Η Tesla μεταφέρει τα κεντρικά της γραφεία από το Πάλο Άλτο της Καλιφόρνια στο Ώστιν του Τέξας, ανακοίνωσε ο CEO Έλον Μασκ στη συνεδρίαση των μετόχων της εταιρείας την Πέμπτη.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο εργοστάσιο συναρμολόγησης οχημάτων της Tesla έξω από το Ώστιν σε μια ιδιοκτησία που συνορεύει με τον ποταμό Κολοράντο, κοντά στο αεροδρόμιο της πόλης.
Ωστόσο, η εταιρεία σχεδιάζει να αυξήσει την παραγωγή στο εργοστάσιό της στην Καλιφόρνια, ανεξάρτητα από την μετακίνηση της έδρας.
«Για να είμαστε σαφείς, θα συνεχίσουμε να επεκτείνουμε τις δραστηριότητές μας στην Καλιφόρνια», είπε ο Μασκ. «Πρόθεσή μας είναι να αυξήσουμε την παραγωγή από το Φρέμοντ και την Γκίγκα Νεβάντα κατά 50%. Αν πάτε στο εργοστάσιό μας στο Φρέμοντ έχει μπλοκάρει ».
Αλλά, πρόσθεσε, «είναι δύσκολο για τους ανθρώπους να αγοράζουν σπίτια και οι άνθρωποι πρέπει να έρχονται από μακριά... Υπάρχει ένα όριο στο πόσο μεγάλη κλίμακα μπορείτε να φτάσετε στην Βay Area».
Κατασκευή εργοστασίων σε χρόνους ρεκόρ
Όσον αφορά το εργοστάσιο που βρίσκεται σε εξέλιξη στο Ώστιν, σημείωσε ότι θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να φτάσει στην πλήρη παραγωγή ακόμη και μετά την ολοκλήρωσή του.
Χρειάζεται λιγότερος χρόνος για την κατασκευή ενός εργοστασίου από την Tesla παρά για την παραγωγή μεγάλου όγκου προϊόντων, είπε ο Μασκ. Για παράδειγμα, το εργοστάσιο της Tesla στη Σαγκάη κατασκευάστηκε σε 11 μήνες, αλλά χρειάστηκε ένας χρόνος για να φτάσει στην παραγωγή μεγάλου όγκου. Περιμένει ότι το νέο εργοστάσιο της Tesla κοντά στο Ώστιν θα ακολουθήσει το παράδειγμα της Σαγκάης.
Η αυξανόμενη δυσαρέσκεια του Μασκ για την Καλιφόρνια είναι εμφανής εδώ και αρκετό καιρό. Τον Απρίλιο του 2020, ο Μασκ επιτέθηκε κατά αξιωματούχων της Καλιφόρνιας χαρακτηρίζοντας τις προσωρινές υγειονομικές διαταγές που σχετίζονται με την πανδημία «φασιστικές».
Αργότερα, ο Μασκ μετακόμισε προσωπικά στην περιοχή του Ώστιν από το Λος Άντζελες, όπου ζούσε για δύο δεκαετίες.
Κάτι τέτοιο επέτρεψε στον Μασκ, ο οποίος είναι επίσης διευθύνων σύμβουλος της αεροδιαστημικής εταιρείας SpaceX, να μειώσει την προσωπική του φορολογική επιβάρυνση και να βρίσκεται πιο κοντά την τοποθεσία εκτόξευσης της SpaceX στην Μπόκα Τσίκα του Τέξας.
Το διοικητικό συμβούλιο της Tesla παραχώρησε στον Μασκ ένα πακέτο αποζημίωσης στελεχών που μπορεί να του αποφέρουν τεράστιες επιστροφές με βάση τις αυξήσεις στην αγορά της αυτοκινητοβιομηχανίας και άλλους οικονομικούς στόχους. Εάν πουλήσει option που λήγουν το 2021, θα μπορούσε να εξοικονομήσει έσοδα άνω των 20 δισ. δολαρίων φέτος, σύμφωνα με το CNBC.
Η Καλιφόρνια επιβάλλει μερικούς από τους υψηλότερους φόρους εισοδήματος φυσικών προσώπων στη χώρα στους πλούσιους κατοίκους της, αλλά το Τέξας δεν έχει φόρο εισοδήματος.
Το Τέξας «μαγνήτης» των εργοδοτών
Η Tesla δεν είναι η πρώτη εταιρεία που μεταφέρει την έδρα της εκτός Καλιφόρνιας στο Τέξας. Η Oracle και η Hewlett Packard είναι μεταξύ των τεχνολογικών κολοσσών που αποφάσισαν να κάνουν αυτήν την κίνηση πέρυσι, για παράδειγμα.
Το Τέξας «στρατολογεί» εταιρείες μέσω του νόμου περί οικονομικής ανάπτυξης του Τέξας που προσφέρει φορολογικές ελαφρύνσεις για τη δημιουργία νέων εγκαταστάσεων στην πολιτεία. Το Ώστιν, με κορυφαίο πανεπιστήμιο τεχνολογίας και πολιτιστικές εκδηλώσεις όπως το South by Southwest, είναι θέλγητρο για τους εργοδότες τεχνολογίας.
Η πραγματοποίηση μιας τέτοιας κίνησης δεν είναι ιδιαίτερα επιβαρυντική, εξήγησε ο δικηγόρος επιχειρήσεων Ντομενίκ Ρομάνο. Μια επιχείρηση του Ντέλαγουερ που λειτούργησε ως «ξένη» εταιρεία με έδρα την Καλιφόρνια, όπως η Tesla, θα μπορούσε να μεταφέρει την έδρα της δημιουργώντας μια εγκατάσταση σε μια νέα πολιτεία, προσλαμβάνοντας προσωπικό εκεί αλλά και μετεγκαθιστώντας βασικούς υπαλλήλους.
Δεν θα χρειαστεί να τερματίσουν την λειτουργία τους σε άλλες πολιτείες, αν και συνήθως την μειώνουν.
«Από νομική άποψη, υπάρχει μικρότερο ρυθμιστικό βάρος στο Τέξας», είπε ο Ρομάνο. «Είναι μια πολιτεία πιο φιλικό προς τις επιχειρήσεις και τους εργοδότες από πολλές απόψεις. Πρέπει να περάσετε πολύ λιγότερα εμπόδια στο Τέξας ή τη Φλόριντα ως εργοδότης από ό, τι στην Καλιφόρνια όσον αφορά τα προαπαιτούμενα και πολλά άλλα».
Η Tesla δεν είναι ευχαριστημένη με ένα σύνολο κανονισμών στο Τέξας τουλάχιστον. Η πολιτεία απαγορεύει τις άμεσες πωλήσεις αυτοκινήτων. Αντ' αυτού, οι εταιρείες αυτοκινήτων πωλούν τα οχήματά τους μέσω ανεξάρτητων franchised αντιπροσωπειών εκεί. Σε άλλες πολιτείες όπου ισχύουν παρόμοιοι νόμοι, η Tesla αγωνίστηκε να αλλάξει τους κανόνες ή να εκμεταλλευτεί κάποια κενά, για παράδειγμα, δημιουργώντας το δικό της κατάστημα και κέντρο εξυπηρέτησης σε εκτάσεις αυτοχθόνων στο Νέο Μεξικό.
Ο κυβερνήτης του Τέξας Γκρεγκ Άμποτ είπε ότι ο CEO της Tesla υποστήριξε επίσης τις «κοινωνικές πολιτικές» της πολιτείας του. Ωστόσο, ο Έλον Μασκ αρνήθηκε να σχολιάσει τον νέο περιοριστικό νόμο περί άμβλωσης του Τέξας, αφού ο Άμποτ έκανε αυτόν τον ισχυρισμό.
«Σε γενικές γραμμές, πιστεύω ότι η κυβέρνηση θα πρέπει σπάνια να επιβάλλει τη θέλησή της στους ανθρώπους και, όταν το κάνει, να φιλοδοξεί να μεγιστοποιήσει τη συνολική τους ευτυχία», έγραψε ο Μασκ στο Twitter εκείνη την εποχή. «Τούτου λεχθέντος, θα προτιμούσα να μείνω μακριά από την πολιτική», είπε ο Μασκ.
Η Tesla έχει συγκεντρώσει ένα τεράστιο ποσό υποστήριξης από την πολιτεία της Καλιφόρνιας από τότε που ιδρύθηκε εκεί το 2003. Απολάμβανε χρηματοδότηση επιχορηγήσεων, φορολογικές ελαφρύνσεις, κίνητρα και ευνοϊκές πολιτικές.