Στα επίπεδα του 1 δισ. ευρώ ανέρχεται η αξία του συνόλου των υπογεγραμμένων συμβάσεων αλλά και των προς υπογραφή έργων που έχει αναλάβει, ή αναμένει να «κλειδώσει», εντός του 2021 η κατασκευαστική εταιρεία ΑΚΤΩΡ, μέλος του ομίλου Ελλάκτωρ.
Σύμφωνα με όσα ανέφερε χτες κατά τη διάρκεια ενημερωτικής συνάντησης με εκπροσώπους του Τύπου ο Πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ, κ. Χρ. Παναγιωτόπουλος, από τις αρχές της χρονιάς μέχρι και σήμερα έχουν υπογραφεί έργα 262 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) που αφορούν σε διαγωνισμούς του δημοσίου και 175 εκατ. ευρώ από ιδιωτικά έργα.
Το σύνολο των συμβάσεων που έχει υπογράψει από την αρχή του έτους είναι 437 εκατ. ευρώ. Στην παρατήρηση ότι οι υπογεγραμμένες συμβάσεις αφορούν έργα στα οποία οι αποφάσεις για συμμετοχή της Άκτωρ στις διαδικασίες είχαν ληφθεί από την προηγούμενη διοίκηση απάντησε ότι αυτό αφορά μόνον το 15% των συμβάσεων.
Όπως σημείωσε, υπάρχουν και έργα στα οποία η ΑΚΤΩΡ έχει μειοδοτήσει κι έχει ξεκινήσει η διαδικασία της κατάθεσης των δικαιολογητικών. Από αυτά, τα ιδιωτικά προς υπογραφή έργα είναι 519 εκατ. ενώ και 25 εκατ. είναι τα δημόσια, δηλαδή το σύνολο των προς υπογραφή συμβάσεων είναι 544 εκατ. ευρώ.
Ο Πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, Χρήστος Παναγιωτόπουλος στο πλαίσιο της διαδικτυακής συνάντησής του με δημοσιογράφους, θέλησε να εστιάσει κατά βάση το παρόν και κυρίως στο μέλλον μιας αδιαμφησβήτητα ιστορικής εταιρείας του κατασκευαστικού κλάδου.
Αναφορικά με το πότε η εταιρεία θα επιστρέψετε στην κερδοφορία, ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ σημείωσε ότι βάσει προβλέψεων και του τρόπου management που έχει επιβληθεί στην εταιρεία, στο 1ο τρίμηνο 2022 ο κατασκευαστικός βραχίονας δεν θα έχει ζημιές και αναμένεται επιστροφή σε κέρδη.
Όσον αφορά στο κόστος υλικών, ανέφερε ότι υπάρχουν προβλήματα στον κατασκευαστικό κλάδο που επηρεάζουν και το περιθώριο κερδοφορίας και γι’ αυτό υπάρχουν έργα στα οποία δεν συμμετέχει η εταιρεία, επειδή έχει εκπονηθεί ο προϋπολογισμός παλιά οπότε αυτό εκ των πραγμάτων επηρεάζει το περιθώριο κέρδους. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ, οι εταιρείες πιέζουν προς την κατεύθυνση της αναθεώρησης των τιμολογίων από το υπουργείο Υποδομών, ωστόσο δεν υπάρχει ενημέρωση για κάτι περισσότερο. Είναι όμως ένα μεγάλο πρόβλημα για τον κλάδο.
Ο κ. Παναγιωτόπουλος αναφέρθηκε κυρίως στις επιχειρησιακές επιλογές που οδήγησαν την εταιρεία σε αρνητικά αποτελέσματα και εστίασε σε όσα ήδη γίνονται και προβλέπονται να γίνουν με στόχο την επαναφορά της ανταγωνιστικότητας και της εξυγίανσης της ΑΚΤΩΡ. Συγκεκριμένα στην 3ετία 2018-2020 οι πωλήσεις της εταιρείας μειώθηκαν περίπου στο 1/3 από 1.480 δισ. ευρώ σε 500 εκατ. ευρώ., ενώ οι ζημιές κάθε χρόνο ξεπέρασαν κατά πολύ τα 100 εκατ. ευρώ με αθροιστικές ζημιές 3ετίας στα 470 εκατ. Τα τελευταία 2 χρόνια οι ζημιές έφτασαν τα 340 εκατ. ευρώ ενώ μόνο πέρυσι κυμάνθηκαν στα 182 εκατ. ευρώ.
Ο κ. Παναγιωτόπουλος στάθηκε στην πραγματική κινητήριο δύναμη της ΑΚΤΩΡ που δεν είναι άλλο από τους εργαζομένους τους οποίους και ευχαρίστησε. «Άνθρωποι με αδιαμφισβήτητη τεχνογνωσία και δέσμευση απέναντι στο έργο και την ίδια την εταιρεία. Με τεράστια προσπάθεια κράτησαν όρθια την εταιρεία και εξασφάλισαν τη συνέχειά της κάτω από πολύ αντίξοες συνθήκες. Και στην καινούργια προσπάθεια που έχουμε ξεκινήσει στηριζόμαστε στην εμπειρία και το έργο τους για να φέρουμε και πάλι την εταιρεία σε πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά, σημείωσε χαρακτηριστικά.
Ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ παρουσίασε το νέο επιχειρησιακό σχέδιο που υλοποιείται και το οποίο συγκεντρώνεται στις παρακάτω βασικές ενέργειες:
- Επαναδιαπραγμάτευση συμβάσεων με στόχο να βελτιωθούν οι όροι και να περιοριστούν οι ζημιογόνες επιλογές του παρελθόντος.
- Η ΑΚΤΩΡ σχεδιάζει και δρομολογεί τη συμμετοχή της σε όλα τα έργα που κρίνει στρατηγικά ότι πρέπει να διεκδικήσει. «Με ένα σύγχρονο μοντέλο οικονομικών προσφορών αλλά κυρίως με τεχνικές λύσεις που κοιτούν στο μέλλον του κλάδου. Στην εποχή που ζούμε η πρόκληση για τον κατασκευαστικό τομέα και ειδικά για εμάς στην ΑΚΤΩΡ είναι να ανταποκριθούμε με σύγχρονες - καινοτόμες λύσεις και βέλτιστες πρακτικές στις προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και στην ανάγκη που έχει η χώρα μας για ανάπτυξη υποδομών με υψηλό βαθμό ανθεκτικότητας – ασφάλειας», σημείωσε.
- Η εταιρεία επικεντρώνει τις δραστηριότητες γεωγραφικά σε Ελλάδα και Ρουμανία με στόχο την σταδιακή αποχώρηση από ζημιογόνες αγορές.
Όλα αυτά βεβαίως απαιτούν χρόνο για να αποδώσουν τα μέγιστα αλλά έχουν ήδη δώσει τα πρώτα αποτελέσματα. Η εταιρεία συμμετέχει σχεδόν σε όλους τους διαγωνισμούς παρά τις διαδόσεις περί του αντιθέτου και μέχρι σήμερα έχει πετύχει να κερδίσει διαγωνισμούς που υπερβαίνουν στο σύνολό τους το ποσό των 800 εκατ. ευρώ.
Σχολιάζοντας τη μετοχική διαμάχη ο κ. Παναγιωτόπουλος είπε ότι η νέα Διοίκηση είναι προσηλωμένη στο στόχο της που δεν είναι άλλος από την εξυγίανση της εταιρείας και την ανάπτυξη του Ομίλου συνολικά. Η διαμάχη δε βοηθάει κανέναν και σίγουρα όχι την εταιρεία και ιδίως τους ανθρώπους της που αγωνίζονται καθημερινά, συμπλήρωσε.
Αναφορικά με την εμπλοκή του στην εταιρεία P&C Development σημείωσε ότι αποχώρησε από την εταιρεία από τη στιγμή που αποφάσισε να ασχοληθεί με τη διοίκηση της Άκτωρ. Απάντησε ότι δεν εμπλέκεται πουθενά η εταιρεία ανταγωνιστικά με την Άκτωρ, ενώ ακόμη και σε προηγούμενους διαγωνισμούς που συμμετείχε ταυτόχρονα με αυτήν, δόθηκε εντολή να μην είναι τα δύο γκρουπ μαζί και αποχώρησε από συγκεκριμένους διαγωνισμούς (πρόκειται για την αγορά στα Χανιά και το Πάτρα-Πύργος)
Σε σχέση με το Μετρό Θεσσαλονίκης το πέρας του έργου της βασικής γραμμής τοποθετείται στις 31/12/2023 και αυτό είναι εφικτό παρόλο που έχει προκύψει το θέμα των Αρχαίων. Όπως σημείωσε, αυτή τη στιγμή εκτελούνται κατασκευαστικές εργασίες στο σταθμό Βενιζέλου. Το χρονοδιάγραμμα της απόσπασης των αρχαίων είναι από 4 έως 6 μήνες. Επίσης, ήδη έχει εγκριθεί και έχει περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο η συμπληρωματική σύμβαση ύψους 45,35 εκατ. ευρώ που αφορούν πρόσθετες αρχαιολογικές ανασκαφές αλλά και την αλλαγή σχεδιασμού για τον σταθμό της Βενιζέλου.
Αναφερόμενος στο θέμα της Αττικής Οδού, και ειδικότερα στο πόρισμα του συμβούλου (Hill Ιnternational) για το πότε θα έπρεπε να επιστρέψει στο ελληνικό δημόσιο, ο κ. Παναγιωτόπουλος τόνισε ότι «αυτό που γνωρίζω είναι το 2024, οπότε και λήγει η σύμβαση παραχώρησης». Σημείωσε ότι γίνονται διεργασίες και το ενδιαφέρον είναι κάτι παραπάνω από μεγάλο. «Κι εφόσον φαίνεται ότι θα υπάρχει κατασκευαστικό κομμάτι στη νέα παραχώρηση, η Άκτωρ θα είναι ο βραχίονας του ομίλου όσον αφορά την κατασκευή», ανέφερε χαρακτηριστικά. Όσον αφορά το νέο διαγωνισμό παραχώρησης της Αττικής Οδού η ΑΚΤΩΡ προτίθεται να συμμετάσχει από κοινού με την ΑΒΑΞ.
Για την αξιοποίηση του κτήματος Καμπά της Reds, ο κ. Παναγιωτόπουλος, είπε ότι η πανδημία έχει αλλάξει λίγο το αρχικό σχέδιο και από ένα μεικτό συγκρότημα (οικιστικό, γραφειακοί χώροι, ξενοδοχείο) που προβλεπόταν αρχικώς, εξετάζεται η μετατροπή του σε αμιγώς οικιστικό συγκρότημα. Στο «τραπέζι» επίσης έχει πέσει και πρόταση Αμερικάνων επενδυτών για την αξιοποίησης της έκτασης, χωρίς ωστόσο να αποκαλύψει περαιτέρω λεπτομέρειες.
Όσον αφορά το έργο της Ψυττάλειας, συνολικού προϋπολογισμού 320 εκατ. ευρώ, είπε ότι η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ - ΑΒΑΞ είναι οι μόνοι διεκδικητές του έργου.
Για το θέμα της διαιτησία στο Κατάρ ανέφερε ότι γεννήθηκε από την προηγούμενη διοίκηση. Η διαιτησία των 100 εκατ. δολαρίων αφορά σε 32 εκατ. για την ΑΚΤΩΡ (βάσει ποσοστού της) και η διοίκηση του γκρουπ προσέφυγε στα δικαστήρια, όπως προβλέπεται από το νόμο του Κατάρ, και επιχειρεί να ακυρώσει τη συγκεκριμένη απόφαση. Όπως σημειώθηκε, η ανάγκη που έχει δημιουργηθεί λόγω της απόφασης της διαιτησίας στο Κατάρ, υπερκαλύπτεται από ποσό που έχει επιδικάσει, υπέρ της ΑΚΤΩΡ, διαιτησία στην Αλβανία.
Ο ίδιος είπε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα με τα έργα στη Ρουμανία καθώς έχουν κατατεθεί οι εγγυητικές.