια όταν οι συνθήκες γίνονται αντίξοες και καλούνται να επιλύσουν προβλήματα για να επιτευχθεί όσο το δυνατό ταχύτερα η επανα-ηλεκτροδότηση των περιοχών που επλήγησαν. Ωστόσο, όπως σημειώνουν στελέχη του χώρου, στην Ελλάδα το 90% του δικτύου είναι εναέριο και αυτός είναι ένας παράγοντας επιβάρυνσης. Σημειώνεται ότι προωθείται η μερική ιδιωτικοποίηση, με τη διάθεση μέχρι 49% του ΔΕΔΔΗΕ, η διοίκηση του οποίου πάντως πέρυσι είχε αναφερθεί σε business plan για την περίοδο 2021 – 2025 το οποίο προβλέπει επενδύσεις άνω των 2 δισ. ευρώ περιλαμβανομένου του έργου εγκατάστασης 7,5 εκατ. έξυπνων μετρητών.