Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία μετασχηματισμού της ΔΕΠΑ, καθώς και της διπλής ιδιωτικοποίησης των ΔΕΠΑ Υποδομών και ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπως σημείωσε στο συνέδριο του Economist o Κωνσταντίνος Ξιφαράς, Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Όπως πρόσθεσε, για τη ΔΕΠΑ Υποδομών οι δεσμευτικές προσφορές θα υποβληθούν στις 15 Ιουλίου, ενώ προς το τέλος του χρόνου θα αποφασισθεί πώς θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας. Από την άλλη πλευρά, η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων είναι πλέον θυγατρική της ΕΔΕΥ (Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρίας Υδρογονανθράκων).
Ο κ. Ξιφαράς σημείωσε πως η κατανάλωση φυσικού αερίου αναμένεται να φτάσει το 2025 στις 75 Μεγαβατώρες, όταν το 2019 κινείτο στις 57 Μεγαβατώρες, σημειώνοντας επομένως άλμα πάνω από 40%. Η αύξηση αυτή σημαίνει ότι θα χρειαστούν νέες υποδομές αερίου, ενώ παράλληλα αποκτά ιδιαίτερη σημασία και το αέριο αγωγών και το LNG.
Επισήμανε πως η ΔΕΠΑ Εμπορίας είχε χάσει το 2019 πάνω από 30-40% του μεριδίου αγοράς της, ενώ ήδη από το δεύτερο εξάμηνο του 2020 και το πρώτο μισό του 2021 βελτιώθηκε αισθητά η ανταγωνιστικότητα της εταιρείας, καθώς και το μερίδιό της στην αγορά. Παρ΄ όλα αυτά η εφαρμογή του Target Model έχει δείξει ότι οι ενεργειακές εταιρείες χρειάζονται να έχουν υψηλή καθετοποίηση, δηλαδή παρουσία και στον κλάδο της ηλεκτρικής ενέργειας και στον τομέα φυσικού αερίου.
Σε αυτό το πλαίσιο, σύμφωνα με τον κ. Ξιφαρά, η ΔΕΠΑ Εμπορίας έχει προχωρήσει στην επέκτασή της στις ΑΠΕ, με ένα χαρτοφυλάκιο πάνω από 200 MW, ενώ συζητά για τη σύναψη «πράσινων» διμερών συμβολαίων PPAs με ηλεκτροπαραγωγούς. Επίσης, φιλοδοξεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στον τομέα του υδρογόνου, αποτελώντας συντονιστή του πρότζεκτ White Dragon.
Παράλληλα, η εταιρεία έχει αποκτήσει άδεια 500 MW εμπορίας ηλεκτρισμού. Έτσι, σε συνεργασία με τη θυγατρική του Ομίλου, Φυσικό Αέριο Αττικής, έχει προχωρήσει σε συνέργειες για να καλύψει τα ευάλωτα σημεία του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά αερίου και ηλεκτρισμού, αλλά και να προσφέρει «στοχευμένα» προϊόντα σε ηλεκτροπαραγωγούς.
Την ίδια στιγμή, σε συνεργασία με τη ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων, βρίσκεται πολύ κοντά στην ολοκλήρωση των βασικών μελετών του αγωγού EastMed, οι οποίες εκτιμάται πως θα μας οδηγήσουν στη λήψη της Τελικής επενδυτικής Απόφασης τα επόμενα δύο χρόνια. Παράλληλα, ο αγωγός IGB αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του έτους, ώστε η εμπορική χρήση να ξεκινήσει το πρώτο εξάμηνο του 2022.