Η ενισχυμένη πτητική δραστηριότητα και η αύξηση του κύκλου εργασιών ήταν οι επιδόσεις που χαρακτήρισαν την Aegean κατά το α' εξάμηνο του έτους, με την συστηματική προσπάθεια προσαρμογής και εξοικονόμησης κόστους αλλά και την σταδιακή επανεκκίνηση της πτητικής δραστηριότητας στο τέλος του δεύτερου τριμήνου να συμβάλουν σε θετικές ταμειακές ροές και στον περιορισμό των ζημιών που έφερε η πανδημία. Για τη συνέχεια και έως το τέλος του χρόνου ο μεγαλύτερος εγχώριος αερομεταφορέας σκοπεύει να διατηρήσει την χωρητικότητά του στο 70% με 80% του 2019, ποντάροντας στην ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης, η οποία μάλιστα εμφανίζει μεγαλύτερη δυναμική από την υπόλοιπη Ευρώπη.
Από τα τέλη Μαΐου με την άρση των περιοριστικών μέτρων και την επιτάχυνση των εμβολιασμών, η αεροπορική κίνηση παρουσίασε σημάδια ανάκαμψης. Η σημαντική ανάκαμψη της ζήτησης για ταξίδια που εμφανίστηκε κατά κύριο λόγο στο τρίτο τρίμηνο, σε συνδυασμό με τη δραστηριοποίηση της Aegean από πολλές βάσεις για το εξωτερικό, είχε ως αποτέλεσμα η αεροπορική να μεταφέρει «περισσότερους από από 2,3 εκατ. επιβάτες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο», όπως επεσήμανε στην ανακοίνωση των οικονομικών της αποτελεσμάτων, ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean, Δημήτρης Γερογιάννης.
Ειδικότερα, η Aegean μετέφερε τον Ιούλιο και τον Αύγουστο περισσότερους από 1,2 εκατ. επιβάτες στο δίκτυο εξωτερικού, καταγράφοντας μια αύξηση της τάξης του 108% σε σχέση με το 2020. Αυξημένοι κατά 39% σε σχέση με πέρυσι ήταν και οι επιβάτες στο δίκτυο του εσωτερικού, ο αριθμός των οποίων ξεπέρασε το 1 εκατ.
Η επιβατική κίνηση ανήλθε στο 65% της αντίστοιχης περιόδου του 2019, καταγράφοντας βελτίωση και σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, ενώ ο όμιλος συνέχισε τη σταδιακή αύξηση της πτητικής του δραστηριότητας προσφέροντας το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου περί το 80% της αντίστοιχης χωρητικότητας του 2019. Συνολικά, ο συντελεστής πληρότητας ανήλθε στο 71,7% παρέμεινε όμως μειωμένος σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, όπου έφτανε το 87,2%.
Όσον αφορά στις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου, η Aegean κατά το δεύτερο τρίμηνο και για πρώτη φορά μετά το ξέσπασμα της πανδημίας τον Μάρτιο του 2020, εμφάνισε θετικές ταμειακές ροές από λειτουργικές δραστηριότητες. Ο κύκλος εργασιών κατά το δεύτερο τρίμηνο ανήλθε σε 108,6 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 168,8% συγκριτικά με το 2020 με τις καθαρές ζημιές μετά από φόρους να περιορίζονται σε €33,9 εκατ. από ζημιές €73,4 εκατ. το δεύτερο τρίμηνο του 2020.
Σε επίπεδο πρώτου εξαμήνου, ο κύκλος εργασιών υποχώρησε κατά 18,4%, σε 152,8 εκατ. ευρώ, με τις λειτουργικές ζημίες προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων να υποχωρούν σε περίπου 10 εκατ. ευρώ από -49,5 εκατ. ευρώ.
Στο πρώτο εξάμηνο οι καθαρές ζημίες μετά από φόρους περιορίστηκαν στα 78,4 εκατ. ευρώ, από 158,8 εκατ. ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2020 ενώ οι ταμειακές εισροές από λειτουργικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 94,5 εκατ. ευρώ. Τα ταμειακά διαθέσιμα και ισοδύναμα ανήλθαν σε 545,7 εκατ. ευρώ, από 478,4 εκατ. στα τέλη του 2020, μετά την ολοκλήρωση της αύξησης κεφαλαίου των €60 εκατ., αλλά χωρίς να έχουν ακόμη προσαυξηθεί από την εκταμίευση της κρατικής ενίσχυσης η οποία πραγματοποιήθηκε στις αρχές Ιουλίου (δεύτερο εξάμηνο του έτους).
Τα σχέδια για το τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς
Για το τελευταίο τρίμηνο του έτους ο αερομεταφορέας προγραμματίζει να αξιοποιήσει την σταδιακή την ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης και να δραστηριοποιηθεί προσφέροντας το «70%-80% των διαθέσιμων θέσεων σε σχέση με το 2019» όπως αναφέρεται στην εξαμηνιαία χρηματοοικονομική έκθεση.
Η πορεία της ζήτησης βέβαια θα εξαρτηθεί «από την εξέλιξη της πανδημίας, την επίπτωση των μεταλλάξεων και την ενδεχόμενη εμφάνιση νέων στην κοινότητα, την πορεία του εμβολιαστικού προγράμματος και της αποτελεσματικότητας του στην οικονομικής δραστηριότητα», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.
Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με έρευνα του UNWTO (World Tourism Barometer, January 2021), η κρίση που επέφερε στον τουρισμό η πανδημία προβλέπει ανάκαμψη της ταξιδιωτικής κίνησης και δαπάνης στο επίπεδο του 2019 σε διάστημα δύο έως τριών ετών. Σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, αυτός είναι ο χρόνος που αναμένεται να χρειαστεί το ταξίδι αναψυχής ώστε να επιστρέψει στα αυξημένα επίπεδα ζήτησης, τόσο για την Ελλάδα όσο και διεθνώς.
Οι κίνδυνοι για την συνέχεια
Πέρα από την εξέλιξη της υγειονομικής κρίσης το επόμενο τρίμηνο, στις σοβαρές προκλήσεις που επέφερε η πανδημία του Covid19 στην επιχειρηματική και οικονομική κατάσταση του ομίλου, η Aegean εντάσσει και τους ακόλουθους κινδύνους.
Αρχικά μια παρατεταμένη και βαθιά ύφεση στην Ελλάδα και στις χώρες που δραστηριοποιείται ο Όμιλος, η οποία θα επηρέαζε περισσότερο αρνητικά τη ζήτηση για ταξίδια αναψυχής. Πρόκληση αποτελεί και η σημαντική μείωση στη ζήτηση για επιχειρηματικά ταξίδια, η οποία μάλιστα δεν εμφανίζει σημάδια γρήγορης ανάκαμψης.
Παράλληλα τα παράγωγα προϊόντα αντιστάθμισης της τιμής του πετρελαίου που έχει ήδη συμφωνήσει ο Όμιλος ενδέχεται να μην μπορούν να αντισταθμιστούν με τις πραγματικές ανάγκες σε καύσιμα που θα προκύψουν από την επιχειρηματική δραστηριότητα του Ομίλου, με αποτέλεσμα την επιπρόσθετη επιβάρυνση του οικονομικού αποτελέσματος του Ομίλου.
Τέλος πρόκληση για την συνέχεια αποτελεί και η μη χρήση των χρονοθυρίδων των αερολιμένων (slots). Όπως διευκρινίζεται οι ρυθμιστικές αρχές ενδέχεται να μην ανανεώσουν το διάστημα απαλλαγής για τη χρησιμοποίηση των χρονοθυρίδων των αερολιμένων με αποτέλεσμα οι αεροπορικές εταιρείες είτε να είναι αναγκασμένες να πραγματοποιούν τα δρομολόγια με μειωμένη ζήτηση είτε να κινδυνεύουν να χάσουν την χρονοθυρίδα σε περίπτωση που δεν πραγματοποιούν πτήσεις.