Την αύξηση του αριθμού των «έξυπνων στάσεων» που αυτή τη στιγμή φτάνουν τις 1.000 σε όλη την Αττική φαίνεται να δρομολογεί ο ΟΑΣΑ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών), ένα σχέδιο που έρχεται από το παρελθόν αλλά μέχρι στιγμής είχε «μείνει στα συρτάρια».
Προς αυτήν την κατεύθυνση πάντως ήδη ο ΟΑΣΑ προκήρυξε σχετικό διαγωνισμό για το έργο «Τεχνική Βοήθεια για την Επέκταση του Συστήματος Τηλεματικής ΟΑΣΑ».
Υπενθυμίζεται ότι το σύστημα της Τηλεματικής σε λεωφορεία και τρόλεϊ, δηλαδή οι λεγόμενες «έξυπνες στάσεις», τέθηκε σε λειτουργία το 2016, με το σχήμα «Intrasoft International S.A. – Intrakat» να κερδίζει προηγουμένως τη 12ετής (μαζί με τους 18 μήνες της κατασκευής) σύμβαση ΣΔΙΤ ύψους 27 εκατ. ευρώ. Το έργο περιελάμβανε την εγκατάσταση εξοπλισμού σε 1.750 λεωφορεία και 250 τρόλεϊ για την παρακολούθηση του συγκοινωνιακού έργου σε πραγματικό χρόνο και την πληροφόρηση του επιβατικού κοινού για την εκτέλεση των δρομολογίων μέσω 1000 «έξυπνων» στάσεων. Παράλληλα αφορούσε στη λειτουργία διαδραστικού συστήματος πληροφόρησης κοινού για το σύνολο των γραμμών και των δρομολογίων μέσω διαδικτύου. Στόχο είχε τη βελτίωση του επιπέδου συντονισμού και παραγωγικότητας του Συστήματος Αστικών Συγκοινωνιών, τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών-επιβατών με πληρέστερη, επίκαιρη και ακριβέστερη πληροφόρηση κατά την αναμονή στις στάσεις και εντός των οχημάτων, τη διευκόλυνση στην χρήση των αστικών συγκοινωνιών, με μείωση του χρόνου αναμονής στις στάσεις και του συνολικού χρόνου των μετακινήσεων κ.α.
Να σημειωθεί ότι και παλιότερα είχαν ακουστεί σκέψεις και σενάρια για επέκταση του συστήματος, δηλαδή να προτεθούν επιπλέον «έξυπνες στάσεις», ενώ είχαν ακουστεί και διάφορα νούμερα (από 500 και άνω).
Μεταξύ άλλων, το αντικείμενο της σύμβασης για τον διαγωνισμό του τεχνικού συμβούλου θα αφορά στην εξακρίβωση των αναγκαίων διεπαφών για την διαλειτουργικότητα της νέας υποδομής με το εν λειτουργία σύστημα τηλεματικής, στην ανάλυση των απαιτούμενων επικοινωνιακών διασυνδέσεων και πόρων μέσω ασύρματων τηλεπικοινωνιακών δικτύων μεταξύ της νέας υποδομής και του εν λειτουργία συστήματος τηλεματικής, στην οριστικοποίηση της τεχνικής πρότασης σχεδιασμού, στην προετοιμασία τεχνικού φακέλου, στην αναλυτική κοστολόγηση και τη σύνταξη του προϋπολογισμού του έργου, στην κατάστρωση των απαιτούμενων διαδικασιών περιοδικής συντήρησης της νέας υποδομής ή/και της απαιτούμενης αντικατάστασης των υλικών κατά την περίοδο λειτουργίας και γενικότερα σε διάφορα τεχνικά και οικονομικά ζητήματα.
Παράλληλα, όμως, θα προβεί και στην υποστήριξη του ΟΑΣΑ στη διαδικασία σχεδιασμού της απαιτούμενης τροποποίησης της Σύμβασης Σύμπραξης μέσω «Αλλαγής ΟΑΣΑ» του εν λειτουργία συστήματος τηλεματικής καθώς και την υποστήριξη σε όλα τα βήματα που απαρτίζουν την προβλεπόμενη διαδικασία οριστικοποίησης της «Αλλαγής ΟΑΣΑ». Δηλαδή, ο τεχνικός σύμβουλος θα βοηθήσει τον ΟΑΣΑ με την απαραίτητη τροποποίηση της σύμβασης ΣΔΙΤ, βάση τις οποίας λειτουργεί ήδη το σύστημα της τηλεματικής.
Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 99.200 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%. Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε 12 μήνες από την υπογραφή της. Η καταληκτική ημερομηνία παραλαβής των προσφορών είναι η 10/01/2022. Για το έργο ο Οργανισμός προτίθεται να υποβάλλει πρόταση χρηματοδότησης προς την ΕΥΔ Ε.Π. Περιφέρειας Αττικής για την ένταξή του σε συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ.
Εξ αρχής, τόσο το έργο της τηλεματικής όσο και το project με το ηλεκτρονικό εισιτήριο αποτελούσαν μέρος ενός σχεδίου για τη δημιουργία ενός συστήματος που θα επιχειρούσε να συμβάλει στη βελτίωση της καθημερινότητας του επιβατικού κοινού και στην αναβάθμιση του συγκοινωνιακού έργου. Μένει να φανεί αν ήρθε η ώρα να προχωρήσει η επέκταση του Συστήματος Τηλεματικής ΟΑΣΑ, κι ενώ για την ώρα εκκρεμεί η εφαρμογή της τηλεματικής στα λεωφορεία των ΚΤΕΛ με τα οποία εκτελείται αστικό συγκοινωνιακό έργο.