Ποιος θα κερδίσει στη «ναυμαχία» για την επικράτηση στα ελληνικά πελάγη;

Γιώργος Παπακωνσταντίνου
Viber Whatsapp
Μοιράσου το
Ποιος θα κερδίσει στη «ναυμαχία» για την επικράτηση στα ελληνικά πελάγη;
Η «νύφη» Attica Group, τα νέα σενάρια για πώλησή της και η «προίκα» γραμμών, πλοίων και μεγεθών. Οι «βλέψεις» Grimaldi (Minoan), τα ξένα funds και τα περιφερειακά λιμάνια. Τι γίνεται με την ΑΝΕΚ.

Η αγορά δεν περίμενε τη νέα δημοσιοποίηση των προθέσεων του ιταλικού ομίλου Grimaldi (ελέγχει και τη Minoan Lines) για να… «κηρύξει» την έναρξη της περιόδου κυκλοφορίας σεναρίων για την τύχη μιας άλλης ακτοπλοϊκής, της Attica Group.

Εδώ και μέρες, όπως έχει αναδείξει το insider, σε κύκλους της επιχειρηματικής αγοράς και του λιμανιού υπάρχει η αίσθηση ότι δεν είναι πάρα πολύ μακριά η στιγμή που θα ξεκινήσουν διαδικασίες πώλησης για τη μεγαλύτερη ακτοπλοϊκή εταιρία της χώρας, την Attica Συμμετοχών, τον όμιλο που έχει υπό την ομπρέλα του τις εταιρείες Superfast Ferries, Blue Star Ferries και Hellenic Seaways.

Ωστόσο, η απάντηση που φέρεται να έδωσε προ ημερών, σε σχετική ερώτηση, ο επικεφαλής του ιταλικού ισχυρού ομίλου, Εμάνουελ Γκριμάλντι, ότι εξετάζει συγχωνεύσεις όσο το δυνατόν περισσότερο, όπως και για την Ελλάδα, αναμφίβολα αναζωπύρωσαν το θέμα. «Ως εκ τούτου, μπορώ να πω ότι προφανώς έχουμε ενδιαφέρον για την Attica Group ή για ορισμένες από τις γραμμές που εκτελούνται», σημείωσε ο εφοπλιστής με έδρα τη Νάπολη. Ο οποίος, «καλοβλέπει» βέβαια και την απόκτηση του ελέγχου του λιμένα Ηγουμενίτσας ως περαιτέρω εδραίωσή του σε Αδριατική και Ιόνιο.

Η Attica Group διαθέτει 30 πλοία τα οποία δραστηριοποιούνται με τα εμπορικά σήματα «Superfast Ferries», «Blue Star Ferries» και «Hellenic Seaways». Από τα πλοία αυτά, τα 20 είναι συμβατικά επιβατηγά - οχηματαγωγά, τα 9 είναι ταχύπλοα και 1 πλοίο είναι φορτηγό – οχηματαγωγό. Τα πλοία του Ομίλου είναι ιδιόκτητα πλην ενός επιβατηγού – οχηματαγωγού που είναι με μακροχρόνια γυμνή ναύλωση. Το μερίδιο αγοράς στις ελληνικές γραμμές εκτιμάται στο 50% της μεταφορικής κίνησης. Πρόσφατα μάλιστα, συμμετείχε σε κοινοπραξία με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις για την διεκδίκηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, ενώ αυτόνομα διεκδικεί και τον έλεγχο του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.

Οι πληροφορίες, όπως έχει σημειώσει και το insider, αναφέρουν ότι έχουν γίνει διεργασίες ώστε να ξεκινήσει (για μια ακόμη φορά) η διαδικασία για την πώληση της Attica Group. Με την υποσημείωση όμως ότι ήδη κάμποσες φορές είχε ακουστεί ότι εκκινούν σχετικές διεργασίες δίχως να προκύψει όμως συνέχεια, είτε γιατί η MIG δεν ήταν «ζεστή», είτε γιατί το timing δεν ήταν υποστηρικτικό, είτε γιατί η Τράπεζα Πειραιώς (που ελέγχει επί της ουσίας την εταιρεία συμμετοχών, άρα και την ακτοπλοϊκή) δεν βρήκε πρόσφορο έδαφος ή καλές προσφορές, είτε για οποιονδήποτε άλλο λόγο.

Η Attica Group είναι μια ειδική περίπτωση καθώς πέρα από τα καθαρά οικονομικά δεδομένα, αποτελεί και μια εταιρεία με «ειδικό βάρος» για τις ελληνικές θάλασσες καθώς «πλέει» σε γραμμές-φιλέτα. Ως εκ τούτου, αν τελικά τεθεί προς πώληση, αφενός θα γίνει μια νέα «ναυμαχία στο Αιγαίο» ανάμεσα σε διεκδικητές, αφετέρου αποτελεί κάτι σαν συστημικό μεταφορικό όμιλο. Και ίσως αυτό να παίξει ρόλο και σε άλλους κύκλους (π.χ. κυβερνητικούς) για το κατά πόσο ένα deal, αναλόγως του αγοραστή, μπορεί να σημαίνει δημιουργία δεσπόζουσας θέσης στα ελληνικά πελάγη (άρα και να φέρει πιθανές αλλαγές σε γραμμές, δρομολόγια, πλοία).

Παρά το ζήτημα με την άνοδο του κόστους καυσίμων, που αποτελεί σημαντικό «βάρος» για τις ακτοπλοϊκές, η καλή πορεία του μεταφορικού έργου και του τουρισμού μέσα στο καλοκαίρι, κυρίως όμως οι προσδοκίες για ανάκαμψη του κλάδου και των τουριστικών ροών τα επόμενα χρόνια, φαίνεται ότι επανάφεραν στο «τραπέζι» το σχέδιο πώλησης της Attica Group ή έστω το εν λόγω σενάριο σε τραπεζικά και χρηματιστηριακά γραφεία.

Σε κάθε περίπτωση πάντως, πέραν του ομίλου Grimaldi, που προ ολίγων ετών είχε πουλήσει στην Attica Group το ποσοστό του (σχεδόν 49%) στην Hellenic Sea Ways και πλέον επιχειρεί να… επανέλθει στο γκρουπ συνολικά, έχουν ακουστεί ως δυνητικοί ενδιαφερόμενοι και τα ονόματα ξένων funds, όπως τα CVC, BC Partners, KKR, ή ακόμα και ο επιχειρηματίας Γ. Γρύλος (μεταξύ άλλων ο όμιλος ελέγχει την αεροπορική Sky Express) και άλλοι.

Πάντως, προ ημερών μόλις η Attica Group ανακοίνωσε και μεγέθη 6μήνου 2021, τα οποία παρουσιάζουν ενοποιημένες Πωλήσεις Ευρώ 122,19 εκατ. (Ευρώ 117,00 εκατ. το α΄ εξάμηνο 2020), ενοποιημένες ζημίες προ Φόρων, Χρηματοδοτικών, Επενδυτικών Αποτελεσμάτων και Αποσβέσεων Ευρώ 4,38 εκατ., (κέρδη Ευρώ 1,94 εκατ. το α΄ εξάμηνο 2020) και ενοποιημένες ζημίες μετά από φόρους Ευρώ 34,05 εκατ. (ζημίες Ευρώ 40,96 εκατ. το α΄ εξάμηνο 2020).

Κατά το α΄ εξάμηνο 2021 αυξήθηκε σημαντικά το κόστος καυσίμων του Ομίλου κατά 15,4%. Τα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου ανήλθαν σε Ευρώ 89,83 εκατ. από Ευρώ 80,53 εκατ. στις 31.12.2020. Επίσης, ο Όμιλος διαθέτει ανοιχτές γραμμές χρηματοδότησης ύψους Ευρώ 35 εκατ. οι οποίες την 30.6.2021 είναι αχρησιμοποίητες.

Το μεταφορικό έργο του Ομίλου, σε σχέση με το α΄ εξάμηνο 2020, μειώθηκε κατά 3,6% στους επιβάτες, αυξήθηκε κατά 23% στα Ι.Χ. οχήματα και κατά 11% στα φορτηγά οχήματα. Στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης τα πλοία του Ομίλου λειτουργούν κοινοπρακτικά με πλοία της ΑΝΕΚ LINES.

Ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου στις 30.6.2021 ανήλθε σε Ευρώ 452,77 εκατ. (Ευρώ 430,54 εκατ. την 31.12.2020), από τα οποία Ευρώ 430,32 εκατ. αφορούν μακροπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις (Ευρώ 405,49 εκατ. την 31.12.2020) και Ευρώ 22,45 εκατ. βραχυπρόθεσμες δανειακές υποχρεώσεις (Ευρώ 25,05 εκατ. την 31.12.2020). Τα ίδια κεφάλαια του Ομίλου ανήλθαν στις 30.6.2021 σε Ευρώ 352,43 εκατ. και αντιστοιχούν σε Ευρώ 1,63 ανά μετοχή της Εταιρίας.

Να αναφέρουμε ότι προ ημερών ανακοίνωσε αποτελέσματα 6μήνου και η ΑΝΕΚ, μια εταιρεία που συνεργάζεται σε γραμμές με την Attica, έχει υψηλό δανεισμό, επίσης η Τράπεζα Πειραιώς προσπαθεί να βρει μοντέλο εξυγίανσης ή αξιοποίησης, ενώ και για την ΑΝΕΚ κατά καιρούς έχουν κυκλοφορήσει σενάρια περί εγχειρημάτων πώλησής της. Αν κάτι τέτοιο προχωρήσει κάποια στιγμή, πόσω μάλλον… παράλληλα με πιθανό εγχείρημα πώλησης της Attica Group, θα φανεί προσεχώς και αναμφίβολα θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον, «ταράζοντας τα νερά» εντός και εκτός ταμπλό. Στο α’ εξάμηνο του 2021 ο κύκλος εργασιών του Ομίλου ΑΝΕΚ παρουσίασε αύξηση κατά 5% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020. Εκτελώντας 2% λιγότερα δρομολόγια σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2020, ο Όμιλος της ΑΝΕΚ το α’ εξάμηνο του 2021 σε όλες τις γραμμές που δραστηριοποιήθηκε, διακίνησε συνολικά 159 χιλ. επιβάτες έναντι 172 χιλ. τη συγκρίσιμη περίοδο (μείωση 8%), 47 χιλ. Ι.Χ. αυτοκίνητα έναντι 31 χιλ. το α’ εξάμηνο του 2020 (αύξηση 51%) και 66 χιλ. φορτηγά έναντι 61 χιλ. (αύξηση 8%). Τα αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοοικονομικών, επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) του Ομίλου του α’ εξαμήνου 2021 διαμορφώθηκαν σε ζημιές € 0,7 εκατ. έναντι ζημιών € 2,3 εκατ. Τα ενοποιημένα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας για α’ εξάμηνο του 2021 διαμορφώθηκαν σε ζημιές € 12,1 εκατ. έναντι ζημιών € 13,2 εκατ. το α’ εξάμηνο του 2020. Η βελτίωση του οικονομικού κλίματος, η ανάκαμψη των εξαγωγών και η καλή πορεία του τουρισμού τη θερινή περίοδο έχουν ενισχύσει τις θετικές προοπτικές για οικονομική ανάκαμψη και υψηλή ανάπτυξη του ΑΕΠ για το 2021.

Οσον αφορά στη συνέχεια, η διοίκηση της ΑΝΕΚ εκτιμά ότι «ο κλάδος της επιβατηγού ναυτιλίας παρουσίασε αύξηση του μεταφορικού έργου, θετικές προσδοκίες για τη μεταφορική κίνηση κατά το β΄ εξάμηνο του έτους και σημάδια ανάκαμψης έπειτα από την πρωτοφανή απώλεια μεταφορικού έργου και εσόδων κατά το προηγούμενο έτος. Ιδιαίτερα ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία του τουρισμού για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, κάτι που αποτυπώνεται και στην επιβατική κίνηση του Ομίλου. Ωστόσο, η αλματώδης άνοδος των διεθνών τιμών πετρελαίου σε σχέση με το 2020 απειλεί να απορροφήσει την ωφέλεια από την αύξηση της κίνησης».

Επανερχόμενοι στην Attica, τα πλοία του Ομίλου πραγματοποίησαν ακτοπλοϊκά δρομολόγια στην Ελλάδα (Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Κρήτη, Β.Α. Αιγαίο, Σαρωνικό και Σποράδες) και στις γραμμές σύνδεσης Ελλάδας - Ιταλίας (Διεθνείς Πλόες), ενώ ένα πλοίο ήταν ναυλωμένο στο εξωτερικό. Από τον Μάρτιο του 2021, η Attica Group έχει ανακοινώσει την έναρξη απευθείας ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Θεσσαλονίκης με τα νησιά του Βορείου Αιγαίου και των Κυκλάδων.

Στην ελληνική ακτοπλοΐα ο Όμιλος δραστηριοποιήθηκε στις γραμμές των Κυκλάδων, της Δωδεκανήσου, της Κρήτης, του Βόρειο- Ανατολικού Αιγαίου καθώς και στις αγορές του Σαρωνικού και των Σποράδων. Ο κύκλος εργασιών στην αγορά αυτή κατά το α΄ εξάμηνο 2021 ανήλθε σε Ευρώ 89,94 εκατ., έναντι Ευρώ 84,96 εκατ. την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5,9%. Το μεταφορικό έργο των πλοίων στην ελληνική ακτοπλοΐα μειώθηκε σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο κατά 5,1% στους επιβάτες, αυξήθηκε κατά 18,4% στα Ι.Χ. οχήματα και αυξήθηκε κατά 15,0% στα φορτηγά οχήματα. Τα δρομολόγια των πλοίων μειώθηκαν κατά 1,6% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Κατά το δίμηνο Ιούλιος – Αύγουστος 2021, το μεταφορικό έργο του Ομίλου σημείωσε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες εσόδων. Ειδικότερα, σημειώθηκε αύξηση σε ποσοστό 42,9% στους επιβάτες, 36,9% στα Ι.Χ. οχήματα και 16,8% στα φορτηγά οχήματα, σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα 2020. Σε σύγκριση με το δίμηνο Ιούλιος – Αύγουστος 2019, o κύκλος εργασιών του Ομίλου το αντίστοιχο διάστημα του 2021 είναι μειωμένος κατά 8,4%. Τα ανωτέρω στοιχεία επιβεβαιώνουν την εκτίμηση ότι αρχίζει η σταδιακή ομαλοποίηση των εργασιών του Ομίλου. Παρόλα αυτά πρέπει να επισημανθεί η αβεβαιότητα που δημιουργεί η εξέλιξη της πανδημίας και τυχόν επιβολή νέων περιοριστικών μέτρων στη διακίνηση των επιβατών

Η Attica Group είναι μέλος της Marfin Investment Group Συμμετοχών, η οποία κατέχει επισήμως το 79,38% ενώ το 11,8% ανήκει στην Τράπεζα Πειραιώς. Η μετοχή της εταιρείας βρίσκεται κάπου στα 1,2 ευρώ, με κεφαλαιοποίηση στα 255 εκατ. ευρώ, όχι μακριά από το υψηλό 12μήνου (στα 1,25 ευρώ) και σε σχετική απόσταση από το χαμηλό των 0,8 ευρώ.

Ακολουθήστε το insider.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο.

BEST OF LIQUID MEDIA

gazzetta
gazzetta reader insider insider