Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του ΟΛΠ αλλά και η «ανάγνωση» των οικονομικών καταστάσεων της εισηγμένης για το 2020, έκρυβαν ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες για τα μεγέθη, τους τομείς δράσεις, την προοπτική και κάποια χρηματοοικονομικά στοιχεία του «λιμανιού» του Πειραιά.
Κατ’ αρχάς, ο ΟΛΠ για το σύνολο του 2020 ανακοίνωσε μείωση 10,9% στον κύκλο εργασιών σε 132,9 εκατ. ευρώ (έναντι 149,2 εκατ. της χρήσης 2019), ενώ τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν σε 26,4 εκατ. ευρώ (-25%). Ωστόσο, προκύπτει τόσο από τις ανακοινώσεις της εισηγμένης όσο και από την ετήσια οικονομική έκθεση για το 2020 ότι τα… «κιβώτια» και η δραστηριότητα της ναυπηγοεπισκευής μόνο «έσωσαν τα προσχήματα» καθώς κινήθηκαν ανοδικά.
Σύμφωνα με την ετήσια οικονομική έκθεση, «ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων παρέμεινε πλήρως λειτουργικός καθ' όλη τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων που ελήφθησαν στην Ελλάδα. Οι συνολικοί όγκοι του Προβλήτα Ι υπό τον ΟΛΠ σημείωσαν αύξηση 10,5% (από 489.430 TEUs το 2019 σε 540.591 το 2020) λόγω της σημαντικής αύξησης των όγκων μεταφόρτωσης. Οι όγκοι μεταφόρτωσης σημείωσαν αύξηση 16,8% (από 381.822 το 2019 σε 445.949 το 2020), κυρίως λόγω της συνεισφοράς του ομίλου COSCO Shipping. Καθώς οι όγκοι μεταφόρτωσης αντιπροσωπεύουν περίπου το 82,5% των συνολικών όγκων της προβλήτας I του ΟΛΠ, ο τερματικός σταθμός εμπορευματοκιβωτίων αναμένεται να παραμείνει ανθεκτικός στη κρίση καθ' όλη τη διάρκεια του 2021».
Επίσης, αν και παρατηρήθηκε σημαντική μείωση των εσόδων λόγω της πανδημίας στον τομέα Κρουαζιέρας και Ακτοπλοΐας κατά 84,0% και 26,4% αντίστοιχα, καθώς επίσης και στον τομέα Διακίνησης Αυτοκίνητων κατά 20,3%, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε άνοδο στον τομέα της Ναυπηγοεπισκευής κατά 16,2% ή ποσού 1,9 εκατ. ευρώ. «Στον τομέα των μόνιμων δεξαμενών, 121 πλοία εξυπηρετήθηκαν το 2020 έναντι 112 το 2019 (+8%), ενώ οι συνολικές ημέρες πληρότητας αυξήθηκαν οριακά κατά 0,3% (από 934 σε 937 ημέρες). Επίσης, σημειώθηκε μείωση στα σκάφη στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη με 254 πλοία το 2020 έναντι 292 το προηγούμενο έτος (-13%), αλλά τα έσοδα σημείωσαν αύξηση καθώς τα πλοία παρέμειναν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Για το 2021, έχουν προγραμματιστεί σημαντικές εργασίες αναβάθμισης που θα επηρεάσουν τη διαθεσιμότητα υποδομής και τον αριθμό των πλοίων ο οποίος αναμένεται να σημειώσει μείωση», αναφέρεται στην ετήσια έκθεση. Ίσως, η άνοδος των μεγεθών στον τομέα αυτό εξηγεί και την πρόθεση της Cosco να φτιάξει δικό της ναυπηγείο.
Η κρουαζιέρα, όπως αναφέρθηκε, «έζησε» δύσκολη χρονιά, με μείωση 84%. Όπως αναφέρεται στην ετήσια έκθεση, «οι εταιρείες κρουαζιέρας ανέστειλαν τις κρουαζιέρες λόγω της πανδημίας και των ταξιδιωτικών περιορισμών σε όλο τον κόσμο και έφεραν τη βιομηχανία σε πλήρη ακινησία. Οι κρουαζιέρες έχουν απαγορευτεί στην Ελλάδα από τις 15 Μαρτίου με την απαγόρευση να ισχύει έως τις 25 Ιανουαρίου και επανεξετάζεται σε εβδομαδιαία βάση. Κατά τη διάρκεια του 2020 κατά την περίοδο περιοριστικών μέτρων, επιτρέπονταν μόνο τεχνικές αφίξεις για προμήθειες με περιορισμένη ικανότητα επαναπατρισμού των πληρωμάτων. Από τον Νοέμβριο του 2020 υιοθετήθηκαν αυστηρότερα μέτρα οπότε ακόμη και οι τεχνικές αφίξεις αναστάλθηκαν. Λόγω της πανδημίας, ένας σημαντικός αριθμός φορέων κρουαζιέρας έχει ήδη προγραμματίσει εκ νέου τις κρουαζιέρες για τον Ιούνιο του 2021 και είναι προφανές ότι το "modus operandi" του κλάδου μεσοπρόθεσμα θα επηρεαστεί ανάλογα με τις πολιτικές που εφαρμόζουν τα κράτη σχετικά με τους ταξιδιωτικούς περιορισμούς. Αυτές οι αλλαγές ενδέχεται να επηρεάσουν το μέσο μέγεθος του πλοίου, τη μέγιστη χρήση της χωρητικότητα επιβατών, τις διαδικασίες επιβίβασης / αποβίβασης και τον αριθμό των φορέων κρουαζιέρας. Για το 2021 το λιμάνι του Πειραιά μέχρι τις 30 Ιανουαρίου 2021 έχει 616 προκρατήσεις. Ωστόσο, θεωρείται πολύ απίθανο ότι αυτός ο αριθμός θα υλοποιηθεί καθώς οι φορείς εκμετάλλευσης κρουαζιέρας έχουν αρχίσει να αναβάλλουν την εκκίνηση των δρομολογίων τους για τα μέσα του τρέχοντος έτους. Μέχρι τις 31 Ιανουαρίου 2021, ο ΟΛΠ έχει ενημερωθεί επισήμως για 111 κρουαζιέρας που αναβάλλονται ή ακυρώνονται έναντι των αρχικών κρατήσεων».
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως αναφέρουν αναλυτές, ο ΟΛΠ, μέσα σε μια αρνητική συγκυρία λόγω πανδημίας, «κράτησε» δυνάμεις και αποτελέσματα. Βάσει αποτίμησης στο ΧΑ πέριξ των 480 εκατ. ευρώ και καθαρής κερδοφορίας στα 26 εκατ. ευρώ διαπραγματεύεται βέβαια με ένα δείκτη P/E στο 18 περίπου, ενώ βάσει πρότασης για διανομή μερίσματος 0,4 ευρώ προκύπτει μερισματική απόδοση 2,1%.
Αύξηση σημείωσαν τα διαθέσιμα που ανήλθαν σε 111,4 εκατ. ευρώ έναντι 106,7 εκατ. το 2019 ενώ ταυτόχρονα μειώθηκε και ο τραπεζικός δανεισμός κατά 6 εκατ. λόγω εξόφλησης τεσσάρων δόσεων του μακροπροθέσμου δανεισμού. Έχει θετικό καθαρό ταμείο, EBITDA στα 58 εκατ. ευρώ, ίδια κεφάλαια στα 246 εκατ. ευρώ, ροές από λειτουργικές δραστηριότητες ύψους 42,4 εκατ. ευρώ.