Ο στόχος παράδοσης της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης ώστε το μέσο να τεθεί σε λειτουργία το 2023 παραμένει ορατός. Αυτό ανέφερε χτες ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, κ. Ταχιάος, στο πλαίσιο του 4ου Συνεδρίου Prodexpo North που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Ο κ. Ταχιάος εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία των εργασιών χαρακτηρίζοντας όμως το έργο «ως πολύπαθο» καθώς «προ ημερών κλείσαμε 15 χρόνια από τότε που μπήκε το πρώτο εργοτάξιο», όπως ενδεικτικά σημείωσε. Ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε όμως και στο πρωτοποριακό για τα ελληνικά δεδομένα project της εισόδου ιδιώτη παρόχου που θα «μπει» στη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Ειδικότερα, όπως αναφέρθηκε, για την ώρα δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα χρονική ολίσθηση του έργου που σχετίζεται με τη βασική γραμμή του Μετρό. Να σημειωθεί ότι παλιότερα είχε τεθεί και από τον ίδιο τον υπουργό Υποδομών, κ. Κ. Καραμανλή, ο Απρίλιος του 2023 ως η πιθανότερη ημερομηνία ενιαίας λειτουργίας του Μετρό.
Αναφερόμενος μάλιστα ο κ. Ταχιάος στα προβλήματα της ΑΚΤΩΡ (που συμμετέχει στην εργολαβία κατασκευής) σημείωσε ότι δεν επηρεάζουν ιδιαίτερα την πορεία του project καθώς σε μεγάλο βαθμό έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες που είχε αναλάβει η κατασκευαστική και σε κατά βάση παραμένουν μπροστά έργα ηλεκτρομηχανολογικά. Κατά συνέπεια, τα όποια θέματα της ΑΚΤΩΡ δεν ανακόπτουν το χρονοδιάγραμμα, εκτιμά ο ίδιος. Ωστόσο, παραμένουν εκκρεμότητες με τα αρχαία στον σταθμό «Βενιζέλου». Κατά τον ίδιο, όταν ληφθούν οι σχετικές αποφάσεις (απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων) δεν θα χρειαστεί μεγάλο χρονικό διάστημα για να κλείσουν σταδιακά τα ανοιχτά μέτωπα. Άλλωστε, το κρίσιμο ζήτημα είναι η κατασκευή της αποβάθρας ώστε να είναι λειτουργικό το Μετρό, ενώ οι υπόλοιπες εργασίες μπορούν να γίνονται παράλληλα. Πάντως, για το θέμα του σταθμού «Βενιζέλου» εκκρεμούν η απόφαση του ΣτΕ, στο οποίο είχαν προσφύγει όσοι αντιδρούν στην απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου αλλά και οι συζητήσεις με τον ανάδοχο, ο οποίος εγείρει και πρόσθετα claims.
Ωστόσο, ο κ. Ταχιάος αναφέρθηκε και σε ένα ακόμα σημαντικό θέμα, αυτός της εισόδου ιδιώτη στη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. Όπως σημείωσε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, για πρώτη φορά στα εγχώρια χρονικά και δεδομένα θα εισέλθει ιδιώτης φορέας σε δημόσιο project τέτοιου είδους, πλην όμως, πρόκειται για μια συνηθισμένη πρακτική και τάση διεθνώς. Αναφέρθηκε μάλιστα σε αντίστοιχες περιπτώσεις όπως στη Δανία (Μετρό Κοπεγχάγης), στη Σιγκαπούρη κ.α. Οι λόγοι που προκρίνεται αυτό το μοντέλο σχετίζονται με τον ανταγωνισμό, τον έλεγχο κόστους, τον εξορθολογισμό, την ευελιξία στη διαχείριση προσωπικού (ο κ. Ταχιάος ανέφερε ότι για την πλήρη λειτουργία της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά θα απαιτηθούν 300 εργαζόμενοι). Αυτή την περίοδο ο αρμόδιος φορέας, η Αττική Μετρό, αναζητά ή επιλέγει συμβούλους (αναφέρθηκε ότι ήδη έχουν γίνει διαδικασίες για νομικό, έπονται για χρηματοοικονομικό) που θα συνδράμουν στην είσοδο ιδιώτη παρόχου σε δημόσιο έργο.
Σημειώνεται ότι από πέρυσι κιόλας, από το υπουργείο Υποδομών είχε αποφασιστεί η λειτουργία του μετρό να ανατεθεί σε ιδιώτη φορέα ο οποίος θα προκύψει από διαγωνιστική διαδικασία «κατά τα πρότυπα των σύγχρονων ευρωπαϊκών συστημάτων μετρό». Όπως σημείωναν παλιότερα σενάρια, έχουμε να κάνουμε με έναν διαγωνισμό τύπου ΣΔΙΤ, που κατά κάποιες πληροφορίες θα μπορούσε να ανέλθει και στα επίπεδα των 400 εκατ. ευρώ, ενεργοποιώντας, όταν «βγει», το ενδιαφέρον ελληνικών τεχνικών ή μη ομίλων αλλά και διεθνών σχημάτων.